Kom över ett frässtål/slipstift som jag går lite bet på att identifiera, det finns kanske någon här som kan komma med en ledtråd? Tänker att det kanske ev. är någon form av specialstål till någon specifik maskin/specifikt ändåmål och någon annan i så fall hade haft betydligt mer nytta av det än jag.

Tänker att jag hör mig för innan jag slänger det i rakslipen och använder det som ett vanligt "burr" (vad fan kallar vi det på svenska? Roterande hårdmetallfil? )och ev. förstör det. Utformningen och måtten känns nämligen lite udda. Roterande hårdmetallfilar brukar ju vara "dubbelslipade", kallar man det så? Och det känns väl långt för en hårdmetallfil/burr.

Andra anledningen att jag frågar först är att alla andra borr o.s.v i verktygssamligen jag kom över var av den absolut snordyra sorten, Wurth stepdrill-set, Ruko stegborrar för pinsamt många tusen kr o.s.v.

Det är definitivt volfram eller någon variant av det, väldigt mkt tyngre än stål. diameter 6mm så den passar ju i rakslipen, längd 90,75mm. Finns en märkning/nr på den men google kammar absolut NOLL på alla varianter och kombinationer av märkningen.


Långsmalt frässtål eller slipstift med svart ände på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Kom över ett frässtål/slipstift som jag går lite bet på att identifiera, det finns kanske någon här som kan komma med en ledtråd? Tänker att det kanske ev. är någon form av specialstål till någon specifik maskin/specifikt ändåmål och någon annan i så fall hade haft betydligt mer nytta av det än jag.

Tänker att jag hör mig för innan jag slänger det i rakslipen och använder det som ett vanligt "burr" (vad fan kallar vi det på svenska? Roterande hårdmetallfil? )och ev. förstör det. Utformningen och måtten känns nämligen lite udda. Roterande hårdmetallfilar brukar ju vara "dubbelslipade", kallar man det så? Och det känns väl långt för en hårdmetallfil/burr.

Andra anledningen att jag frågar först är att alla andra borr o.s.v i verktygssamligen jag kom över var av den absolut snordyra sorten, Wurth stepdrill-set, Ruko stegborrar för pinsamt många tusen kr o.s.v.

Det är definitivt volfram eller någon variant av det, väldigt mkt tyngre än stål. diameter 6mm så den passar ju i rakslipen, längd 90,75mm. Finns en märkning/nr på den men google kammar absolut NOLL på alla varianter och kombinationer av märkningen.


[bild]
Är det en brotsch hårdmetall?Står det typ H7 eller liknande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Är det en brotsch hårdmetall?Står det typ H7 eller liknande.
Nja, brotsch tror jag inte det är, som du säger, märkningen brukar ju finnas då, och den ser inte ut som någon av de brotschar jag använt iaf, fast 100 är jag ju inte.

Det står "VR09148867" på den, svårt att se/fota dock, måste hålla den i precis rätt ljus för att man ska kunna tyda det. (Ser ut som att det hack i den på bilden men det är smuts/rester av skyddande beläggning, den är helt ny)

Verktyg med märkningen "VR09148867" på rutigt papper, som ser ut att vara nytt trots visuella rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan vara en hårdmetallfräs som tandläkaren/tekniker för instrument hålls med.
 
  • En hårdmetallfräs avsett för tandvård, med korsmönstrad skärdel och färgkodning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hårdmetallfräs som liknar tandläkarinstrument, visad på en webbutikssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog ett brotsch för maskinbearbetning, den ser ut som dom har på företaget som kör CNC -maskiner

EDIT Kan även vara en fräs. Dom är finskurna för att ytan ska bli riktigt slät
 
J jonaserik skrev:
Är nog ett brotsch för maskinbearbetning, den ser ut som dom har på företaget som kör CNC -maskiner
Nånting CNC har nog varit min bästa killgissning hittills också, men tänkte att det kanske kunde vara något inom plåtbearbetning, det fanns även en rakslip bland grejerna, samt en del väldigt specifika plåtverktyg som t.ex. en stossax (får erkänna att jag fick söka runt lite för att förstå vad fan den var till också....)
 
Tveksamt det med plåt, det är lite grövre doningar till att arbeta i det och inte precitiongrejer som ett sådant verktyg är.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt det med plåt, det är lite grövre doningar till att arbeta i det och inte precitiongrejer som ett sådant verktyg är.
Nej, jag håller med, tänkte att det kanske kunde finnas nån obskyr maskin, t.ex. liknande gipsfräs eller något fast för håltagning/kantskärning av något inom plåt/ventilation etc, även om jag aldrig sett det själv, och jag är tämligen certifierad verktygsnörd.
Inte heller har jag sett något liknande till "vanliga" fräsen, pular ju lite grann iaf, med fräs, svarv o.s.v som finns i verkstaden, men det är ju bara "manuella" grejer, så till en CNC är nog rätt spår, inget jag kommer ha nytta av m.a.o.
 
Går nog att sätta i en borrmaskin eller shuken på en svarv och fräsa lite på allt möjligt, så behåll en "" brahagrej""
 
S
roterande fil för högvarviga el eller tryckluftmaskiner ?
 
V växelventil skrev:
Kan vara en hårdmetallfräs som tandläkaren/tekniker för instrument hålls med.
Jag hade varit väldigt nervös om tandläkaren drar fram en 6mm borr 😂
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag hade varit väldigt nervös om tandläkaren drar fram en 6mm borr 😂
Fegis.💪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.