Hej!

Vi står i begrepp att göra om vår vind, det kommer att bli ca. 2.4m upp till hanbjälkarna men eftersom vi tänkt göra innertaket upp i nock (efter isolering av taket) så blir det något högre i nock och hanbjälkarna/takstolarna blir delvis synliga.

Någon som har tips på hur vi kan göra med se synliga hanbjälkarna, givet att det är obehandlat trä, 22cm höga? På vindsgolvet kommer vi ha 1-stavs ek-golv och väggarna/taket i övrigt ska vara vitt. Kan man betsa dem på något bra sätt, tex. ljust eller mörkbrunt osv?

Tack på förhand!

/Fredrik
 
  • Oinredd vind med öppen takstol, måttmarkeringar och en ihoprullad presenning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Man kan behandla dem som vilket trä som helst, det är bara fantasin som sätter begränsningar. Använd något som antingen smälter in i eller bryter av mot rummets övriga färgschema.

Vita väggar och ekgolv — ja, vad sägs om bjälkar betsade i samma/liknande nyans som golvet? Att det är olika träslag behöver ju ingen grubbla på. Blir en naturligt harmonisk miljö där bjälkarna ”rimmar” med golvet. Extra plus om du får till övriga snickerier i samma färg, dvs lister, fönsterkarmar, dörrfoder, dörrar mm.

Bjälkar i vitt funkar också utmärkt om övriga snickerier är vita. Använd samma färgnyans som snickerierna, och hellre en täckande färg — helst oljebaserad — eftersom bjälkarna då ska ”rimma” med det övriga vita, som inte heller har någon synlig träådring.

Bjälkar i en tredje färg får mig dock att dra öronen, eller snarare ögonen, åt mig. Då bryter man mot regeln om högst två olika färger, och det blir lätt plottrigt. Helsvart skulle visserligen kunna fungera, eftersom det är neutralt och man inte tänker så mycket på det, samt eftersom vi är vana vid att det förekommer svarta inslag i alla sorters färgscheman (svarta skor till kläder i helt andra färgtoner, svarta streck runt alla tecknade figurer, svarta däck på bilen osv osv osv).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stilmässigt håller jag helt med ricebridge.

Däremot blir det ganska lågt till tak under hanbjälkarna, framförallt eftersom golvet bygger 2-3 centimeter. Om rummet ska användas så att gäster är där ibland kan det vara smart att göra någon form av markering, gärna snygg, som gör att längre gäster inte slår i huvudet. Jag har varit på fest där detta hänt, tråkig stämning och mycket blod, som dessutom sög in i träet och skapade en permanent fläck. Ommålning krävdes. 🫣

Funderar på hur en snygg markering kan se ut, känner inte att jag kommer på någon riktigt bra idé, men typ att måla den undre smala delen mellangrå, så att det blir lite kontrast.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Stilmässigt håller jag helt med ricebridge.

Däremot blir det ganska lågt till tak under hanbjälkarna, framförallt eftersom golvet bygger 2-3 centimeter. Om rummet ska användas så att gäster är där ibland kan det vara smart att göra någon form av markering, gärna snygg, som gör att längre gäster inte slår i huvudet. Jag har varit på fest där detta hänt, tråkig stämning och mycket blod, som dessutom sög in i träet och skapade en permanent fläck. Ommålning krävdes. 🫣

Funderar på hur en snygg markering kan se ut, känner inte att jag kommer på någon riktigt bra idé, men typ att måla den undre smala delen mellangrå, så att det blir lite kontrast.
Tack, men jag valde att inte förklara mer eftersom det egentligen går utanför frågan om takbjälkarna. Nuvarande golv har bara använts till förvaring och under det ligger lösull som ska tas bort (liksom golvet). Då kommer vi ner ca 60cm, vilket gör att det i slutändan blir ca 240cm från det nya golvet till botten av hanbjälkarna (sen ännu högre upp till nock då) :)
 
T Torkil skrev:
Tack, men jag valde att inte förklara mer eftersom det egentligen går utanför frågan om takbjälkarna. Nuvarande golv har bara använts till förvaring och under det ligger lösull som ska tas bort (liksom golvet). Då kommer vi ner ca 60cm, vilket gör att det i slutändan blir ca 240cm från det nya golvet till botten av hanbjälkarna (sen ännu högre upp till nock då) :)
Härligt då är det ju ett icke-problem 👍
Fastnade mest för måttet på bilden och fick några flash-backs 😁
 
  • Gilla
Torkil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.