Jag har lagt XPS (från byggmax) under trall där jag byggt inglasat uterum. Efter mycket tips och råd från forumet och andra håll.

Men nu när jag är klar sprang jag på lite information om att XPS är ett väldigt lätt antändligt/brandfarligt material.

Jag undrar egentligen bara om jag borde gjort något annorlunda eller om detta ser OK ut. Jag la XPS skivorna mellan befintliga regler med lite lutning så eventuell vätska kan rinna av, samt 0.5-1cm från trallbrädan.

Såhär säger en Brandingenjör på Räddningstjänsten Storgöteborg:

"Brandklass F innebär att produkten inte klarar några brandkrav, alternativt att den ej är provad. I dagens gällande BBR är därmed generellt klass E den lägsta nivå som gäller där det ställs krav på materialegenskaper. Däremot kan andra material i vissa fall nyttjas om dem byggs in eller på annat sätt skyddas. Med en sådan lösning gäller ju dock att materialet som skyddar det oklassade materialet uppfyller angivna krav i BBR och inte bidrar till risk för antändning av det underliggande materialet.

Vilket krav som gäller beror åter igen på vilken byggnadsklass och i vilket utrymme materialet placeras i.

Vi har dessvärre inte möjlighet att svara mer exakt på specifika frågor utan får hänvisa dig vidare till en brandkonsult om du har fortsatta funderingar kring ditt specifika fall."

Borde man komplettera på något sätt?

Här är lite bilder! Tack :)
Uppbyggnad av trätrall med rosa XPS-isolering mellan reglarna under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnad av ett inglasat uterum med XPS-isolering mellan träreglar och verktyg på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Jag frågade ursprungligen i Trädgård & Utomhus › Altan & Uteplats men insåg att det var nog fel del av forumet)
 
Det är nog inte den optimala lösningen är jag rädd. Man kan ju tänka sig att en gnista från en grill utanför ett öppet skjutparti skulle kunna antända cellplasten om oturen var framme. Stenullsbaserad markskiva och vindskyddspapp hade kanske varit bättre.Med den kan du dessutom med gott samvete lägga isoleringen intill träreglarna och få det hela vindtätt och betydligt varmare än med XPS och en glipa.Självklart måste det finnas ventilation på undersidan och i uterummet men som vanligt ska ventilationen vara antingen reglerad eller dimensionerad korrekt, inte okontrollerat fritt blås.
 
F fb35523 skrev:
Det är nog inte den optimala lösningen är jag rädd. Man kan ju tänka sig att en gnista från en grill utanför ett öppet skjutparti skulle kunna antända cellplasten om oturen var framme. Stenullsbaserad markskiva och vindskyddspapp hade kanske varit bättre.Med den kan du dessutom med gott samvete lägga isoleringen intill träreglarna och få det hela vindtätt och betydligt varmare än med XPS och en glipa.Självklart måste det finnas ventilation på undersidan och i uterummet men som vanligt ska ventilationen vara antingen reglerad eller dimensionerad korrekt, inte okontrollerat fritt blås.
Tusen tack för ditt svar, misstänkte nästan att ett sånt skulle komma! Tyvärr sett flera förslag på den lösningen jag valt (här på forumet).

Finns det något annat alternativ som du anser än att bryta upp och göra om allt?

Inglasat uteutrymme på trätrall med grå soffgrupp, dekorativa ljusslingor och mörka ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Grilla inte närheten bara eller gör annat brandfarliga aktiviteter där. Xps är inte lättantändligt men är såklart inget bra i en brinnande konstruktion där det kan göda elden men det brinner inge bra själv.


Jag vet såklart inte exakt vad detta är men det är nog snarlikt.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Grilla inte närheten bara eller gör annat brandfarliga aktiviteter där. Xps är inte lättantändligt men är såklart inget bra i en brinnande konstruktion där det kan göda elden men det brinner inge bra själv.

[media]
Jag vet såklart inte exakt vad detta är men det är nog snarlikt.
Intressant video, och ännu mer intressanta kommentarer!

XPSen ligger enbart under uterummet och inget är exponerat utanför. Reglar runt hela konstruktionen.

Ett par funderingar:
- Borde man lagt markduk/vindpapp mellan trall och xps?
- Finns uterums mattor som är gjorda för alla väder som är flammakyddsbehandlade, borde man kanske ha en sån?

Eller ska man bara bita i det sura äpplet och riva upp XPS och byta ut. Vågar ju knappt tända ett värmeljus i närheten :)
 
Tror du överdriver rädslan lite många material är mer eller mindre brandfarliga. Ser ut som att du har ett par fina brandfarliga dynor och kuddar på utemöblerna t.ex. Ta en spillbit av skivan du använt och gör dit eget test, olika fabrikat kan bete sig på olika sätt. Antar att du inte kommer gå loss med gasolbrännare i uterummet.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
F fekberg skrev:
Tusen tack för ditt svar, misstänkte nästan att ett sånt skulle komma! Tyvärr sett flera förslag på den lösningen jag valt (här på forumet).

Finns det något annat alternativ som du anser än att bryta upp och göra om allt?

[bild]
Riskerna är små men man måste också förstå att det inte går att jämföra en video med en gasolbrännare med en brandhärd som fått fäste och brandgaser bildas av allt material p.g.a. värmen. Hade du haft XPS:en (?) från videon i en ugn i 300 grader först hade du fått se en riktig brasa! Det är den miljön som uppstår lokalt i början av en brand. Du har säkert märkt att ett enda vedträ knappt går att få eld på, men om du har 3-4 som värmer varandra blir det en härlig brasa.

Jag har egentligen ingen aning om vad brandskyddsregler säger, men jag undrar om det inte är direkt förbjudet med en sådan lösning. Som minimum bör du ha kopplade brandvarnare i uterummet och inne så du kan få en tidig varning om något skulle hända. Nu tror jag inte att största risken för brand är utifrån och in, men om det värsta skulle inträffa och du får brand i elkablar i en vägg som brinner igenom så kan uterummet bidra till att skadan blir onödigt stor.

Edit: hittade detta: "Många tror att cellplast är säkert att bygga med eftersom det är tillåtet, men som materialet används idag utgör det en stor brandfara. Säkerheten bygger på att allt är perfekt, att det byggs exakt så som det är testat, att det är underhållet och oskadat och att ingen tändkälla tar sig förbi de skyddande ytskikten."
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet/byggsektorn/cellplast/
 
F fb35523 skrev:
Riskerna är små men man måste också förstå att det inte går att jämföra en video med en gasolbrännare med en brandhärd som fått fäste och brandgaser bildas av allt material p.g.a. värmen. Hade du haft XPS:en (?) från videon i en ugn i 300 grader först hade du fått se en riktig brasa! Det är den miljön som uppstår lokalt i början av en brand. Du har säkert märkt att ett enda vedträ knappt går att få eld på, men om du har 3-4 som värmer varandra blir det en härlig brasa.

Jag har egentligen ingen aning om vad brandskyddsregler säger, men jag undrar om det inte är direkt förbjudet med en sådan lösning. Som minimum bör du ha kopplade brandvarnare i uterummet och inne så du kan få en tidig varning om något skulle hända. Nu tror jag inte att största risken för brand är utifrån och in, men om det värsta skulle inträffa och du får brand i elkablar i en vägg som brinner igenom så kan uterummet bidra till att skadan blir onödigt stor.

Edit: hittade detta: "Många tror att cellplast är säkert att bygga med eftersom det är tillåtet, men som materialet används idag utgör det en stor brandfara. Säkerheten bygger på att allt är perfekt, att det byggs exakt så som det är testat, att det är underhållet och oskadat och att ingen tändkälla tar sig förbi de skyddande ytskikten."
[länk]
Du har helt rätt.

Har också läst det där, de syftar väl till att man bör ha gipsskivor eller liknande som ett skyddande lager.

Inte helt lätt att hitta exakt vad som gäller, eller hur man borde göra.
 
Jag snackade med en brandkonsult som, likt några andra byggare, påpekade att cellplast/XPS är olämpligt att använda om det inte byggs in i brandskyddande material (fibercement, gips, eller dyl.).

Det bör egentligen skyddas underifrån med en trossbotten, samt en skiva ovanpå.

Brandkonsulten sa att om olyckan är framme, och det börjar brinna i närheten av cellplasten så är den i princip omöjlig att släcka och bidrar till ökad spridning av elden. I det fallet påpekade han också att försäkringsbolaget kan ha åsikter om man byggt såhär.

Med det sagt borde man kanske byta till rockwool (stenull) eller liknande.
 
Jag tror den största risken med din konstruktion är möss/ svartmyror, de har god plats, skyddat läge och varmt och mysigt mtrl att bygga med/i.
I min vård ska cellplast täckas med minst 7cm betong på ovansidan och ligga väl under mark på övriga sidor, alltså ett onödigt krångligt mtrl att använda om man inte har gjuten platta.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror den största risken med din konstruktion är möss/ svartmyror, de har god plats, skyddat läge och varmt och mysigt mtrl att bygga med/i.
I min vård ska cellplast täckas med minst 7cm betong på ovansidan och ligga väl under mark på övriga sidor, alltså ett onödigt krångligt mtrl att använda om man inte har gjuten platta.
Det är ju också en bra poäng! Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig valt cellplast.

Lutar åt att sätta ett par spillbitar i botten och bara lägga stenull på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.