Hej,

Jag har en framsida dom ser ut som skit idag. Diverse ogräs och som bilden visar, en bra lerig grund.

Målbilden är egentligen gräsmatta och tujor längs med vägen men vart börjar man?

Röjsåg? Jordfräs? Behandla med ogräsmedel först och sedan röja upp?

Ytterst tacksam för svar.
 
  • Ogräsbevuxen och lerig tomt framför hus med gräsmatta och tujor som målbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Jord och rullgräs.
 
AXS AXS skrev:
Jord och rullgräs.
Täckjord direkt på? Ingen matta/sten eller så?
 
AXS
Du får såklart ta bort det värsta och fräs är ju inte fel.

Kanske tolkade fel, tänkte du letade efter snabbaste och ändå okej lösning.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Du får såklart ta bort det värsta och fräs är ju inte fel.

Kanske tolkade fel, tänkte du letade efter snabbaste och ändå okej lösning.
Att lösningen håller är viktigare än själva tidsåtgången känner jag men rullgräs låter lockande.
 
Jag skulle börja med att ändra målbilden och planera något roligare än tujor och gräs. Du kommer antagligen inte vistas där så gräs fyller ingen funktion och hur kul ör det att mötas av en tujahäck varje dag när man kommer hem? Sätt några roliga buskar och någon/några marktäckare. Varierande tid för blomning och gärna några buskar med sprakande höstfärger.
Förutom att jag inte gillar tujor generellt så gillar de inte salt så närheten till vägen kan vara ett problem.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle börja med att ändra målbilden och planera något roligare än tujor och gräs. Du kommer antagligen inte vistas där så gräs fyller ingen funktion och hur kul ör det att mötas av en tujahäck varje dag när man kommer hem? Sätt några roliga buskar och någon/några marktäckare. Varierande tid för blomning och gärna några buskar med sprakande höstfärger.
Förutom att jag inte gillar tujor generellt så gillar de inte salt så närheten till vägen kan vara ett problem.
Det är egentligen ett första steg i att få någon ordning. Vi vill på sikt få upp som du säger lite buskar och träd men att vi låter gräset ta sig detta året. Vi har precis bott här i en månad.
 
Jag skulle så några roliga ettåriga växter tilla ni bott in er och får mer känsla för vad ni vill ha. Exempelvis så blir några rader med solroser en skaplig häck framåt juli/augusti när man brukar vara ute som mest.
Som en bonus blir jorden bättre att så i nästa år när den luckras upp av årets växter.
 
  • Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.