BirgitS
A Användarnamn123 skrev:
Att rita köket utmed fönstret är inte ett alternativ tänker jag då fönsterbrädan är lägre än köksbänken. Bara några cm kanske men blir konstigt tänker jag. Hade de livat eller om fönstret varit högre hade det funkat.
Det är inget ovanligt att man sätter en bänkskiva framför ett fönster som är lägre så länge som fönstret öppnas utåt.
A Användarnamn123 skrev:
Provade att vrida soffan.
Blir väl lite konstigt att ha TV och soffa på det sättet.
Väldigt trångt att sitta vid köksön med soffa och fåtölj så nära.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
A Användarnamn123 skrev:
Nu har jag själv testat att rita i RoomSketcher.
Har svårt att ta bort ön. Provade att vrida soffan.

Glömde rita in badrummet.
Sovrummet har rätt mycket död yta. Har funderat på att flytta in väggen. Men det är väldigt mycket jobb för att bara hämta en halvmeter eller därikring till vardagsrummet.

Att rita köket utmed fönstret är inte ett alternativ tänker jag då fönsterbrädan är lägre än köksbänken. Bara några cm kanske men blir konstigt tänker jag. Hade de livat eller om fönstret varit högre hade det funkat.
Fint, kanske ser lite tight ut att komma in i köket, eller så misstar sig mitt ögonmått.
I RoomSketcher finns ett bra linjalverktyg som jag vill tipsa om 👍

Vilka funktioner vill du ha i köket? Är diskmaskin viktigt?
 
Fundera på att sätta dörren till sovrummet längst åt andra hållet istället, så blir det ett väldigt bra hörn utan fönster att möblera vardagsrumsdelen i. Passage till sovrummet framme vid fönstren alltså.
 
Har provat att flytta dörrhålet men tycker inte att det blev så bra.
Eller?
 
  • 3D-ritning av en lägenhetsplan med flyttat dörrhål, möblering och ytmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-grafisk ritning över en lägenhetsplan med möbler och en oplacerad dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2D-ritning av rumslayout med flyttat dörrhål, möblering och måtten markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej, inte om du möblerar på det viset, det bygger ju på att det är fritt framför fönstret. Du behöver ställa köksbordet mot kökshalvön (bardisk hette det förr), eller hoppa över bordet helt och hållet. Jag skulle satsa på ett slagbord och fällstolar som bara tas fram när man har gäster.
 
Jag skulle satsa på att göra köksön djupare och använda den även som matbord. Jag hälsade nyligen på hos ett par vänner som har en rejäl köksö istället för matbord, och det var hur trevligt som helst! De fick plats med mycket förvaring samtidigt som man hade benutrymme eftersom köksön var så djup. Dessutom tyckte de att det är praktiskt med en extra bred arbetsyta när man ska baka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gör dessutom sovrummet mindre om det inte är allt för besvärligt att flytta väggen.
 
Bara för att förtydliga så denna idén inte glöms bort. Jag modifierade idén från @Jarlsgård lite, om man gör något liknande kan man göra en vägg med förvaringsmöjligheter. Vill man ha en tv går den att sätta in där någonstans i mitten med men största fördelen är att man ökar förvaringen med massor med procent.
Ritning av vardagsrum med möbler och en markerad vägg för föreslagen förvaringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.