Hej,

Jag har insett att jag fått svart mögel på insida tak på samtliga utomhus ytor, dvs under carport, hustaket osv.

Jag har bott i huset i 9 år nu och det är byggt av Peab.

Är detta något som täcks av byggherren under 10 års garantin? Vad gör man åt detta?

Har noterat att samtliga hus i området har problemet med svart mögel, så det är inte bara jag.

Tacksam för era svar!
 
  • Svart mögel på vita träpaneler under en carport med synlig rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mögel på vitmålat trätak under en carport, tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att tvätta bort?

Att du får lite svartmögel under takfot och andra skuggade detaljer är ju inget fel, detr helt normalt. Så länge man inte använder giftig färg så har jag svårt att se hur det skulle kunna undvikas.

Att ha ett hus är ett ständigt arbete med underhåll och skötsel. Nu efter nio år så kanske detr dags att tvätta huset?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag har sällan hört att mögel utomhus på byggnadsdetaljer täcks av byggfelsgaranti etc. Denna typen av mögel som i folkmun ofta går som svartmögel eller svarta prickar, har sedan färgerna inte längre fick innehålla så mycket gifter (biocider) blivit ett stort problem. Någon gång runt 2011 ökade problemet ytterligare vilket jag i forskningen tog del av från flera länder runt om i världen. Vad det beror på är oklart.

Bra kan ändå vara att aktualisera en klagan och höra vad svaret blir.

Bäst är att tvätta bort möglet med mögeltvätt eller fasadtvätt. Sedan måla ordentligt, särskilt om det är dåligt målat sedan tidigare. Välj en lite dyrare målarfärg som har fått gott betyg gällande motstånd mot mögel.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Jag har sällan hört att mögel utomhus på byggnadsdetaljer täcks av byggfelsgaranti etc. Denna typen av mögel som i folkmun ofta går som svartmögel eller svarta prickar, har sedan färgerna inte längre fick innehålla så mycket gifter (biocider) blivit ett stort problem. Någon gång runt 2011 ökade problemet ytterligare vilket jag i forskningen tog del av från flera länder runt om i världen. Vad det beror på är oklart.

Bra kan ändå vara att aktualisera en klagan och höra vad svaret blir.

Bäst är att tvätta bort möglet med mögeltvätt eller fasadtvätt. Sedan måla ordentligt, särskilt om det är dåligt målat sedan tidigare. Välj en lite dyrare målarfärg som har fått gott betyg gällande motstånd mot mögel.
Bra input! Det är ju dåligt målat från början av byggherren.

Carport är säkert enkelt att åtgärda, dvs tvätta och måla på nytt. Husets tak är desto svårare då det är högt upp.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.