Genväg blev senväg.

Riva ner innertak, glesa och gipsa eller restaurera det pappspända innertaket. Vi valde att det senare alternativet. Lokala färghandeln konsulterade och vi köpte papper för att laga skavanker och Beckers alkydfärg Non drop 3. När vi limmade pappret dag 1 och väntade till dag 2 så hade pappret släppt och tagit med sig några lager färg. Kontaktade färghandeln och de sa att jag skulle riva ner pappen och gipsa taket istället. Ringde en målare (jobbar ej med byggnadsvård) och den gav mig samma råd. Det som tar emot är att innerväggarna är nygipsade och nymålade. Taklisten är på plats och den är spikad, skruvad, limmad, spacklad, fogad och målad.

Jag har undersökt underlaget genom att rolla på tapetklister och grovskrapat med en japanspackel med rundade hörn. Pappen är målad med limfärg, ett lager av någon färg som sitter som berget fläckvis och ett lager färg som krackelerar bara man tittar på den.

Min fråga är om det bara är att bita ihop, skrapa och tvätt bort färgen för att sedan laga och måla det med Non drop 3 eller bryta ner taklisten, öppna plånboken och göra om allt från början.

Har gipsat innertak i andra rum med bra resultat och har ett äldre pappspänt innertak i matsalen som är väldigt fint. Det pappspända taket ger karaktär till huset från sent 1800-tal med breda, kilsågade golvplank och kakelugnar.

Ska jag gå höger eller vänster? 🤷‍♂️
 
  • Innertak med skadat pappspänt tak som har flagnande målarbeten och synliga reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat innertak med skadat och krackelerat lager av färg, synliga reparationer och papperslappar, indikerar renoveringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och flagnande innertak med synliga reparationer och en del av en taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat och flagnande innertak där lagat pappersområde släppt och gammal färg krackelerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tvekade länge innan jag gav upp och rev papptaken i vardagsrummet (efter att ha stött och blött frågan här på forumet precis som du). Den förkvävda byggnadsantikvarien inom mig slog reflexmässigt bakut inför sådana planer. Men det är bara att inse att det är snudd på omöjligt att få ett skadat papptak snyggt igen, åtminstone för oss vanliga dödliga.
Så vi rev dän pappen (utan att ta ner listerna, faktiskt — skar utefter dem med kniv istället) och målade plankorna under vita, och sen fick det vara så. Plankorna är inte direkt spikraka, eftersom de var tänkta att täckas över när huset byggdes, men vi har valt det som inredningsstil, så det passar utmärkt.
 
  • Gilla
Tomten1909
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tvekade länge innan jag gav upp och rev papptaken i vardagsrummet (efter att ha stött och blött frågan här på forumet precis som du). Den förkvävda byggnadsantikvarien inom mig slog reflexmässigt bakut inför sådana planer. Men det är bara att inse att det är snudd på omöjligt att få ett skadat papptak snyggt igen, åtminstone för oss vanliga dödliga.
Så vi rev dän pappen (utan att ta ner listerna, faktiskt — skar utefter dem med kniv istället) och målade plankorna under vita, och sen fick det vara så. Plankorna är inte direkt spikraka, eftersom de var tänkta att täckas över när huset byggdes, men vi har valt det som inredningsstil, så det passar utmärkt.
Det glädjer mig att viljan funnits att restaurera/reparera de gamla taken. Har gjort samma resa men saknar fortfarande det gamla pappspända. Istället blev det limfärg på de breda brädorna jag hittade under. Men det var inte bara, bara 😅
 
G Genoveva skrev:
Det glädjer mig att viljan funnits att restaurera/reparera de gamla taken. Har gjort samma resa men saknar fortfarande det gamla pappspända. Istället blev det limfärg på de breda brädorna jag hittade under. Men det var inte bara, bara 😅
Detta senario. Lägger 2 arbetsdagar på att skrapa limfärgen på pappen utan ett okej slutresultat. Skär ner pappen för att måla de underliggande plankorna och upptäcker att dessa också är målade med limfärg. Känns som att sista svordomen inte är sagd i denna renovering..
 
MrJay
Vore jag dig hade jag låtit installera spänntak, en modern variant av spännpapp men överlägset på alla sätt och vis (och billigare än gips-lösning). Vi har låtit installera det i vårt nybygge, förberedelserna tog 2 dagar (vi har shadowline, dolda gardinhållare och LED lister till dessa då vi har modern kåk) själva installationen tog 1h per rum med perfekt resultat. Kolla själva på Brilliance Ceiling, vad jag förstår installerar de i hela landet och representanter Litauens största tillverkare av dessa lösningar
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomten1909
  • Laddar…
Tomten1909 Tomten1909 skrev:
Detta senario. Lägger 2 arbetsdagar på att skrapa limfärgen på pappen utan ett okej slutresultat. Skär ner pappen för att måla de underliggande plankorna och upptäcker att dessa också är målade med limfärg. Känns som att sista svordomen inte är sagd i denna renovering..
Kan nästan garantera att ingen ödslat limfärg på plankor som ändå inte ska synas. Faktiskt så tror jag att det är helt osannolikt.
 
Tomten1909 Tomten1909 skrev:
Detta senario. Lägger 2 arbetsdagar på att skrapa limfärgen på pappen utan ett okej slutresultat. Skär ner pappen för att måla de underliggande plankorna och upptäcker att dessa också är målade med limfärg. Känns som att sista svordomen inte är sagd i denna renovering..
Och limfärg är inte ett alternativ?
 
G Genoveva skrev:
Och limfärg är inte ett alternativ?
Har ingen kunskap. Vad är fördelarna med limfärg?
 
Tomten1909 Tomten1909 skrev:
Har ingen kunskap. Vad är fördelarna med limfärg?
Främst för den vackra matta lystern. Men beroende på underlag finns det för- och nackdelar. Det första taket jag målade blev nästan perfekt, men, jag la på för tjockt på några ställen och då spjälkade färgen och rasade ner. Nästa tak grundade jag med linoljefärg för att slippa spjälkningen men då var det mer svårstruket, färgen kröp nästan men har man lite mer styrka i armarna så går det bättre. Resultatet blev dock mycket bra. 30 år senare är taken lika vackra. Det är just lystern som är svårslagen. Men, det är självklart en smaksak. Jag råkar älska äldre torp och gårdar. Tycker denna länk är bra: https://byggnadsvard.se/limfarg-ett-material-med-manga-fortjanster/
 
Så här blev det till slut. Blir en ångbroms och gipsskivor. Sedan är det fönster, spegeldörr till kattvind, listning och golvslipning.
 
  • Renoverat rum med nytt träpaneltak, oslipat golv och byggstege nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rumshörn med nytt träbjälklag i taket och nymålade vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum under konstruktion med träpanel i taket och en bemålad spegeldörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.