Hej! Som rubriken antyder, hur ska man börja och på bästa sätt lägga klinkern, så att slutresultatet både blir snyggt och att det är enkelt att lägga? Se nedan skiss/ritning hur jag tänkt lägga klinkern. Något som jag bör tänka på, alt. tänka om kring läggningen?
 
Du får lägga ytterkanterna först och sen lägga ut plattorna i 3 rader på längden och tvären, då kan du se hur det kommer att passa med måtten. Det blir att knuffa plattorna lite hit och dit för att få det att stämma, framför allt det med räta vinklar. du kommer även att se om det blir en flisa på en sida och kanske 5 cm på andra sidan och flytta om allt igen. När du kommit så långt att alla mått stämmer, så har du spettsar som märkes exakt och snörslår en linje så det blir ett kryss på mitten. Sen mäter du om det är 90 grader ut från mitten på linjerna. Byggmästarvinkel är bra , TEX en längd är 3 nästa är 4 , då ska det vara 5 mellan spettsarna, Att räkna är 3X3 + 4X4 och roten ur summan är 5. Formel Pythagoras sats är enkel och i den kan man lägga in vilka värden som helst.
 
Tack för svar! Har tänkt om och börjar nog i mitten och jobbar mig ut. Tänker att jag anpassar ramen så att jag får ”hela” halva diagonala bitar längst ut.

Hänger dock inte riktigt med i när du förklarar byggmästarvinkeln.. jag kanske är trög?
 
D
M Måke skrev:
Tack för svar! Har tänkt om och börjar nog i mitten och jobbar mig ut. Tänker att jag anpassar ramen så att jag får ”hela” halva diagonala bitar längst ut.

Hänger dock inte riktigt med i när du förklarar byggmästarvinkeln.. jag kanske är trög?
Det gäller att få till det med centrumåtten , ska bli ett kryss på mitten av allt. Nu är det så att plattorna är en storlek och det gäller även där att få till så det inte blir en flisa till hörn mot ytterlinjen. Kan bli att flytta linjerna några centimeter åt ena eller andra hållet
Byggmästarvinkel är exakt, bara använda miniräknare. 3 + 4 = 5 och måtten kan sättas till vad som helst.
Från ett centrum mitt på eller i ett hörn. 3 meter ut åt ett håll och 4 meter åt andra hållet . Det blir då 3 X 3 = 9 och 4 X 4 = 16 . 9 + 16 = 25 och roten ur det = 5 . ( 5 X 5 = 25 ) det blir 5 meter mellan spetsarna och vinklen är exakt 90 grader. Klart är rummet inte i vinklel, så blir det att kopromissa en del, för att ögat inte ska må illa.
 
T
J jonaserik skrev:
Det gäller att få till det med centrumåtten , ska bli ett kryss på mitten av allt. Nu är det så att plattorna är en storlek och det gäller även där att få till så det inte blir en flisa till hörn mot ytterlinjen. Kan bli att flytta linjerna några centimeter åt ena eller andra hållet
Byggmästarvinkel är exakt, bara använda miniräknare. 3 + 4 = 5 och måtten kan sättas till vad som helst.
Från ett centrum mitt på eller i ett hörn. 3 meter ut åt ett håll och 4 meter åt andra hållet . Det blir då 3 X 3 = 9 och 4 X 4 = 16 . 9 + 16 = 25 och roten ur det = 5 . ( 5 X 5 = 25 ) det blir 5 meter mellan spetsarna och vinklen är exakt 90 grader. Klart är rummet inte i vinklel, så blir det att kopromissa en del, för att ögat inte ska må illa.
Så gjorde man förr, nu för tiden använder man antingen en golvlaser en vanlig fyrvägslaser. Och jag kallar "byggmästarvinkel" för Pythagoras sats och det är inget man behöver miniräknare till.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Så gjorde man förr, nu för tiden använder man antingen en golvlaser en vanlig fyrvägslaser. Och jag kallar "byggmästarvinkel" för Pythagoras sats och det är inget man behöver miniräknare till.
Och hur räknar du ut hypotenusan då, om katetrarna är 1,65 meter och 2,63 meter, det är inte 3 , 4 i jämt antal. utan minräknare.
 
J jonaserik skrev:
Det gäller att få till det med centrumåtten , ska bli ett kryss på mitten av allt. Nu är det så att plattorna är en storlek och det gäller även där att få till så det inte blir en flisa till hörn mot ytterlinjen. Kan bli att flytta linjerna några centimeter åt ena eller andra hållet
Byggmästarvinkel är exakt, bara använda miniräknare. 3 + 4 = 5 och måtten kan sättas till vad som helst.
Från ett centrum mitt på eller i ett hörn. 3 meter ut åt ett håll och 4 meter åt andra hållet . Det blir då 3 X 3 = 9 och 4 X 4 = 16 . 9 + 16 = 25 och roten ur det = 5 . ( 5 X 5 = 25 ) det blir 5 meter mellan spetsarna och vinklen är exakt 90 grader. Klart är rummet inte i vinklel, så blir det att kopromissa en del, för att ögat inte ska må illa.
T tank77 skrev:
Så gjorde man förr, nu för tiden använder man antingen en golvlaser en vanlig fyrvägslaser. Och jag kallar "byggmästarvinkel" för Pythagoras sats och det är inget man behöver miniräknare till.
Men jag hänger inte med, varför ska manta ut diagonalen? Är ju bara att mäta ut mitten på rummet och rita ut ett kors i mitten. Sen lägga plattornas hörn på linjerna? Eller?
 
M Måke skrev:
Men jag hänger inte med, varför ska manta ut diagonalen? Är ju bara att mäta ut mitten på rummet och rita ut ett kors i mitten. Sen lägga plattornas hörn på linjerna? Eller?
Jo i princip
Sen får du kanske flytta centrum en bit för att få lika fris.

Mät hela rummet från hörn till hörn, så ser du om det är samma mått på båda kortsidorna och långsidorna.
Är det mer än några cm diff så får du fundera lite till
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Hur fasen gör jag nu då? Blir samma på båda sidorna av rummet. Fixet kommer ju bygga ca 3-4 mm men blir ändå en fog på 8 mm.
 
  • Mätning av fogbredd mellan keramiska plattor med ett måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband som visar en 8 mm bred fog mellan golvplatta och väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ju ha en halva, den röda trekanten, sen en bit vid den gula fina pilen

Kakelplattor med röd markering och måttband, gul pil pekar ut specifik del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Aaah så hade man ju kunnat gjort 😁
Hann dock börja innan jag såg ditt svar och tror att det kommer bli ok, kanske nån mm bredare fog mellan golv och klinker-sockeln sen. Man kan väl pula i lite extra fix bakom klinkerraden som som jag ska ha på väggen?
 
  • Pågående klinkerläggning med röda och vita kakelplattor i schackrutigt mönster, fogkryss och tumstock syns på det ofärdiga golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med omonterade brun- och vitrutiga klinkerplattor på golv med mätdon och kakelspacer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jadå, du hade ju även kunnat gå upp aningen i fogbredd.
Men det där blir nog bra
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Karrock
J jonaserik skrev:
Och hur räknar du ut hypotenusan då, om katetrarna är 1,65 meter och 2,63 meter, det är inte 3 , 4 i jämt antal. utan minräknare.
Tex ta ut en del av den. Mäta tre halvmeter på 1,65-måttet, fyra halvmeter på 2,63-måttet och kontrollera att det blir fem halvmeter mellan de punkterna.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.