Jag har byggt om min hall och var tvungen att lägga en ny planka i det 100 år gamla furugolvet. Jag fick bara tag på en ny bräda och hade bråttom så det fick bli den, vilket såklart resulterade i att man ser stor skillnad på den nya och de gamla plankorna. Golvet är slipat, lutat och vitoljat. Det är även möjligt att jag råkade ta en granplanka istället för en furuplanka :-[.

Så nu vill jag såklart göra så att den nya plankan smälter in. Min tanke är att man kanske kan förtunna svart bets (lite rött i kanske?) och måla flera lager tills man får rätt nyans. Men det kan ju bli knepigt när man sen ska luta och olja plankan. Några tips?
 
  • ljus_planka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Jag hade nog inte försökt dölja att det är en ny planka utan bara behandla den som resten av golvet. Du har ju byggt om hallen varför ska inte det få synas i golvet för framtida generationer oxo? Tycker bara det är lite charmigt att man ser att en bräda är bytt etc.
Men om du vill få den att smält in så har jag tyvärr inga bra tipps. Det är nog väldigt svårt att få den helt "osynlig" den kommer nog alltid synas. Om jag hade haft den åsikten att jag inte ville att en ny planka skulle synas så skulle jag nog försökt med att plocka upp en befintlig bräda från ett så osynligt ställe som möjligt och använda denna och sedan lägga den nya brädan på det "osynliga" stället. (fatta man detta ;) )
 
Jag tror din nya bräda kommer mörkna efter tag när ni gått på den.
Vårat golv som vi bara slipade och såpade börjar mörkna lite.
 
Hej!

För några år sedan gick jag ett par kurser i dekorationsmålning. Bredvid var det en kurs i möbelrenovering (som jag aldrig gick, men suktade efter). Där fick jag intrycket att när man lagar faner så betsar man det nya så att det blir samma färg som det gamla. Läraren där hade som en palett med olika bruna betsar. Så mitt förslag är att du antingen kontaktar en möbelrenoverare som har koll och ber om hjälp eller själv försöker hitta en bets i bra nyans.

/pinebar
 
Risken när man försöker fixa så nytt ser gammalt ut är att det ser väldigt bra ut i början men när sen plankan mörknar i sig själv så kommer den ju inte stämma i färg längre. Jag skulle inte ge mig på att förändra den med någon ytbehandling mer än den du har på resten av golvet.

Dessutom tycker jag inte att det stör när det är frisen som du fixat. Man hade ju tänkt mer på det om det varit en bräda i det befintliga golvet så att säga.
 
Ja, det är ju sant att det är ok eftersom det är frisen. Men jag skulle ändå vilja ha den lite mörkare... Jag har även tänkt på problemet att den mörknar med tiden. Jag kanske ska ge det ett år och se om det blir bättre. Plankan är i nuläget lutat och vitoljad som resten av golvet.

 
  • hall_tilt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man kollar på den sista bilden så känns det som det inte spelar en så stor roll.
Men om det gnager dig varje gång du går innanför dörren så kanske det skulle kunnas betsas lite i brun/svart, om den mörknar lite i sig självt så är det nog bara bra, det skulle se snyggt ut med en lite mörkare övergång mellan den svarta mattan och det naturligt mörka golvet.

Henrik
 
Jag funderar på om man skulle "betsa" den med nåt som går att tvätta bort. I princip smutsa ner plankan och sen olja. Då om man vill så borde man kunna tvätta bort smutset om 5 år när plankan har mörknat. Men jag tror jag låter den va till i sommar iaf eftersom jag ska resa bort tre månader nu...
 
En sommars smutsiga fötter gör jobbet åt dig! :)
 
Har ett dimmigt minne av att jag läste nånstans om någon som använde utspätt te. Men jag har inte testat själv.
 
Jag har använt te efter ett tips här på byggforum. Det var det översta trappsteget i en gammal trappa. Det byttes ut och såg lika ut som golvet på övervåningen.

Det fungerade så där, trappsteget blev lite mörkare. Vi gjorde om det flera gånger med starkt te, och fick en svagt ljusbrun färgton. Borde varit lite gråare, men blev bättre (säkrare) än innan.

Annars tror jag att skillanden på golvet i er hall kommer att minska med tiden.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.