Hej.
Jag undrar om det är någon snickare här som har byggt sitt eget hus å vad det isåfall kosta inklusive tomt och allt.
Jag har en tomt och ska bygga själv men jag undrar var det kommer landa med alla kostnader. Huset ska bli ungefäs 120 KVM mins 100KVM Inga speciella grejer med inga vitvaror..finns det någon tumregel.? Hade varit tacksam om någon som har byggt allt själv kunde ge lite råd.Tacksam för svar MVH Johan
 
En 7000-10000:-/m² kan du klara dig på om du gör allt själv och väljer billiga lösningar.
Tomter kostar så olika så det är meningslöst att gissa på dem. Behöver det grävas mycket, sprängas eller fyllas upp tillkommer kostnader för det.
Anslutning av el, telefon, vatten och avlopp kan också bli en stor post. Det måste också kollas upp lokalt.
 
Tomten är gratis förutom utsättning osv. den är mina föräldrars..! Vad menas med billiga lösningar?
 
Billiga lösningar är ju sådana som inte kräver dyra konstruktioner helt enkelt :)

Tex kostar det med helkaklat badrum. Inte bara för kliner/kakel utan väggskivor, tätskikt mm
Skall du ha inbyggda vitvaror i köket - så springer det iväg.

Elarbeten kan göras enkla eller väldigt dyra med inbyggda spottar, inbyggt nätverk osv

Gjuten platta med golvvärme kostar mer än en del andra grundlösningar osv osv

Mitt fritidshus har kostat ca 5000 kr/kvm - då har jag gjort allt utom el själv, samt köpt en del saker begagnat eller på rea/utförsäljning osv - så 7 - 10 kkr/m2 är nog rimligt -en villa blir ju lite mer ombonat än ett fritidshus.

/K
 
Jag är inte snickare även om grannarna trodde det först :) däremot har jag ritat, byggt kåken helt på egen hand. Dock anlitades en röris för VA+bergtvärmeinstallationen samt en "riktig" snickare vid svåra/större moment. Att inkjludera tomtpriset blir ju helt oväsentligt eftersom det varierar kraftigt beroende på VAR du bygger men jag har ett kvadratmeterpris på bygget 11.500 :- exklusive tomt.

2005.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.