Välkommen till ett nytt beroende! Jag skulle vilja börja med att rekommendera facebook-grupper. 3D-skrivare Sverige och även bambulab är stora grupper som har massvis med info.

Hade du tänkt göra krukorna med endast en vägg eller? Du kan ju skruva ner infill till 0% så borde det lösa probelemet. Ett annat alternativ är Vase mode, eller spiralize outer contour. Då kommer den bara printa en vägg.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ymp och 2 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
I detta fall var det en bekant som var intresserad och undrade om jag hade tips på något program. Kollade på Fusion men verkade inte finnas gratis vad jag kunde se, tror det var gratis i början när det släpptes.
Fusion360 är gratis för privatpersoner och hobbyister. https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
D
T timmerhuset_78 skrev:
Fusion360 är gratis för privatpersoner och hobbyister. [länk]
Strålande, det hade jag missat. Får kolla på det.
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Det fungerar!! Ett problem som kvarstår är att mina planes inte fäster till sidorna. Måste alltså manuellt sätta de ungefär där vasen slutar. Blir inte helt exakt då..
Men stort tack för tipset! Jag tror att jag nu kan komma vidare nu!!👏🙏
De inringade ytorna borde eventuellt kunna kvalificera som "planar face", och då borde du kunna göra ett offset-plan genom att välja en av dem. (Och sedan ha 0 offset.) Sen göra samma sak på undersidan för att få ett plan där med som går exakt i underkant av vasen.

3D CAD-program med en skärmdump av ett vånligt vasprojekt markerat för offset-plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


JockesBananer23 JockesBananer23 skrev:
Nu har jag stött på ytterligare ett problem. Detta ligger snarare i min slicer än i Fusion.
Jag använder mig av Bambu Labs slicer då jag har en Bambu Lab Skrivare. Detta har fungerat bra hittills. Nu exporterade jag min modell till slicern vilket fungerade bra men när jag väl slicear den så fyller den i hela modellen med infill. Testade även prusa slicer för o se om det fungerade där och det verkade det göra. Vill gärna kunna använda Bambus slicer då den låter mig skicka filerna trådlöst till skrivaren.

Någon som har några idéer?
Hur vill du att insidan av din vas ska se ut? Ska du se mönstret på insidan, eller ska den ha en slät insida? För det förstnämnda kanske du kan använda shell tool i 360 alternativt att göra thicken istället för boundary fill. För det andra borde du kunna göra en separat cylinder där du vill ha hålet och göra en modify -> combine -> cut för att holka ur vasen.

(Grava gissningar, då jag aldrig kört Fusion 360 och är ytterst amatörmässig även i övrigt.)
 
  • Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
K krfsm skrev:
De inringade ytorna borde eventuellt kunna kvalificera som "planar face", och då borde du kunna göra ett offset-plan genom att välja en av dem. (Och sedan ha 0 offset.) Sen göra samma sak på undersidan för att få ett plan där med som går exakt i underkant av vasen.

[bild]



Hur vill du att insidan av din vas ska se ut? Ska du se mönstret på insidan, eller ska den ha en slät insida? För det förstnämnda kanske du kan använda shell tool i 360 alternativt att göra thicken istället för boundary fill. För det andra borde du kunna göra en separat cylinder där du vill ha hålet och göra en modify -> combine -> cut för att holka ur vasen.

(Grava gissningar, då jag aldrig kört Fusion 360 och är ytterst amatörmässig även i övrigt.)
Fick faktiskt till en rätt bra modell tillslut. Se bild. Kunde dock inte använda ytorna du markerat som offset planes av någon anledning. Min lösning blev att precis som Hobbs skrev att göra två offset planes. Jag fick sedan zooma in till kanten på modellen så långt det gick och försöka lägga offset plane så nära kanten som möjligt. Hoppas det "make sense".
O tack så mycket för svar:)
 
  • 3D-modelleringsprogram med en vågig vasmodell på skärmen, två offset planes nära kanten synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
3 CAD projekt klara! Tack för hjälpen och hoppas att dessa kan bidra med lite inspiration till andra här på forumet!
 
  • CAD-designad svart vas med spiralform står på ett fönsterbänk framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt foto av en CAD-utskriven skulptur med dynamisk vriden design på ett bord framför fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart CAD-designad vas med vågiga kanter står på ett köksbänk framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.