Hej

Jag tänker bygga ett fritidshus som är 40kvm. Räcker det med en pålad grund eller bör man gjuta en betonggrund? Huset skall stå i lutning på en hög torr punkt. Hur bra är det att isolera golvet på denna grund?


Mvh Andreas
 
Med pålad grund menar du väl en plintgrund? Mitt fritidshus byggde jag för ca 10 år på en kryprumsgrund, dvs först gjuter man en grundsula runt om för att sedan bygga upp en mur av t.ex. lecablock eller cementsten. Att anlägga en betongplatta på en tomt som ligger i en slänt är väl nästan omöjligt. En ren plintgrund fungerar väl bäst om slänten är brant.
 
Mitt fritidshus på 45 kvm är byggd på plintgrund.

Det beror lite på huset i övrigt samt tomtens förutsättningar.
En timmerstuga passar itne så bra på plintgrund. Och likaså om marken är lerig eller sank så är platta eller tom pålar och sedan platta att rekommendera.

Har du relativt fast mark, och kanske tom sluttande så är plintgrund utmärkt.

Jag valde det av flera skäl:
1. Sluttande tomt med ca 1:10 i lutning
2. Traditionellt trähus som är helt ok på denna typ av grund
3. Fast mark i from av stenig morän
4. Jag gjorde allt själv - och en plintgrund kärver relativt lite schaktning och betongjutande.
5. Minimering av ev. framtida fuktproblem. En krypgrund kan lätt göras fel så att man får fuktproblem senare.

/K
 
Jag byggde(04) 84kvm kryprumsgrund/torpargrund med luftning med ventiler plan mark inga problem hitills. jag gjorde så här:
1. schaktade bort allt organiskt material
2 kapilärbrytande stenkross (avvägt och paddat)
3. gjöt grundsula (byggde träram först)
4. murade lecablock som grundmur
5. innanför grundmuren åldersbeständig plast
6. Golvet : asfaboard under "reglarna"
7. isolerade med 195mm isolering
8. golvplank som såpskurades
Finns säkert synpunkter på detta men så gjorde jag och hitills har det fungerat
lycka till
 
Tack för alla svar det verkar ju inte så komplicerat. Men hur mycket av detta kan man göra själv. Är inte rädd för att bita i men kan inte så mycket. Finnsa det hemsidor, böcker??

Mvh Andreas
 
Du kan bygga alla sorters grund själv, det beror lite på hur händig du är och hur mycket tid du vill lägga ned.
Att gjuta en stor platta kräver förstås mer än en enkel krypgrund eller plintar.

Jag kan rekommendera boken Bygga grund.
Den täcker iof alla sorters grunder inte bara de enklaste, men ger en del bra tips och råd.

http://www.bokus.com/b/9789153419273.html?pt=search_result

Jag har också köpt Bygga fritidsstuga - den ger bra råd och tips bpde om grunder och annat:
http://www.bokus.com/b/9789153420163.html?pt=search_result


/K
 
jag använde oxå dessa två böcker mkt bra och tydliga

mvh/Larsu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.