Jag och min sambo funderar på att bygga. huset kommer ligga på mina föräldrars mark. Vilket innebär att om vi skulle gå skilda vägar så är det jag som har kvar huset. vi tänkte bygga för högst 1,5 miljoner. jag är själv snickare så ja bygger själv. Hur går man tillväga om man skulle gå skilda vägar vad händer med lån osv?? Någon som varit med om det? Vill ju inte sälja huset isåfall som det är nu.! MVH Johan
 
Hemmakatten
Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Dvs. om ni bygger tillsammans och båda tar lån så måste huset säljas vid en separation om inte den ene löser ut den andre. Sambolagen säger dessutom att om man skaffar bostad för gemensamt bruk så är det den som har störst behov av bostaden som får den tilldelad (man måste naturligtvis lösa ut den andre).

Jag ser dock flera problem. Som din sambo skulle jag aldrig gå in i ett husprojekt under dessa premisser. Det är ett mycket ojämlikt förhållande och att då lägga ner hela sin själ och tid och pengar, och veta att man, vid en ev. separation, måste gå från hus och hem är något jag inte vet någon person skulle ställa upp på. Om man nu ändå kommer överens om detta, så får man gå till jurist och skriva ett avtal innan om att Sambolagen inte skall gälla och sätta på pränt det man är överens om.

Det andra problemet är att ni inte äger marken. Även om kommunen skulle bevilja bygglov så blir det ett hus på ofri grund och banken kommer att ha svårt att låna ut pengar till er. Säkerheten i detta fall finns inte, ni äger inte marken och det går inte att ta ut pantbrev på huset, dina föräldrar kan ju sälja när som helst. Att inte äga marken kommer också att bli broblem den dag dina föräldrar går bort. Du har kanske syskon som skall dela arvet med dig (även marken där huset står på), dödsboet kanske har skulder och marken måste säljas mm.

Det bästa vore om dina föräldrar gav dig marken eller sålde den till dig. Man kan upprätta gåvobrevet på sånt sätt att den (och avkastningen därav) blir din enskilda egendom. Vid en eventuell separation får ni då dela huset utefter dessa premisser, tex du äger 60% och din sambo 40%.
 
Så här har jag och min sambo gjort, även om läget är ganska annorlunda.

Jag ägde en bostadsrätt sedan tidigare med 1lån. När vi skulle bygga om köket tillsammans var ju han inte intresserad av att lägga ner arbetstid på min lägenhet så jag sålde helt enkelt halva lägenheten till honom för dagsvärdet på lägenheten. Eller snarare, officiellt sett så har jag skänkt honom halva lägenheten och sen har vi sins emellan skrivit ett skuldebrev. Ingen ränta eller så på det utan vi valde att se det som att jag hade sålt lägenheten på marknaden och vi sen hade köpt den tillsammans hälften var.

Jag hade gjort motsvarande i ert fall. Se till att få en värdering på tomten och upprätta ett skuldebrev på halva det värdet mellan dig och sambon. Men rata med banken om det, oftast kan de ge er lite hjälp på den fronten och hänvisa er till en advokat om det finns behov. Själv frågade jag min faster som är advokat om råd vilket kändes tryggt.
 
Jag och min sambo har köpt radhus tillsammans. I samband med detta så upprättade jag ett skuldebrev där det står att vi delar på försäljningen/löser ut varandra, men att de skulder som respektive tog med sig in skall regleras innan. Säljs det med förlust så kommer jag dock inte kräva henne på hälften av skulden (Mina tidigare vinster från lgh står för största delen av insatsen).

Jag antar att ni skall stycka av marken och ta över tomten sen ?
Så jag skulle skriva så att ni då delar på husets värde (enligt den procent ni går in med) samt att ni tills styckning osv är klart kan ha ett tidsbegränsat avtal där ev. den ene parten då förlorar litegrann (om ni nu behöver ett sånt får ett såpass kost tidsspann - man får väl hoppas att ni håller sams till det är klart iaf ?)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.