B
En laddomat 11-30 har tre ingångar. Din ritning har två.

Kan du inte göra en vettig ritning eller ta ett antal kort av systemet, eller rentav filma en liten kort sekvens så ska du se att du får hjälp.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En laddomat 11-30 har tre ingångar. Din ritning har två.

Kan du inte göra en vettig ritning eller ta ett antal kort av systemet, eller rentav filma en liten kort sekvens så ska du se att du får hjälp.
Hej

Kör nu bara med cirkulationspump och elpatron. Alltså är pannan och laddomat ej inkopplade.
Kruxet är cirkulationen som går åt ett håll bara.

C
 
E Erstavik skrev:
Hej

Kör nu bara med cirkulationspump och elpatron. Alltså är pannan och laddomat ej inkopplade.
Kruxet är cirkulationen som går åt ett håll bara.

C
Har du lyckats vänt på pumpen, finns en pil på den som säger pumprikning
 
J jonaserik skrev:
Har du lyckats vänt på pumpen, finns en pil på den som säger pumprikning
Ja, vänder jag på pumpen så cirkulerar vatttnet men då åt fel håll. Vill att vattnet tas ifrån toppen av acktank och returen går in i botten av acktanken. Vet inte varför vattnet bara cirkulerar åt ett håll.
 
Svårt att ge några konkreta tips när du inte svarar på några följdfrågor utan bara upprepar att vattnet går åt fel håll.
 
  • Gilla
Jonklar och 5 till
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
Hej

Har kopplat bort laddomat och kör nu bara med pump och Acktank. Märket ju att röret är kallt 1 meter ifrån pumpen och radiatorer kalla. vänder jag på pumpen blir allt varmt
Men laddomatpumpen har inget med värmen i radiatorerna att göra!
Radiatorerna ska ha sin egen c-pump.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
L lat skrev:
Men laddomatpumpen har inget med värmen i radiatorerna att göra!
Radiatorerna ska ha sin egen c-pump.
Ja det vet jag. Finns bara en pump inkopplad och det är cirkulationspumpen.
 
E Erstavik skrev:
ll att vattnet tas ifrån toppen av acktank och returen går in i botten av acktanken. V
Det ska komma varmt vatten ifrån pannan in i toppen på acktanken.
Det ska också tas ut varmt vatten ifrån övre delen/toppen av acken till radiatorerna.
Detta tillopp/utlopp kan (men behöver inte) vara samma anslutning på acken. Om det är samma anslutning så är det viktigt att ingen av pumparna är dominerande.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Svårt att ge några konkreta tips när du inte svarar på några följdfrågor utan bara upprepar att vattnet går åt fel håll.
Hej

Just nu är det bara cirkulationspumpen och ack tanken inkopplade. Har gjort så för att hitta felet. Ritningen stämmer. Vad är det för frågor du vill ha svar på?

Mvh

claes
 
Kan du rita upp hela systemet som det är gjort så blir det lättare att förstå.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
L lat skrev:
Kan du rita upp hela systemet som det är gjort så blir det lättare att förstå.
Just nu är det som bilden visar. Har alltså medvetet kopplat bort panna och laddomat för att det ska bli enkelt att hitta felet och få igång cirkulationen
 
  • Schematisk bild av värmesystem med radiatorer, pump och avstängd panna och laddomat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
B
Ring en rörmokare, eller rita upp hela systemet om du vill få hjälp.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ber om ursäkt för att jag är lite rörig. Sitter och jobbar samtidigt. Bifogar två ritningar som visar systemet när det funkar och när det inte funkar. Ritning av värmesystem med pump och rörledningar, markerade flödesriktningar, och textanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av värmesystem med pump och rörledningar, markerade flödesriktningar, och textanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning som visar värmesystem med pump och radiatorer där vattenflödet inte fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erstavik skrev:
Ja det vet jag. Finns bara en pump inkopplad och det är cirkulationspumpen.
Din skiss säger att utgående vatten är som det ska, men hur är det med tilloppet från kaminen, går även det till botten på tanken. Är liksom lite fel tänk men fungerar faktiskt, bara att det tar lång tid att få en bra temp ut från tanken, då det blir en turbulens i tanken och värmen kyls av. Normalt laddas en tank på topp. Nu ska jag inte framföra något om det.
 
E Erstavik skrev:
Ber om ursäkt för att jag är lite rörig. Sitter och jobbar samtidigt. Bifogar två ritningar som visar systemet när det funkar och när det inte funkar.[bild][bild]
Rimligtvis finns det en panna nånstans?
Och radiatorer med tillhörande shunt & c-pump?
 
  • Gilla
Mandark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.