M Målarns. skrev:
Vi är nyinflyttade i vårat hus sen ett halvår tillbaks. Jag noterade redan inför visning att det i prospektets bifogades en bild från lantmäteriet som visar att vi har tomt runt hela huset till skillnad från många andra (nr 120) (Se bifogad bild) Jag bad kommunen komma ut för att sätta ut exakt tomtgräns vilket dom nu har gjort. Vi har mycket riktigt tomt runt hela huset, nästan 1.5 meter från våran husfasad till korrekt tomtgräns. Jag har nu talat med vår granne som detta berör (nr 122)
Jag nämnde detta och sa att vi gärna skulle vilja ha tillgång till denna del av vår tomt då vi har betalat för den. Hon sa att ingen annan ägare sagt något tidigare samt att om vi börjar nyttja den tomten får vi sätta upp ett plank för att vi inte skall störa dom. Hon sa även att om vi fullföljer detta så skulle dom fundera på att flytta. Sen sa hon även att ett plank/staket som står där skulle dra ner värdet på deras hus.

Hur ska jag göra?

Tack på förhand.
Grannen nyttjar alltså båda sidorna om huset. Hon är inte dum den, men du är smartare och använder er lagliga del. Vill du hon är det upp till henne 🤭
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

"Hur ser en gräns eller gränsmärke ut?"
"Jag har tittat på förrättningskartan, vilken typ av markering har man använt på min fastighet?"
mm har sett det under deras e-tjänst men aldrig fysisk sett någon gränsmärke på min tomt.
Var ju bara nyfiken :)
 
C cazz skrev:
Det får man hoppas att det blir rätt men ska erkänna jag har aldrig hört talas om man använder rör till markering av markgränser. Måste nästa titta kolla själv när man kommer hem och det finns på min tomt :D
Då undrar jag vad du tänker man använder till en gränsmarkering? Det är ju gamla gränser som har något annat. Har personligen grävt fram en gammal sten som utgjorde gräns när grannen använde hörnet av vår tomt till infart till sin parkeringsplats. Kunde också mäta upp hur långt det var till nästa märke åt två håll, då avståndet är utskrivet på tomtkartan, så det gick att hitta den på rätt ställe. (I det fallet gick det bra att be dem fara åt helvete och bli sams igen, då vi var bästa vänner :) )
 
Redigerat:
N Nilsson i Boda skrev:
Du har förmodligen helt rätt juridiskt, men praktiskt så är det något annat.
Funderar på vad du har för grannar egentligen... Har inte hört talas om att detta skulle vara ett vanligt förekommande fenomen.
Normalfuntade har nog inga svårigheter från att låta bli att annektera grannes fastighet (förutsätter här både att gränsen är tydlig och att tillstånd inte givits).
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Unikt namn
En normalt funtad person som ertappats annektera grannens tomt ber givetvis ödmjukast om ursäkt och flyttar tillbaka sin växter, plank m.m. omgående.
Kanske bjuder hen tillochmed på en långburk eller 14 som plåster på såren.
 
  • Gilla
MasMats och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nu antar jag att det inte är akut vad gäller den aktuella ytan, dvs ni har inget omedelbart behov av att utnyttja den för något specifikt ändamål. Den enda direkta angelägenheten jag kan se är problemet med växtlighet direkt i anslutning till husväggen/grunden. Men det är nog inte bråttom på något sätt efter så lång tid.

Så jag skulle meddela grannen att du behöver få bort växtligheten inom xxx månader då du tänkte grusa etc ytan för att skydda huset och i övrigt preparera/rensa resten av ytan pga xxx. Gör det här muntligt till att börja med om den kommunikationsformen fungerar. (Alltid vänligt.)
Sedan följ upp med ett skriftligt meddelande, mejl, sms eller papper. (Om papper så fota när du överlämnar pappret till henne eller i hennes brevlåda.)
Allt det här är inte nödvändigt då det ostridigt är din mark och hon har inte några rättigheter direkt eller indirekt i frågan (annat än kanske de av henne planterade växterna etc). Men för att undvika oklarheter i framtiden och för att göra situationen klar för henne så missförstånd undvikes.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Tråkigt att sådant här händer men man har ju rätt till sin egen tomt.
Det är ju alltid bra att ha en bra relation med sin granne men om inte grannen vill gå med på att flytta sina växter till sin tomt så kommer det skapa osämjan man inte kan göra något åt tyvärr.
Om nu grannen bestrider så kan man vänligt bestämt säga att grannen själv kan kolla upp med kommunen/lantmäteriet vad gränsen går. Dock får man ha i tanken att tar man dit lantmäteriet så är både du och grannen skyldig att dela på kostnaden på arbetet.

Vad jag ser på bilden du visar så har ju grannen satt upp staket med en dörr som går över din tomt.
Det är ju inte bra för då har ju grannen själv spärrat tillgång till din egen tomt. Man kan förstå när ingen riktigt visste vad gränsen går men nu när det är uppmätt så får helt enkelt grannen plocka ner staketet.

Lite nyfiken är man på en sak och det är den väggen som går mot din granne, har du fönster.
Ska man hårddra det och det finns ett fönster och man öppnar den och stoppar ut huvudet, betyder då inte det att man är inne på grannen tomt :D

Ett tips är att ringa kronofogden och få råd för att få hur du ska gå vidare.
Bra input! Finns inga fönster på den sidan av vårat hus.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kommunen kom ut på uppdrag av lantmäteriet och letade upp de ursprungliga gränsrören. Alla hittades. Tydlig gräns finns och det är den som är giltig. Inget annat.

Med vänlig hälsning, Målarns
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 10 till
  • Laddar…
Jag skulle börja gå där och ställa lite prylar där, skottkärra, cyklar etc.
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
H HasseGy skrev:
Jag skulle börja gå där och ställa lite prylar där, skottkärra, cyklar etc.
Nu ser vi bara från ena sidan, men från den sidan man ser så kan inte TS gå mellan huser och tomtgränsen pga spaljen, grinden man ser är bara på grannens sida av tomtgränsen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu ser vi bara från ena sidan, men från den sidan man ser så kan inte TS gå mellan huser och tomtgränsen pga spaljen, grinden man ser är bara på grannens sida av tomtgränsen.
TS har inte redovisat något hinder från andra hållet på de skisser jag sett.
 
H HasseGy skrev:
TS har inte redovisat något hinder från andra hållet på de skisser jag sett.
Ni får ursäkta dålig bild men på andra änden står en förvuxen häck (tydliga tecken på att den är planterad och står på vår sida av tomtgränsen då stammarna är på vår sida gränsen) den växer sig brett till grannen och även den ”sköter” grannen om.
 
  • Utsikt genom fönster visar en överväxt häck i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det är ju ingen höjdare för husets välmående att grannen odlar växter precis vid fasaden.
Nja, det kan man ju diskutera förstås.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
M Målarns. skrev:
Ni får ursäkta dålig bild men på andra änden står en förvuxen häck (tydliga tecken på att den är planterad och står på vår sida av tomtgränsen då stammarna är på vår sida gränsen) den växer sig brett till grannen och även den ”sköter” grannen om.
Det är kanske tidigare ägare av ditt hus som satt små granplantor (även de små buskarna som syns på foto av framsidan) men det har misstolkats av grannen (eller tidigare granne) när de flyttat in som att det är deras? Planket kan nån ju även passat på att sätta upp vid nåt tidigare ägarbyte. Tror jag läste om ett fall här där grannen gått in och sågat ner buskar och mindre träd på fel sida tomtgränsen innan nya ägare fått tillträde.

Jag skulle då inte gilla att ha en bred granhäck på en liten tomt (har en gång i tiden tagit bort både taggbuskar och två mellanstora tallar för att det är otrevligt och taggigt med ungarna springande där).

Du kanske helt enkelt ska sätta upp ett plank? Ta skriftligt från grannen att de godkänner ett högre - kolla med kommunen vad de tillåter för maxmått med en grannes medgivande vid tomtgräns.
 
Redigerat:
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
... du kunde meddela dem att du tar ner planket på din sida på framsidan och sätter upp såna här med stolpar och jordankare längs huset och ända ner. Gillar de inte det får de sätta upp ett annat plank på sin sida. Jag menar en budgetlösning så länge: https://www.hornbach.se/p/lamellstaket-solid-180x180cm-tryckimpregnerat/3872615/

Detta kommer ju inte att hålla på lång sikt, börjar luta vid hård båst osv men bra så länge, när man sågat ner granarna :) Frustrerande mycket död undervegetation under granar också, den biten skulle man ju vilja ha gräsmatta på också. Vi fick två stubbar av tall som passade att sätta plank över till sittbänk. Gräset tog över den kala marken omkring på direkten (möjligen med hjälp av lite nytt gräsfrö).

Tänker att det på framsidan kunde vara ett demonstrativt litet lågt och billigt staket om man inte börjar på att fixa med att höja sin tomt som jag skrev tidigare.

Väldigt bra att ta ut sin frustration över fräcka grannar på att börja såga ner och fixa känner jag :)

Men du ska inte göra som nån annan säger utan som det passar er. Det jag skrivit är bara förslag.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.