Håller på att renovera i vår källare för att bygga badrum och tvättstuga.
Väggarna är putsade och målade sen tidigare, men ganska ojämna. För att kunna kakla på ett så bra sätt som möjligt har jag tänkt att putsa på nytt för att få en jämn yta.
Är det något speciellt man bör tänka på innan putsningen? Har kollat lite på Maxits hemsida och SERPO 135 verkar vara lämpligt för detta eller?
Tacksam för råd och tips.
 
Tänkte du putsa på den gamla putsen eller knacka ner den först? Det är inte helt okomplicerat att putsa ovanpå den gamla, väljer man för starkt bruk kan det sluta med att det gamla dras loss från väggen. Ring Maxit support, 08-625 60 60, och rådgör med dem, de är jätteduktiga. Särskilt Nina.
 
Jag tänkte putsa över den tidigare putsade ytan.
Den verkar vara ca 1 cm tjock idag.
Får ringa Maxit och rådfråga.
 
Jag kan verkligen rekommendera SERPO 135 under förutsättning att inte underlaget är för svagt. Det bästa ur användarsynpunkt med den är att ballasten inte är större än 1 mm. Jag började med vanligt putsbruk C som har ballast upp till 3 mm vilket gör att man måste lägga på ett mycket tjockare lager.

Rekommenderar också starkt att du skaffar dig en "stålskånska" att stryka på putsen med. Jag hittade min på Sto, fanns inte på K-Rauta eller andra byggvaruhus jag besökt. Det var en närmast religiös upplevelse när jag använde den första gången!

Lycka till!

Y, som just pustat ca 40 kvm källarvägg utan tidigare erfarenhet
 
Putsade du på tidigare målad yta eller var det nyputsning?
Pratade med vårt lokala byggföretag idag och dom rekommenderade att spackla upp ytan alt att man använde kakelfix för att släta ut ytan. Funkar det?
 
Samma sak där, är den gamla putsen för svag så kan den släppa.
 
Jag putsade på gammal puts som hade blivit alltför sargad i ytan när jag slipade bort gammal plastfärg mha betong-giraff. Mitt putslager blev ca 5mm tjockt, betydligt tjockare på vissa ställen där putsen hade släppt helt från betonghålstenen som väggen var murad av.

Hur gammalt är huset? Det kan i alla fall ge en ledning om vad det kan vara för puts. Vårt hus är bygg -66 och det var orginalputsen i källaren. Den var väldigt hård där den inte var skadad av fuktinträngning (därav betong-giraffen för att få bort färgen).
 
Huset är byggt 1955.
Befintlig puts sitter väldigt bra mot grundstenarna och är hård.
Den är målad, orginal sen huset byggdes, men det förekommer inga släpp av färg.

Om man skall putsa ett nytt lager så antar jag att man måste ta bort färgen för annars fäster inte putsen?
 
Jupp, precis.
 
Är i valet och kvalet om jag skall riva ner all puts elt bara ta bort färgen. När jag testar med att blöta färgen enbart med vatten så försvinner den mer eller mindre. Vad innebär det, är det kalkfärg och kalkbruk eller vad? Putsen är fortfarnade lika hård som den var innan jag blötte den?
 
K
Putsbruk mjuknar inte av att blötas ner.
 
pettan100 skrev:
Är i valet och kvalet om jag skall riva ner all puts elt bara ta bort färgen. När jag testar med att blöta färgen enbart med vatten så försvinner den mer eller mindre. Vad innebär det, är det kalkfärg och kalkbruk eller vad? Putsen är fortfarnade lika hård som den var innan jag blötte den?
Kan vara kalkfärg eller limfärg som är ju lämpliga på en fuktbelastad vägg. Dom färger andas och inga skador uppstår. Kalkputs är ingen bra underlag för kakel om du har fuktvandring i vägg.
gaia
 
K
Kalkbruk är inte bra underlag för kakel oavsett om man har fuktvandring eller inte.
 
Tack för Era svar. Jag tor därför att jag kommer att sadla på väggen som jag skriver om i en annan tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.