Hej,
Vi ska lägga ventilationsgolv i vårt källarplan.
Är det någon som har erfarenhet?
Vi tittar på Granabs eller Nivells system.
Vad tänker ni om att Nivell har golvreglar är i trä medan Granabs är i stål?
 
Vi ha passivt ventilerat golvsystem från Subfloor, vi valde stålreglar eftersom de bygger mindre på höjden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi ha passivt ventilerat golvsystem från Subfloor, vi valde stålreglar eftersom de bygger mindre på höjden.
Tack, då ska jag titta på Subfloor. Tänker också att stålreglar vore bättre än trä när det gäller fukt?
 
Jag är också i startgroparna för uppreglat ventilerat golv.
Nivell verkar populärast och man kan lösa mest om det, men också dyrast.

Som alternativ har jag tittat på Granab och Ghiagolv just för att få så lite organiskt mot plattan som möjligt.
Men jag är ännu osäker då det finns så lite inlägg om just dessa två, gällande eventuellt knarr eller hur ventilationen faktiskt fungerat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi ha passivt ventilerat golvsystem från Subfloor, vi valde stålreglar eftersom de bygger mindre på höjden.
Hur fäste ni golvspånet mot stålregeln? Någon åldersbeständig plast?
 
Golvspånskivorna ligger löst på stålreglarna, skivorna är limmade med varandra.
 
Richard_F
Vi installerade Nivell-golv med tillhörande isolering för ca 8 år sedan. Har ingen uppfattning om att träreglarna skulle påverka negativt. Reglarna har inte kontakt med varken vägg eller golv och fukten i luften borde rimligen transporteras ut med ventilationsluften.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Vi installerade Nivell-golv med tillhörande isolering för ca 8 år sedan. Har ingen uppfattning om att träreglarna skulle påverka negativt. Reglarna har inte kontakt med varken vägg eller golv och fukten i luften borde rimligen transporteras ut med ventilationsluften.
Tänker att luften som dras ner vår/sommar och höst är ganska varm och fuktig, hög RF som möter en kall cementplatta. Bara något jag tänkt på när jag kollat olika lösningar.
 
M Mia K skrev:
Hej,
Vi ska lägga ventilationsgolv i vårt källarplan.
Är det någon som har erfarenhet?
Vi tittar på Granabs eller Nivells system.
Vad tänker ni om att Nivell har golvreglar är i trä medan Granabs är i stål?
Vad har du för temp på plattan? Mätt fuktighet på något sätt?
Är cementen öppen nu eller är den målad eller påbyggd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.