Hej!

Jag håller på och bygger en trappa/gång i en slänt av tryckt virke och trall längs med vårat hus. Varje trappsteg är ca 90x90 cm och 17 cm högt. I slutet så bygger jag en 90 graders sväng så att man kan komma in på baksidan. Jag behöver er hjälp, hur ska jag lägga trallen (28x120) så att det känns snyggast när jag kommer till svängen? Här är de alternativ som jag leker med.

Ritningen är inte skalenlig utan bara för att man ska få en känsla, varje fetmarkerad del indikerar ett trappsteg.

Tre ritningar som visar olika mönsteralternativ för trall på trappsteg i en 90 graders sväng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag röstar för 3. Känns naturligt att trallen är alltid tvärs gångriktningen. Nr 2 är också snyggt men kanske opraktiskt för det kan hända att trallen slår sig lite och då blir det ett berg av kanter i kurvan.
 
Tycker alternativ 2 ser snyggt ut. MEN man ska ju tänka på att om några år och saker och ting rört på sig så kommer ändarna på plankorna inte vara lika jämna och fina gentemot de rundade långsidorna längre. Går man då mycket barfota eller inte lyfter förrerna ordentligt är det ju risk att man slår i denna lilla upphöjda kant och i värsta fall snubblar. I bästa fall slår man bara i sulorna var och varannan gång och flisar upp ändarna.

Så summa summarum skulle jag nog satsa på nummer 1. Kanske tråkigast men om ett par veckor ser man det inte längre och om man om några år inte tänkt på det igen så har man väl lyckats.

Såna snygga lösningar som i 2 kanske funkar bättre i byggen som inte rör sig lika mycket som kakel, klinker, kanske stenplattor på bra gjort underlag.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Väldigt sant! Det lär röra sig så alternativ 2 går bort. Då ska jag bara fundera på 1 eller 3. 1 är säkrare men tre roligare att bygga. 😊
 
Jag röstar på förlag nr 3. Tycker att ettan ser bäst ut när du går ner i trappan, men det känns eventuellt lite konstigt när du går upp om trallen ligger på tvärs i svängen.
 
T tursut skrev:
Hej!

Jag håller på och bygger en trappa/gång i en slänt av tryckt virke och trall längs med vårat hus. Varje trappsteg är ca 90x90 cm och 17 cm högt. I slutet så bygger jag en 90 graders sväng så att man kan komma in på baksidan. Jag behöver er hjälp, hur ska jag lägga trallen (28x120) så att det känns snyggast när jag kommer till svängen? Här är de alternativ som jag leker med.

Ritningen är inte skalenlig utan bara för att man ska få en känsla, varje fetmarkerad del indikerar ett trappsteg.

[bild]
Varför är vilplanet V format? Finns det skäl till att stegen inte ansluter till ett rektangulärt vilplan?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Varför är vilplanet V format? Finns det skäl till att stegen inte ansluter till ett rektangulärt vilplan?
Precis, om TS kan göra om till fler steg, så röstar jag på 3an, annars 1an som är safeast.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Varför är vilplanet V format? Finns det skäl till att stegen inte ansluter till ett rektangulärt vilplan?
Det är naturen som bestämmer här, det blir betydligt mer jobb om jag skulle göra vilplanet rektangulärt. Jag har några höjder jag behöver passa in och det här stället funkar bäst att göra det på.
 
  • Gilla
makhno_ och 1 till
  • Laddar…
T tursut skrev:
Det är naturen som bestämmer här, det blir betydligt mer jobb om jag skulle göra vilplanet rektangulärt. Jag har några höjder jag behöver passa in och det här stället funkar bäst att göra det på.
Bygg helt enkelt underredet så att du kan montera både 1 och 3. Sen kan du ju lägga dit nr 3 och se hur det blir. Köper du ett par brädor extra kan du byta ut mot 1 eller en variant senare om du önskar :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Bygg helt enkelt underredet så att du kan montera både 1 och 3. Sen kan du ju lägga dit nr 3 och se hur det blir. Köper du ett par brädor extra kan du byta ut mot 1 eller en variant senare om du önskar :)
Hehe, priset för några extra meter trall ska jag nog klara.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.