U Ullanbator skrev:
Också Skåne men blev nekad pga kombipanna med el/olja så hänvisade till likabehandlingsprincipen efter vad jag läst här på forumet.
Du hade inget konkret ärendenr eller liknande? Skulle ju låta lite bättre än "jag har hört..."
 
Vi har gått från eluppvärmt (element) till vattenburen golvvärme + bergvärme och även installerat nya fönster.
Vi har fått ansökan om utbetalning godkänd nu. :) Skickade in första ansökan i slutet av augusti. Började behandlas runt årsskiftet/januari. Fick väl godkänt i början av februari. Sen skickade vi in ansökan om utbetalning + fakturor för ca 2 veckor sedan och fick besked i slutet av förra veckan.

Västra Götaland.
 
H Hazelberg skrev:
Du hade inget konkret ärendenr eller liknande? Skulle ju låta lite bättre än "jag har hört..."
Det håller jag med om men har inte mer att gå på än inlägg #240 från kallekula. Tänkte mest att det inte skadade att överklaga. Boverket borde ha koll eftersom överklagan från kallekula gick till dom.
 
Hagfeldt Hagfeldt skrev:
Slutet gott, allting gott!
Fick idag utbetalt 30 000 kr då jag överklagade länsstyrelsens första beslut
Anledningen till att jag fick avslag initialt var att de trodde jag installerat IVT HE C-serien, men det i själva verket var E-serien (utan inbyggd varmvattenberedning). Då gick allting bra eftersom rumsuppvärmningen är A++.
Har dock passat på att framföra svidande kritik om hur de har hanterat hela processen med bidragsgivandet och hur många som får avslag.

Hoppas det löser sig för er andra i tråden också!
God Jul!
Hej, Jag sitter lite i samma sits som du satt innan du fick ditt bidrag beviljat. Jag har installerat en IVT Greenline HE E9. Som jag ser det samma förutsättningar som du hade. Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen och fått följande info till mig. Just nu avvaktar de en överklagan som skickats in till Boverket efter avslag på en liknande värmepump. Detta gör de för att se vad utfallet blir där, men handläggaren i ärendet säger att om de skulle ta ett beslut idag så hade jag fått avslag. De hävdar följande "IVT informerar om att E modellen har en separat beredare för dem med större varmvattenbehov". Och att denna är klassad likt C-serien med B. Jag är nyfiken på om du har några argument eller ännu bättre någon dokumentation att dela med dig av som gjorde att du lyckades komma i mål med ditt bidrag som du vill dela med dig utav? Mvh, Robin
 
Larssonrobin Larssonrobin skrev:
Hej, Jag sitter lite i samma sits som du satt innan du fick ditt bidrag beviljat. Jag har installerat en IVT Greenline HE E9. Som jag ser det samma förutsättningar som du hade. Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen och fått följande info till mig. Just nu avvaktar de en överklagan som skickats in till Boverket efter avslag på en liknande värmepump. Detta gör de för att se vad utfallet blir där, men handläggaren i ärendet säger att om de skulle ta ett beslut idag så hade jag fått avslag. De hävdar följande "IVT informerar om att E modellen har en separat beredare för dem med större varmvattenbehov". Och att denna är klassad likt C-serien med B. Jag är nyfiken på om du har några argument eller ännu bättre någon dokumentation att dela med dig av som gjorde att du lyckades komma i mål med ditt bidrag som du vill dela med dig utav? Mvh, Robin
Hej Robin,
Jag argumenterade för att jag sökte bidraget enbart för själva pumpen. Eftersom den har A+ för radiatorkrets så uppfyllde den då det krav som ställdes för pumpen.
Jag fick begära en separat kostnadsspec från installatören för själva pumpen så jag kunde redovisa denna kostnad separat.
Sedan skickade jag med datablad för pumpen. Det står en lång sifferserie på bilden för energiklass. Detta nummer kan användas för att jämföra med en europeisk databas. Då får man upp att pumpen bara redovisas med radiatorkrets.

Detta fungerade för mig. Lycka till!
 
Tack för svar! Det är lite däråt jag är på väg med, men skönt att någon mer varit på samma spår och haft lyckan med sig. Bara fortsätta kriga :)
 
Någon som kan klargöra snabbt om ett byte av en 16 år gammal frånluftsvärmepump till en ny berättigar bidrag?
Har två eluppvärmda golv i hall och badrum.

Har sökt information men inte hittat om det gäller ersättnings utrustning.
 
Johan ssss Johan ssss skrev:
Någon som kan klargöra snabbt om ett byte av en 16 år gammal frånluftsvärmepump till en ny berättigar bidrag?
Har två eluppvärmda golv i hall och badrum.

Har sökt information men inte hittat om det gäller ersättnings utrustning.
Kort, nej, du får inget bidrag för att byta ut en gammal flvp.
 
Har fått godkänt min ansökan på utbyte av gas anläggning till en IVT AirX407 och begärt utbetalning i Skåne län.
Någon som fått utbetalningen Skåne efter man skickat begäran som vet ungefär hur lång tid det tog?

Hittills ser min ansökan ut såhär datummässigt;
Ansökan 2023-08-23
Begäran om komplettering 2024-02-20
Beslut, begäran om utbetalning 2024-03-13
 
Då fortsätter jag tidslinjen själv;
Godkänd begäran om utbetalning 2024-04-03
Utbetalning 2024-04-05
A AndreasRH skrev:
Skåne län
Hittills ser min ansökan ut såhär datummässigt;
Ansökan 2023-08-23
Begäran om komplettering 2024-02-20
Beslut, begäran om utbetalning 2024-03-13
 
Någon som vet om de begär in historik på elförbrukning och baserar beslutet på detta? Har ett hus som hittills främst använts som sommarhus och som stått ouppvärmt vintertid, men jag har som mål att flytta dit och göra det vinterbonat
 
U
R rackarns skrev:
Någon som vet om de begär in historik på elförbrukning och baserar beslutet på detta? Har ett hus som hittills främst använts som sommarhus och som stått ouppvärmt vintertid, men jag har som mål att flytta dit och göra det vinterbonat
Inte för oss, vårt hus hade stått obebott och ouppvärmt i 2 år (dödsbo) innan vi bytte till LVVP och fick bidrag.
 
  • Gilla
rackarns
  • Laddar…
Jag har i år slängt ut en över 50 år gammal oljepanna som fungerade fram till i år, och borrat bergvärme och installerat bergvärmepump. Vattenburet innan, vattenburet nu. Skillnaden är att oljepumpen är utslängd. Kan jag få ta del av det där bidraget? Jag har lusläst reglerna och kommit fram till att det gäller om man hade direkteverkande el innan (det hade inte jag), eller om man hade gaspanna innan (det hade jag inte heller). Det står ingenting om oljepanna. Jag förutsätter här att oljepanna inte omfattas (förmodligen för att oljeeldning anses vara mycket bättre för miljön än gaseldning, och att bidraget därför inte är aktuellt om man går från oljeeldning till bergvärme).

Ursäkta om svaret har avhandlats redan, det var en väldigt lång tråd.
 
U
H humle63 skrev:
Jag har i år slängt ut en över 50 år gammal oljepanna som fungerade fram till i år, och borrat bergvärme och installerat bergvärmepump. Vattenburet innan, vattenburet nu. Skillnaden är att oljepumpen är utslängd. Kan jag få ta del av det där bidraget? Jag har lusläst reglerna och kommit fram till att det gäller om man hade direkteverkande el innan (det hade inte jag), eller om man hade gaspanna innan (det hade jag inte heller). Det står ingenting om oljepanna. Jag förutsätter här att oljepanna inte omfattas (förmodligen för att oljeeldning anses vara mycket bättre för miljön än gaseldning, och att bidraget därför inte är aktuellt om man går från oljeeldning till bergvärme).

Ursäkta om svaret har avhandlats redan, det var en väldigt lång tråd.
Ja, har du haft oljepanna som går på olja eller kombipanna som går på olja och el så är du inte berättigad bidraget. Även om vissa lyckats ändå genom att säga att de endast kört på el senaste åren (så ingår de inte enl. villkoren).
 
  • Gilla
humle63
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja, har du haft oljepanna som går på olja eller kombipanna som går på olja och el så är du inte berättigad bidraget. Även om vissa lyckats ändå genom att säga att de endast kört på el senaste åren (så ingår de inte enl. villkoren).
Slutsatsen av det måste väl vara att de som skrev det regelverket tycker att man borde fortsätta med oljeeldning hemma om man nu har en sån panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.