C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, ja då är det kanske en vinterträdgård...
Ja, vår BRF fick iallafall inte bygga en altan med tak på innergården då det skulle räknas som att man byggde på en våning på det garage som ligger under innergården. Svensk byråkrati i sitt esse... :thinking:

Då får den ju BYA och inget är vunnet i försöken att kringgå detaljplanens begränsningar.
Nä det kanske är så. Fick för mig att många bygger uterum som inte får bygga ut på annat sätt, men det kanske inte handlar om att de inte får, utan om att de inte har råd... :thinking:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan för dig är ju då just hur detta prospekts ritning ska tolkas. Är det avtalat att ni köper två sovrum eller är det en illustration att ni kan ändra användningen av övervåningen till två sovrum?
Eftersom det står i ritningen att det är sovrum och det är inte specificerat någonstans att övervåningen är en vinterträdgård, då antar man ju att det är fullt brukbara sovrum. Ingen har nämnt något om en vinterträdgård i lägenheten, mäklaren pratade bara om sovrum.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror byggherren har haft en klurig arkitekt inblandad här som har sett möjligheten och valt den där användningen som vinterträdgård med omsorg i bygglovshandlingarna.
Du har nog rätt där. Frågan är hur lagligt det är att utelämna den informationen när man väl säljer lägenheterna. Känns som en väldigt viktig del, speciellt med tanke på att det troligtvis påverkar lägenhetens värdering.

Och som du tidigare refererade till bostadsrättslagen:
Texturklipp ur lagtext om bostadsrättsinnehavares rättigheter avseende lägenhetens skick enligt bostadsrättslagen.
Eftersom det inte finns någon information i avtalet om en vinterträdgård, då ska det vara fullt brukbara sovrum. Vi måste nog anlita en advokat för att se vilka alternativ vi har. För om föreningen ska uppfylla sin del av kontraktet så måste de fixa ventilationen och vattenburen värmen på övre våningen, eftersom värme ska ingå i månadsavgiften och nu är det elradiatorer däruppe. Det känns som en väldigt omfattande renovering/ändring av lägenheten och vi köpte en nyproduktion för att slippa sådant. Dessutom även om de skulle fixa värmen så ändras ju ekonomin för föreningen och avgifter måste höjas till följd av det.
 
Värme och vent ska fixas men inte säkert att det blir golvvärme om det inte framgår i avtalet. Hur många Lgh finns i Brf ?
 
Det kan också vara läge att läsa på lite om föreningen innan man springer iväg och kräver saker. Har lägenheten ett andelstal som om den vore på 40 kvm och inte 80 kan det bli en direkt minusaffär att kräva för långtgående åtgärder om någon då får för sig att andelstalen borde räknas om.

Jag säger inte att det är så, bara att men inte bör rusa fram utan att tänka på alla parametrar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värme och vent ska fixas men inte säkert att det blir golvvärme om det inte framgår i avtalet. Hur många Lgh finns i Brf ?
Menar vattenelement inte golvvärme. Totalt 16 lägenheter och 1 lokal. 6 st lägenheter är i samma sits som vi, men de flesta är mindre. Total yta för 'privata vinterträdgård' är ca 130 kvm.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan också vara läge att läsa på lite om föreningen innan man springer iväg och kräver saker. Har lägenheten ett andelstal som om den vore på 40 kvm och inte 80 kan det bli en direkt minusaffär att kräva för långtgående åtgärder om någon då får för sig att andelstalen borde räknas om.

Jag säger inte att det är så, bara att men inte bör rusa fram utan att tänka på alla parametrar.
Du har rätt, därför försöker jag få klarhet i alla möjliga detaljer just genom att fråga här på forumet så folk som är smartare än mig kan rätta till mig innan vi går vidare. Andelstalen är i vårt fall räknat på 80kvm.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
M ma938 skrev:
Eftersom det står i ritningen att det är sovrum och det är inte specificerat någonstans att övervåningen är en vinterträdgård, då antar man ju att det är fullt brukbara sovrum. Ingen har nämnt något om en vinterträdgård i lägenheten, mäklaren pratade bara om sovrum.
Din motpart föreningens styrelse har ju två vägar att gå. Antingen kan de dela din syn att det är sovrum det handlar om eller så kan de driva att det gäller en vinterträdgård. Om de menar att det är sovrum så ska de ju enligt bostadrättslagen se till att de är fullt brukbara. Man får lusläsa BBR vad som krävs för för sovrum, de kallas för rum för dygnsvila eller liknande. En del av detta är ju att föreningen måste ordna med ventilationen.

Uppvärmningen är ju en annan, där kan ju föreningen välja att dra in värmerör eller behålla elelementen och betala elkostnaden för dessa.

Om de istället hävdar att det är ett missförstånd och att det rör sig om en vinterträdgård (som det ju står i bygglovet) så har de istället en del av förklara vad gäller prospektet. Frågan är då om det är en del av upplåtelseavtalet eller inte. Jag antar att du kommer att hävda detta.

Vad händer då om föreningen inte ordnar med de två sovrummen och värmen?

Ja, det regleras också i bostadsrättslagen:

Skärmavbild av en texturklipp som beskriver lagtext om bostadsrättshavarens rättigheter vid brister i lägenhetens skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan själv ordna med ventilation och värme på föreningens bekostnad om styrelsen inte agerar. Det krångliga här är att ingrepp i värme och ventilation kräver styrelsens tillstånd så du får dock inte ta in hantverkare och börja mecka med dessa anläggningar utan styrelsens tillstånd.

Mina svar är lite juridiska och jag hoppas inte de uppfattas som för kalla. Mina sympatier för din situation. Lagstiftningen för nyupplåtna bostadsrätter är verkligen inte på konsumentens sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rampage2216 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Din motpart föreningens styrelse har ju två vägar att gå. Antingen kan de dela din syn att det är sovrum det handlar om eller så kan de driva att det gäller en vinterträdgård. Om de menar att det är sovrum så ska de ju enligt bostadrättslagen se till att de är fullt brukbara. Man får lusläsa BBR vad som krävs för för sovrum, de kallas för rum för dygnsvila eller liknande. En del av detta är ju att föreningen måste ordna med ventilationen.

Uppvärmningen är ju en annan, där kan ju föreningen välja att dra in värmerör eller behålla elelementen och betala elkostnaden för dessa.

Om de istället hävdar att det är ett missförstånd och att det rör sig om en vinterträdgård (som det ju står i bygglovet) så har de istället en del av förklara vad gäller prospektet. Frågan är då om det är en del av upplåtelseavtalet eller inte. Jag antar att du kommer att hävda detta.

Vad händer då om föreningen inte ordnar med de två sovrummen och värmen?

Ja, det regleras också i bostadsrättslagen:

[bild]

Du kan själv ordna med ventilation och värme på föreningens bekostnad om styrelsen inte agerar. Det krångliga här är att ingrepp i värme och ventilation kräver styrelsens tillstånd så du får dock inte ta in hantverkare och börja mecka med dessa anläggningar utan styrelsens tillstånd.

Mina svar är lite juridiska och jag hoppas inte de uppfattas som för kalla. Mina sympatier till din situation. Lagstiftningen för nyupplåtna bostadsrätter är verkligen inte på konsumentens sida.
Claes har rätt här, vore intressant om det vore mer fördel för köparen om det byggdes lägenheter med äganderätt istället för Brf. Det är bara Sverige och några få andra länder som grisar vidare med Brf konstigt nog…
 
M ma938 skrev:
listan är lång men de viktigaste/största är:
-Finns ingen ventilation på övre våningen. Denna planerar de att bygga ut, dvs dra ventilationsrör upp genom golvet. Har dock inte fått några datum än. Har frågat kommunen om de har ansökt om bygglov för att göra detta. Dessutom funkar inte den ventilationen som vi har på nedre våningen heller, så hela lägenheten har inte haft fungerande ventilation sedan inflyttning.
-Köket är byggt för en tvåa (40kvm), dvs den är alldeles för liten för en 80kv 3,5 rummare. De har muntligt gått med på att bygga ut köket i samband med ventilationen.
-I upplåtelseavtalet står det att "värme ingår" i lägenheten, men vi har elradiatorer på övervåningen och betalar själva för elen. Detta har de inte kommenterat på, men jag antar att de inte kommer att åtgärda det. Och även om de skulle åtgärda det så ändras ju ekonomin för föreningen som kommer att betala för uppvärmningen av en till våning.
-Diverse små problem som skadad parkett etc. De har anställt några hantverkare som kommer då och då och åtgärdar det vi har klagat på.

De större sakerna är ju inte riktiga fel, för allt är byggt enligt bygglovet, men det motsvarar inte det som de har sålt till oss.
Hej,
Angående köket undrar jag om du vet vilka regler som gäller för hur stort ett kök eller matplats måste vara för 3 rum eller var jag kan hitta den informationen? Jag söker information om vilka kriterierna är för att få ändra 2 rum till 3 rum hos Lantmäteriet. Vet om att ett rum måste vara minst 7 kvm, ha dagsljus samt ventilation men har även hört att storleken spelar in och att det ska finnas matplats för x antal personer men kan inte hitta information om detta någonstans, så tacksam för hjälp!
 
Claes Sörmland
M Milliemay skrev:
Hej,
Angående köket undrar jag om du vet vilka regler som gäller för hur stort ett kök eller matplats måste vara för 3 rum eller var jag kan hitta den informationen? Jag söker information om vilka kriterierna är för att få ändra 2 rum till 3 rum hos Lantmäteriet. Vet om att ett rum måste vara minst 7 kvm, ha dagsljus samt ventilation men har även hört att storleken spelar in och att det ska finnas matplats för x antal personer men kan inte hitta information om detta någonstans, så tacksam för hjälp!
Lägenhetsregistret innehåll regleras i Förordning (2007:108) om lägenhetsregister. I 2 § anges att uppgift om "kökstyp: kök, kokvrå, kokskåp, gemensamt kök eller köksutrustning saknas" ska inkluderas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng-2007108-om-lagenhetsregister_sfs-2007-108/

I Lantmäteriverkets föreskrifter om lägenhetsregister (LMVFS 2007:3) regleras de detaljerade kriterierna för dessa uppgifter:

Bild på text ur en förordning som definierar olika typer av kök, inklusive kök, kokvrå och kokskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/rattsinformation/foreskrifter/lmv073.pdf
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägenhetsregistret innehåll regleras i Förordning (2007:108) om lägenhetsregister. I 2 § anges att uppgift om "kökstyp: kök, kokvrå, kokskåp, gemensamt kök eller köksutrustning saknas" ska inkluderas.

[länk]

I Lantmäteriverkets föreskrifter om lägenhetsregister (LMVFS 2007:3) regleras de detaljerade kriterierna för dessa uppgifter:

[bild]

[länk]
Tack Claes. Jag har varit i kontakt med Lantmäteriet och de kan inte svara på min fråga. Det gäller alltså för en trea. Jag tänkte om ma938 visste, då det nämndes i inlägget.
 
M ma938 skrev:
Vi måste nog anlita en advokat för att se vilka alternativ vi har. För om föreningen ska uppfylla sin del av kontraktet så måste de fixa ventilationen och vattenburen värmen på övre våningen, eftersom värme ska ingå i månadsavgiften och nu är det elradiatorer däruppe. Det känns som en väldigt omfattande renovering/ändring av lägenheten och vi köpte en nyproduktion för att slippa sådant. Dessutom även om de skulle fixa värmen så ändras ju ekonomin för föreningen och avgifter måste höjas till följd av det.
Hur har det gått i ärendet?
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan själv ordna med ventilation och värme på föreningens bekostnad om styrelsen inte agerar.
Det du missar här är tyvärr sista meningen i 1 § - "Detta gäller om inte något annat har avtalats". I detta fall står det i upplåtelseavtalet att lägenheten upplåts i befintligt skick, vilket nog kan ställa till det. 🙁
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det du missar här är tyvärr sista meningen i 1 § - "Detta gäller om inte något annat har avtalats". I detta fall står det i upplåtelseavtalet att lägenheten upplåts i befintligt skick, vilket nog kan ställa till det. 🙁
Jag har missat att det står i trådens överlåtelseavtal "upplåts i befintligt skick". Nu är ju tråden gammal så jag har inte frågan aktuell och sökte därför efter detta uttryck med sökfunktionen. Ditt inlägg är den enda träff jag får. Missar jag något inlägg från TS?

Sen tror jag inte frasen "upplåts i befintligt skick" räcker för att anse att man har avtalat om att föreningen inte ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Nog måste man skriva ut i avtalstexten att lägenheten inte är brukbar för det avsedda ändamålet om man vill avtala bort det. Eller?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har missat att det står i trådens överlåtelseavtal "upplåts i befintligt skick".
Nä, sorry, mitt fel. Blandar ihop det med den nyare tråden i ett liknande ämne. Never mind.

Annars håller jag med, inte självklart hur befintligt skick skall tolkas. Dock allmänt värt att notera att upplåtelseavtalet potentiellt kan innehålla brasklappar som påverkar föreningens skyldigheter i sammanhanget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.