Hej alla,

Kanske en dum fråga det här - men jag ska göra om hallen hemma, såga upp golvet, bort med isolering och reglar ner till plattan, som är oisolerad. Sedan tänkte jag gjuta med EPS, flytspackla med el-golvvärme och lägga klinkers.

Problemet är att vi har två varma rör som går längst ytterkanten av vårt hus, som golvvärme fast bara längst syllen så att säga. Något slags 80-tals påhitt. dvs går dessa i hallen.

Vad jag förstår är det egentligen inga problem att gjuta in dessa i EPS:en - men kommer dom torka ut betongen/påskynda bränningen för snabbt så betongen inte blir bra/spricker?

Är jag illa tvungen att lösa en röris för att stänga av/tömma?
 
F freppe.ar skrev:
Är jag illa tvungen att lösa en röris för att stänga av/tömma?
Det måste väl gå att reglera temperaturen utan att tillkalla en rörmokare?


Varför lägger du elgolvvärme om det finns vattenburen värme?
 
surris
Du bör stänga av värmen. Men det borde du inte behöva en rörmokares hjälp till? Tömma behöver du inte göra, bara stänga av värmen/cirkulationspumpen.
 
Du bor i ett hus men vet inte hur man reglerar värmen? 🤔

Ta lite bilder på installationen så får du nog bättre svar. Med lite tur går det att strypa bara den slingan utan att stänga av värmen i hela huset.
 
useless useless skrev:
Du bor i ett hus men vet inte hur man reglerar värmen? 🤔

Ta lite bilder på installationen så får du nog bättre svar. Med lite tur går det att strypa bara den slingan utan att stänga av värmen i hela huset.
Japp, inte min starka sida det här. Får erkänna att jag litet struntat i den här delen av systemet.

Eftersom dessa rör gör varken till eller från vad gäller värmen i huset som sådant, tycker jag. Vi har elradiatorer och Luft/luft pumpar. Man känner att rören är varma när huset är kallt (<18-19 grader), men annars tillför de ingen vidare värme i sig. Värma huset gör vi med luft/luft pumparna, dom kan jag reglera. ;)

Grannen vet jag har stängt av och kapat dessa rör. Men när elpatronen gick för några månader sedan dom var här och fixade den - så frågade jag och dom tyckte inte vi skulle stänga av dessa helt.

Vet inte vad jag ska ta för bilder eftersom inget av detta syns, det ända jag har att spela med är varmvattenberedaren.
 
Det är en rätt så simpel värmepump utan några direkta inställningsmöjligheter. Men det borde sitta en rumstermostat nånstans som reglerar cirkpumpen? Annars får man helt enkelt lyfta på locket och dra ur sladden till den.
 
Är det inte rören för radiatorerna som går under golvet bara ist för längst sockeln?
Sett så i flera äldre hus som har vattenburet med radiatorer på väggarna, att rören kommer från golvet.
 
T TheGame skrev:
Är det inte rören för radiatorerna som går under golvet bara ist för längst sockeln?
Sett så i flera äldre hus som har vattenburet med radiatorer på väggarna, att rören kommer från golvet.
Det fanns några/någon hustillverkare som experimenterade med värmeslingor i syllen för att minska fuktvandring och förbättra klimatet i krypgrunden. Samma sak som trygghetsvakten, fast fabriksmonterat och vattenburet...
 
useless useless skrev:
Det fanns några/någon hustillverkare som experimenterade med värmeslingor i syllen för att minska fuktvandring och förbättra klimatet i krypgrunden. Samma sak som trygghetsvakten, fast fabriksmonterat och vattenburet...
Exakt det här.

Men förstår inte riktigt hur det fungerar nu när jag försöker sätta mig in i systemet. :) Men det kanske är en fråga för ett annat forum, hur jag får av värmen i slingorna.
 
Öppna värmepumpen och ellådan och kolla vad som är anslutet till R1/R2 på plinten.
 
Den här, vad säger det mig?
 
  • Elledningar och anslutningar i ett elskåp med en etikett märkt "FRYS ÄCK".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med flera reläer, ledningar och en kontaktor, vilket indikerar en elmekanisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elskåp med olika elektriska komponenter såsom säkringsblock, transformatorer och kabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att du slår av värmepumpen och drar ur stickpropen ur vägguttaget. Sen lossar du den bruna inringade tråden, stoppar i stickproppen och slår på värmepumpen igen.


Elektriska anslutningar inuti en värmepump med en inringad brun tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.