Vi funderar på häckväxter som inte skövlas av rådjur, och en tanke som dök upp var slån. Det står överallt att den skjuter rotskott och därför inte är lämplig för villaträdgårdar, men är det någon som har provat ändå? Eller har erfarenheter av slån från vildväxande miljöer och kan bidra med visdom?

Vi har gräsmatta på båda sidor där häcken skulle stå, så rotskotten skulle klippas regelbundet. Vi skulle även trimma häcken för att den inte ska spreta iväg alldeles. Kan det räcka för att hålla den på plats?
 
Annars är väl hagthorn och havthorn inget rådjur gillar annat än toppskotten - vilket "väl" underlättar den årliga klippningen? Väl uppvuxna till hög höjd bör de dessutom hindra intrång i trädgården.

Snörika vintrar äter hungriga rådjur vad som helst. För ett par år sedan såg jag två rådjur som smaskade sig i en stor spalje murgröna i grann-sommarboende-trädgården. Giftigt? I vilket fall som helst så tog sig murgrönan och blev mycket frodig.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av ett slån avsett för trädgårdar. Den sprider sig inte så enormt snabbt men det är värre än hagtorn att sköta. Är man inte väldigt förtjust i slånbärslikör så skulle jag undvika det.
Hagtorn håller sig något så när där man sätter den och jag har inte sett några rådjur som ätit av den trots ganska mycket besök i en av trädgårdarna. Den häcken ör dessutom föryngrad så mycket skott i äthöjd.
Syren har jag inte heller sett rådjur äta på och det spelar mindre roll om de gör det ned tanke på hur fort de växer om de trivs.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Idén med slånbär som häck är tilltalande. Ett långt, böljande moln av vita blommor på våren och blådaggiga bär på hösten. Om inte ni äter bären gör fåglarna det.

En sådan häck måste bli ganska bred för att bli snygg, slånet måste få växa på sitt naturliga sätt för att se snyggt ut och därför bör en sådan häck få bli minst 2 meter bred, gärna bredare.

Dessutom bör den föryngras regelbundet (äldre stammar skärs ner till marken). Inte hela häcken på en gång men några stammar varje år för att ständigt ha unga skott (på det sättet förblir den en buske annars blir den ett litet träd omgivet av rotskott) Dessutom måste rotskott hållas efter så som ni själva beskrivit.

Slån har törner som håller djur ute, vilket är positivt, men som också gör den en aning besvärlig att sköta.

Huruvida ni tycker att det är värt jobbet kan jag inte avgöra men jag själv blev väldigt förtjust i tanken på en böljande slånbärshäck. (Kan vara lösningen på vårt älgproblem kände jag.)

En mer vanlig häcktyp som hålles klippt är också väldigt skötselkrävande så egentligen är det kanske inte mer jobb än tex en avenbokshäck. (Som jag själv har alldeles för mycket av och avskyr varje år när det är dax för klippning - två ggr per säsong, men gillar när den är klippt.)

Syren som föreslogs i tråden gör också rotskott och behöver också föryngras på motsvarande sätt, men saknar törner. En friväxande syrenhäck blir också bred precis som slånet.
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har planterat en planta vid tomtgränsen mot naturmarken. Den tar en enorm plats och rotskotten sprider sig visa. Ni är min planta kring 20 år gammal. Den var mer beskedlig de första tio åren.

Så har man mycket markyta på landet så varför inte. Har man en mer normalt dimensionerad villatomt så kanske inte.

Det finns en rosablommande hybrid av slån som av tradition har namnats med artnamnet: rosenslån, Prunus spinosa 'Rosea'. Jag har ett exemplar. Den är mycket mer beskedlig och skulle nog fungera som en upprättväxande häckväxt. Fantastisk blomning på våren. Men. Den finns nog inte att köpa som rotäkta utan kommer ympad på annat underlag. Så varje år får man klippa vildskotten från roten. Inte lämpligt när man sätter en häck.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tack för alla erfarenheter och förslag! Vi har rätt mycket utrymme för häcken, men slån är kanske lite för stort ändå. Det är ju mot gatan så det får inte bli alldeles för vilt om man råkar sluta klippa häcken i för många år.

Syrener har vi väldigt gott om så vi vill ha något annat just här 🙂 Vi funderade på havtorn men sen läste jag att det är mums för rådjur och att dom kan sätta i sig hela plantorna när de är unga 🙁 Att stängsla in häcken förtar ju lite poängen med häck istället för staket. ”Våra” rådjur är inte blyga av sig, dom skulle lugnt kunna stå vid vägen och mumsa havtornshäck på lunga kvällar. Apropå rådjursmat tror jag inte att murgrönan kan vara särskilt giftig för rådjur. Hos oss äter dom den med god aptit varje vinter.

Hagtornshäck verkar gillas av sparvar, så det är ett alternativ. Eller så gör vi en blandhäck med alla möjliga blommande buskar, så får vi se vad som överlever rådjurens framfart och årlig beskärning med häcktrimmer 😛 Forsythia, rosenrips (den vet jag att dom inte äter men kan feja på), rosentry, sprieor osv. Ingen av dem gör tyvärr bär åt fåglarna, men det skulle vara ett tillfälle att få plantera precis allt 😁 Och irritera förbipasserande trädgårdspuritaner 😊 Vår trädgård är och kommer alltid att vara lite ”egen”.
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Tack för alla erfarenheter och förslag! Vi har rätt mycket utrymme för häcken, men slån är kanske lite för stort ändå. Det är ju mot gatan så det får inte bli alldeles för vilt om man råkar sluta klippa häcken i för många år.

Syrener har vi väldigt gott om så vi vill ha något annat just här 🙂 Vi funderade på havtorn men sen läste jag att det är mums för rådjur och att dom kan sätta i sig hela plantorna när de är unga 🙁 Att stängsla in häcken förtar ju lite poängen med häck istället för staket. ”Våra” rådjur är inte blyga av sig, dom skulle lugnt kunna stå vid vägen och mumsa havtornshäck på lunga kvällar. Apropå rådjursmat tror jag inte att murgrönan kan vara särskilt giftig för rådjur. Hos oss äter dom den med god aptit varje vinter.

Hagtornshäck verkar gillas av sparvar, så det är ett alternativ. Eller så gör vi en blandhäck med alla möjliga blommande buskar, så får vi se vad som överlever rådjurens framfart och årlig beskärning med häcktrimmer 😛 Forsythia, rosenrips (den vet jag att dom inte äter men kan feja på), rosentry, sprieor osv. Ingen av dem gör tyvärr bär åt fåglarna, men det skulle vara ett tillfälle att få plantera precis allt 😁 Och irritera förbipasserande trädgårdspuritaner 😊 Vår trädgård är och kommer alltid att vara lite ”egen”.
Jag tycker att en blandad häck låter strålande.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vad gäller fåglarna så har man gott om plats så kan man sätta en rad/några stycken lägre buskar framför häcken. Vi har t o m vinbär och fläder inne i hagtornshäcken men det ör inget vi kan ta äran för då de fanns när vi flyttade in.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vill bara flika in att idegran är giftig. Kan vara viktigt att nämna.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Vill bara flika in att idegran är giftig. Kan vara viktigt att nämna.
Rådjur fejar sönder idegran, så den har vi strukit från listan för länge sedan. Vi hade en ”uppstammad” idegran i förra trädgården tack vare de fyrbenta trädgårdsmästarna.

Giftiga växter har vi gott om. Ät inte folks häckväxter utan att fråga först, och se till att dina barn inte heller gör det 😉
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.