N Nilsson i Boda skrev:
Det gäller att visa att man använder sin tomt. Du kan bara ställa en cyckel där, eller ngt annat.
Hur du använder din fastighet har ingen betydelse, grannen ska inte annektera den oavsett om du har den som gräsmatta, avskälpningsyta för snön på vintern eller cykelparkering. Grannen får hålla sina saker på sin fastighet.
 
  • Gilla
EllinorLag och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur du använder din fastighet har ingen betydelse, grannen ska inte annektera den oavsett om du har den som gräsmatta, avskälpningsyta för snön på vintern eller cykelparkering. Grannen får hålla sina saker på sin fastighet.
Du har förmodligen helt rätt juridiskt, men praktiskt så är det något annat.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
Hade jag haft dig som granne så hade jag flyttat bort mina växter bums och sedan planterat den högsta tujahäcken som går att få tag på på min tomt och låta den växa högt som bara den.
 
  • Gilla
  • Haha
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
Y Ybro skrev:
Hade jag haft dig som granne så hade jag flyttat bort mina växter bums och sedan planterat den högsta tujahäcken som går att få tag på på min tomt och låta den växa högt som bara den.
Varför? Du har gjort fel och planterat på fel tomt och sen blir du sur när du blir tillsagd.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Varför? Du har gjort fel och planterat på fel tomt och sen blir du sur när du blir tillsagd.
Där jag bor har jag en mycket bra gransämja. Har inget staket eller häck mellan tomterna och ingen bryr sig om någon råkar gå över tomtgränsen , har någon många gäster på besök så går det bra att parkera hos någon annan och själv har jag en gäststuga som grannarna kan använda om de har besök och behöver sängplatser. Vi har inga problem med varandra, lånar saker av varandra, hjälper varandra om någon behöver hjälp.
 
  • Haha
  • Gilla
ahrmanbup och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Y Ybro skrev:
Där jag bor har jag en mycket bra gransämja. Har inget staket eller häck mellan tomterna och ingen bryr sig om någon råkar gå över tomtgränsen , har någon många gäster på besök så går det bra att parkera hos någon annan och själv har jag en gäststuga som grannarna kan använda om de har besök och behöver sängplatser. Vi har inga problem med varandra, lånar saker av varandra, hjälper varandra om någon behöver hjälp.
Och detta har exakt ingenting med denna tråd att göra.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
För mig är en(1) lösning inte heller något konstruktivt.

Men om du sitter på den enda lösningen på alla problem så kan vi ju stänga detta forum så kan du köra det som en monolog i en blogg istället.

Jag har tramsat färdigt för länge sedan. Jag har givit TS lite inspel och han tackat artigt för alla våra inspel och tankar, där var jag nöjd och klar. Men du var uppenbarligen sugen på att hålla tramset levande
OJ, oj, oj, vad det gjorde ont, tydligen. Den som föreslår att anlita Hells Angels borde hålla sig borta från ett seriöst forum. Om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrev är den enda lösningen så hade du nog reagerat annorlunda. Den innehåller nämligen det självklara att göra klart för grannen vad som gäller och sedan försöka få en överenskommelse om att respektera varandras rätt till sin egna tomter. Hur kan det vara kontroversiellt? Finns det någon annan rimlig väg att gå? Tydligen att be HA komma. Det skulle vara skönt om du verkligen hade slutat tramsa. Men det verkar inte så.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle meddela grannen på valfritt sätt (bäst är om du går över) att du avser att stå på dig om din tomtbit och kommer att ta bort planteringen. Be grannen höra av sig om de vill flytta sina plantor, annars kommer du att gräva bort dem. Föreslå ett senaste datum för dem att höra av sig.
 
  • Gilla
EllinorLag och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att sådant här händer men man har ju rätt till sin egen tomt.
Det är ju alltid bra att ha en bra relation med sin granne men om inte grannen vill gå med på att flytta sina växter till sin tomt så kommer det skapa osämjan man inte kan göra något åt tyvärr.
Om nu grannen bestrider så kan man vänligt bestämt säga att grannen själv kan kolla upp med kommunen/lantmäteriet vad gränsen går. Dock får man ha i tanken att tar man dit lantmäteriet så är både du och grannen skyldig att dela på kostnaden på arbetet.

Vad jag ser på bilden du visar så har ju grannen satt upp staket med en dörr som går över din tomt.
Det är ju inte bra för då har ju grannen själv spärrat tillgång till din egen tomt. Man kan förstå när ingen riktigt visste vad gränsen går men nu när det är uppmätt så får helt enkelt grannen plocka ner staketet.

Lite nyfiken är man på en sak och det är den väggen som går mot din granne, har du fönster.
Ska man hårddra det och det finns ett fönster och man öppnar den och stoppar ut huvudet, betyder då inte det att man är inne på grannen tomt :D

Ett tips är att ringa kronofogden och få råd för att få hur du ska gå vidare.
 
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
C cazz skrev:
Tråkigt att sådant här händer men man har ju rätt till sin egen tomt.
Det är ju alltid bra att ha en bra relation med sin granne men om inte grannen vill gå med på att flytta sina växter till sin tomt så kommer det skapa osämjan man inte kan göra något åt tyvärr.
Om nu grannen bestrider så kan man vänligt bestämt säga att grannen själv kan kolla upp med kommunen/lantmäteriet vad gränsen går. Dock får man ha i tanken att tar man dit lantmäteriet så är både du och grannen skyldig att dela på kostnaden på arbetet.

Vad jag ser på bilden du visar så har ju grannen satt upp staket med en dörr som går över din tomt.
Det är ju inte bra för då har ju grannen själv spärrat tillgång till din egen tomt. Man kan förstå när ingen riktigt visste vad gränsen går men nu när det är uppmätt så får helt enkelt grannen plocka ner staketet.

Lite nyfiken är man på en sak och det är den väggen som går mot din granne, har du fönster.
Ska man hårddra det och det finns ett fönster och man öppnar den och stoppar ut huvudet, betyder då inte det att man är inne på grannen tomt :D

Ett tips är att ringa kronofogden och få råd för att få hur du ska gå vidare.
Det är redan kollat var tomten går, hörnpinnarna hittade osv, "av kommunen" tror jag han skrev, borde betyda lantmätaren.
 
  • Gilla
Målarns. och 1 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Det är redan kollat var tomten går, hörnpinnarna hittade osv, "av kommunen" tror jag han skrev, borde betyda lantmätaren.
Är lite osäker då det bara stog att kommunen kolla upp med en metalldetektor.
Hade det varit lantmäteriet så är det ju bättre men det kom inte fram i texten (kanske missade det inlägget)
Men det är ju enkelt från TS att svara då jag vet inte om kommunen tar en kostnad på undersökningen men det gör garanterat lantmäteriet som samtidigt delar fakturan mellan dom två och även ge svaren till både TS och grannen.
 
S Saxdaling skrev:
OJ, oj, oj, vad det gjorde ont, tydligen. Den som föreslår att anlita Hells Angels borde hålla sig borta från ett seriöst forum. Om du hade brytt dig om att läsa vad jag skrev är den enda lösningen så hade du nog reagerat annorlunda. Den innehåller nämligen det självklara att göra klart för grannen vad som gäller och sedan försöka få en överenskommelse om att respektera varandras rätt till sin egna tomter. Hur kan det vara kontroversiellt? Finns det någon annan rimlig väg att gå? Tydligen att be HA komma. Det skulle vara skönt om du verkligen hade slutat tramsa. Men det verkar inte så.
Jag sa inte att det var en bra lösning. Bara att det finns flera lösningar.
Du verkar inte vara bättre på att läsa vad som skrivits heller.

Jag har redan skrivit allt jag ville ha sagt.
Om du tycker att jag ska sluta tramsa så kanske du bara ska sluta ställa följdfrågor till mig.
Sluta peta på trollet
 
  • Gilla
ahrmanbup
  • Laddar…
C cazz skrev:
Är lite osäker då det bara stog att kommunen kolla upp med en metalldetektor.
Vi kan nog förutsätta att det är rätt gränser, rören står på den plats som kartan säger dom ska stå på och sannolikheten att det finns andra rör är nog obefintlig.
M Målarns. skrev:
Kommunen gick med metalldetektor och sökte upp alla fyra gränsrör som utger vart min tomtgräns går och grävde fram dom. Därefter sprayade kommunen dessa med knallröd färg.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vi kan nog förutsätta att det är rätt gränser, rören står på den plats som kartan säger dom ska stå på och sannolikheten att det finns andra rör är nog obefintlig.
Det får man hoppas att det blir rätt men ska erkänna jag har aldrig hört talas om man använder rör till markering av markgränser. Måste nästa titta kolla själv när man kommer hem och det finns på min tomt :D
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cazz skrev:
Det får man hoppas att det blir rätt men ska erkänna jag har aldrig hört talas om man använder rör till markering av markgränser. Måste nästa titta kolla själv när man kommer hem och det finns på min tomt :D
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Hitta-granser/

"Hur ser en gräns eller gränsmärke ut?"
"Jag har tittat på förrättningskartan, vilken typ av markering har man använt på min fastighet?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.