Vi har köpt ett fritidshus där den tidigare ägaren har byggt en bärande vägg i trä intill den öppna eldstaden, vilket gör att det inte längre går att elda i den (bedömt av sotare och vi visste detta när vi köpte).
Vi undrar om det går att lösa utan att behöva flytta den bärande väggen? Kan man sätta in en spiskassett med isolering runt den och röret?
 
  • Öppen eldstad i tegel med en trävägg på vänster sida, vilken blockerar användningen, och vackert väggmålning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ilona undrar Ilona undrar skrev:
Vi har köpt ett fritidshus där den tidigare ägaren har byggt en bärande vägg i trä intill den öppna eldstaden, vilket gör att det inte längre går att elda i den (bedömt av sotare och vi visste detta när vi köpte).
Vi undrar om det går att lösa utan att behöva flytta den bärande väggen? Kan man sätta in en spiskassett med isolering runt den och röret?
Hmm, låter lite konstigt att bygga en ny "bärande vägg".
Om det inte är så att man byggt en ny våning, eller flyttat en annan bärande väg i konstruktionen så brukar nytillkomna väggar sällan vara bärande ?

Men annars brukar de flesta modernare kaminen kunna stå 10cm ifrån brännbart matieral, så om ni river den öppna spisen bör ni kunna ställa in en sådan.

Sen förstår jag om man vill ha kvar den klassiska öppna spisen, men jag tror inte ni kommer undan med en insats då, men det borde sotaren kunna svara på?
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm, låter lite konstigt att bygga en ny "bärande vägg".
Om det inte är så att man byggt en ny våning, eller flyttat en annan bärande väg i konstruktionen så brukar nytillkomna väggar sällan vara bärande ?

Men annars brukar de flesta modernare kaminen kunna stå 10cm ifrån brännbart matieral, så om ni river den öppna spisen bör ni kunna ställa in en sådan.

Sen förstår jag om man vill ha kvar den klassiska öppna spisen, men jag tror inte ni kommer undan med en insats då, men det borde sotaren kunna svara på?
Jag kunde ha varit tydligare - den bärande väggen flyttades för att göra köket större och öppna upp det mot vardagsrummet. Jag vill absolut spara eldstaden, men vi tänker oss en spiskassett för att öka verkningsgraden :)
 
Redigerat:
Borde väl gå att bygga om väggen i obrännbart material?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Borde väl gå att bygga om väggen i obrännbart material?
Jo, vi tänker att det är ett alternativ. Hade dock varit skönt om det fanns en enklare lösning ;)
 
Ilona undrar Ilona undrar skrev:
Jag kunde ha varit tydligare - den bärande väggen flyttades för att göra köket större och öppna upp det mot vardagsrummet. Jag vill absolut spara eldstaden, men vi tänker oss en spiskassett för att öka verkningsgraden :)
Spiskasset är nog bra för att köa verkningsgraden, men frågan är om ni får ha eldstaden, med kassetm direkt an mot väg ändå ?
Det borde sotaren kunna svara på ?

Jag trort inte ett svar på forumet nödvändigtvis täcker ert fall. Så även om någon tycker att det borde ju funka så bör ni kolla upp det.

Såhär lyder reglerna:

Eldstadens avstånd till brännbara byggnadsdelar

Det generella rådet är att brännbart material inte skall komma upp i mer än 85 grader och eldstaden skall placeras därefter. Som vi beskriver under avsnittet eldstadsplan kan nödvändigt avstånd till brännbart komma variera i hög grad beroende på eldstad.

I BFS har förekommit i texten att oisolerade skorstensrör kan placeras 500 mm eller längre från brännbart, detta kan alltså anses vara en maxgräns som det behöver vara mellan en kamin och brännbart material. Högsta temperaturen på en eldstad kan normalt konstateras framtill vid eller på eldstadslucka, vilket skulle kunna leda till att även minimiavstånd till brännbart från en kamin skulle vara 500 mm där kamin skulle kunna vara så het som ett oisolerat skorstensrör. Andra delar är mindre varma och kan placeras närmare brännbart där jämförelse kan ske med de avstånd som isolerade skorstensrör kan installeras jämfört med brännbart. Är temperaturen på en eldstad på utsidan 85 grader eller lägre finns egentligen inga krav på avstånd annat än en ventilerad springa på några centimeter.

När det gäller pelletskaminer är det ointressant att tala om avstånd till brännbart då dessa oftast har yttemperaturer under 85 grader på alla ställen bortsett från framsidan. Ofta ansluts även skorsten i bak varför detta styr avstånd till bakomliggande vägg. På sidorna sätter inte temperaturer begränsningar utan möjligheten att öppna serviceluckor styr avstånd.

För att fastställa minsta lämpliga avstånd till brännbart har oftast även tillverkare av eldstäder egna uppgifter om avstånd. Önskar du installera närmare brännbart än vad som rekommenderas kan du sätta upp en obrännbar skiva t.ex. av plåt eller minerit med luftat utrymme bakom skivan. Kontrollera särskilt temperaturen på fästpunkter vid full effekt
Dvs det kan bli så att sotaren måste mäta upp temperaturen vid eldning, vilket kan bli opraktiskt erftersom ddet torde innebära flera timmars eldning, troligen har dom vissa konstruktioner som dom tar hänsyn till istället.

http://www.nordicheating.se/informa...on/bygganmaelan-och-boverkets-byggregler.aspx
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
Intressant eldstad. Jag har aldrig sett en eldstad som man eldar så nära kanten på kåpan. Kollar man så verkar ju röken valt att gå på utsdan av kåpan då och då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Väldigt grund eldstad, det blir nästan som att elda utanför, har inte sett så grunt tidigare. Botten på eldstaden, vad finns bakom där tro.
 
Den tidigare ägaren har murat för så att det inte går att elda. Det är därför den ser så grund ut.
 
Ilona undrar Ilona undrar skrev:
Den tidigare ägaren har murat för så att det inte går att elda. Det är därför den ser så grund ut.
Murat för, är det för att inte kunna få elda . Beror det på att skorstenen inte är frisk tro och blev för dyrt att åtgärda det. Kolla med sotaren eller kommunen om det är eldningsförbud i den. Är det hål bakom botten då tro.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Murat för, är det för att inte kunna få elda . Beror det på att skorstenen inte är frisk tro och blev för dyrt att åtgärda det. Kolla med sotaren eller kommunen om det är eldningsförbud i den. Är det hål bakom botten då tro.
På grund av att väggen sattes upp intill den.
 
Ilona undrar Ilona undrar skrev:
På grund av att väggen sattes upp intill den.
AHA då är den saken löst, väggen står då absolut kloss mot muren och byggd efter öppna spisen, kan det finnas ca 10 mm mellan tro, hela vägen in mellan. Troligtvis så är muren jämn och inte har några utstående murbruksflisor som kan ta emot. Det finns Mineritskivor som är 9 mm och är brandhärdiga.
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
AHA då är den saken löst, väggen står då absolut kloss mot muren och byggd efter öppna spisen, kan det finnas ca 10 mm mellan tro, hela vägen in mellan. Troligtvis så är muren jämn och inte har några utstående murbruksflisor som kan ta emot. Det finns Mineritskivor som är 9 mm och är brandhärdiga.
Det tror jag inte sotaren godkänner.
Väggen blir ju i stort sett lika varm ändå.
Lättaste är att höra med den som ska besiktiga skorstenen vad som behöver göras.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det tror jag inte sotaren godkänner.
Väggen blir ju i stort sett lika varm ändå.
Lättaste är att höra med den som ska besiktiga skorstenen vad som behöver göras.
Väggen blir inte så varm som du säger, det är mycket luft som ska ut, och väggen i sidled blir inte varm så det skulle tända en vägg. Däremot i botten blir det varmt och där är det nog enligt regelverket. Det med sotaren inte godkänner är inte riktigt, hen kollar bara av att det finns tegel mot didorna på ett bra sätt. Nen inte fel att kolla med en sotare.
 
Tack för goda råd - låter som att vi får rådfråga en sotare helt enkelt ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.