jag har ett mycket litet och smalt badrum och en avloppsbrunn av den typ som Unidrain (http://www.unidrain.se) har skulle passa ypperligt att lägga längst in i duschen eftersom den täcker hela badrummets bredd längst in i rummet. det verkar dock inte vara det mest prisvärda alternativet på avloppsbrunn och jag undrar om det är nån som vet om de är ensamma på marknaden om den här lösningen eller finns det andra tillverkare av liknande brunnar?
 
jeppeknaster skrev:
www.blucher.se

www.purusline.com

tusen tack!
 
nemas problemas! :) Berätta gärna hur det går med brunnen sen. Är själv sugen på en liknande lösning.
 
Har du fått tag i några priser?

Kollade skälv på Purus rännor och såg Ahlsells list priser och blev avskräkt...
 
En viktig sak i sammanhanget kan ju vara att det inte är säkert att en viss tätskiktsleverantör godkänner anslutning till de här brunnarna. Casco/Schönox till exempel godkänner bara de här brunnarna om de är ingjuten i betong. LIP godkänner anslutningen till den här typen av brunnar enbart om de inte lägger längst in mot vägg, alltså går Unidrain med sin fläns bort. Maxit godkänner dem inte alls, så tätskiktsanslutningen till brunnen gör man på eget ansvar.

Kolla alltså med tätskiktsleverantören att det är grönt innan ni väljer tätskikt.
 
Jag köpte Purus Line längd 700 mm och betalade ca 3400 kr komplett (brunn, ränna, galler och monteringsdetaljer för ingjutning).
 
Det var ett tag sedan jag köpte min unidrain brunn. det var svindyrt... 3900 tror jag att jag betalade. men fasen vad snyggt det blev. tänker på det varje gång jag duschar.
men det var inte det jag tänkte berätta... när jag köpte så var det bara unidrain som var godkända för montering mot vägg. men det kan ju ha ändrats...
 
Håller med imported_peter om att det är en riktigt bra lösning, Unidrains prylar håller en riktigt hög finish dessutom.
Kanske kan man tjäna nån hundring genom att välja något annat fabrikat, men jag tror att det hamnar i samma svängar när allt är inräknat.

Har dock svårt att förstå att man reagerar på några tusenlappar på en bra detaljlösning som ska användas i bortåt 30 år, när dessutom allt annat till bad (liksom kök) är relativt dyrt i kronor sett om man inte väljer att köpa hela rasket på IKEA/Rusta/Biltema............
 
pappskallen skrev:
... Har dock svårt att förstå att man reagerar på några tusenlappar på en bra detaljlösning som ska användas i bortåt 30 år, när dessutom allt annat till bad (liksom kök) är relativt dyrt i kronor sett om man inte väljer att köpa hela rasket på IKEA/Rusta/Biltema............
Sätter man kostanden för brunn i relation till totala kostanden för nybygget är det inte mycket pengar men sätter man pristet till relation till att man får tio plastbrunnar till priset av en så kan man reagera. Dock valde jag själv som sagt en avlång brunn just för utseendets skull. Hoppas det blir så fint jag tänkt mig.
 
Rostfritt är svindyrt och sen är det inte det enklaste att svetsa med precisionen det är på unidrain. Dvs tar man egna migen och daskar på så är det helt omöjligt med ett sånt resultat har man en verkstad är det ändå svårt. Skulle tippa på att gör man ett enda kommer det kosta minst 5 papp.

Sen är det så att design kostar. Har ju hellre ett unidrain än ett underskåp till tvättstället för 5 papp som tex ifös skåp kostar.

Sen är det inte sant att man får tio plastbrunnar heller. Visst du får BRUNNEN men klinkerlocket kostar lätt 4-500 till om man vill ha ett snyggt.

Frågan är banne mig nästan om man inte skulle kunna betala mer för denna lösning. För mig känns det som att 7-9000 skulle nog iaf jag betala.
 
tusen tack för alla tips och tankar!

ambly: har inte fått några priser på de andra brunnarna än... återkommer med det isf!

mozart: tackar för tipset!

jon_h: tack för viktig info!

fn76: aha, får man fråga var?

imported_peter: mmm, jag kan tänka mig att det blev fint. är arkitektstudent och jobbar extra med att rita kök och badrum (oftast lite exklusivare) åt ett företag, så det är ju inte annat än att man har blivit medveten om att det är detaljerna som gör helheten (vilket i många fall inte alls är bra för min studentekonomi)...

pappskallen: jag håller med dig om att Unidrain håller hög kvalitet och var inte ute efter sämre finish, utan ville mest kolla marknaden eftersom Unidrain är det enda fabrikat jag har kommit i kontakt med (eftersom det är det företaget jag jobbar för framförallt använder). handlar det bara om hundralappar håller jag med om att det är en löjligt liten del av hela badrumsrenoveringen och då handlar det ju om att ta det fabrikat som man trivs bäst med.
 
v-g: självklart kostar kvalitet och/eller design och precis, då får man prioritera vad man lägger slantarna på helt enkelt (om man nu inte har hur djupa fickor som helst att ösa ur då)! ett badrumsskåp mot en supersnygg golvbrunn av hög kvalité kan jag förstå, även om jag just nu sitter och har ruskigt svårt att veta vilka av mina darlings jag kanske måste döda (dyra design-wc:n som passar perfekt eftersom den är så liten och därför spar plats i det yttepyttelilla utrymmet, ny och måttbeställd dörr eftersom någon slaktat fina spegeldörren och ersatt den med nån masonitskit, snordyra mosaiken som kommer att göra att rummet känns oändligt mycket större än standrardplattorna, svimfärdigsdyra handdukstorken som också är slimmad och kommer att spara plats även fast den får plats med alla hundens miljoner handdukar som behövs i leriga Skåne så badrummet förhoppningsvis inte kommer att kännas som ett flyktingläger eller snygga golvbrunnen som säkerligen också kommer att göra att fallet går att konstruera bättre än det är nu) för att få budgeten att gå ihop... dags att köpa en lott kanske?
 
Som vanligt så är ju allt man vill ha dyrt och det som är billigt fyller nästan aldrig kraven :rolleyes:

Lätt också att få smak för det dyra. Jag personligen väljer det jag vill ha och betalar priset. Har jag inte råd så spar jag ihop det som krävs för att bli nöjd, ombyggnader är inget man ska börja med om man vill spara pengar :D

Och visst avloppet kostar bara 4 papp men sen duschen 7 och dasset 4 osv. När plus går några gånger på räknaren blir det dyrt :eek:

Ett tips är att lägga en klick av den dyra mosaiken och resten av billigare variant, då får man heller inte den dära "för mycket" känslan som man ibland känner.

Men men är man beredd att snåla in på annat tex en mindre ny bil eller rent av behålla den man har ett par år extra så finns snabbt den dära pengen som bara gör det. Alla utom de rika får prioritera.

Kort sagt så gillar jag inte halvlösningar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.