Jag ska dra in el under altan(ja behörig elektriker ska koppl in det etc…) men är lite klurigt då jag har kross under altan och reglarna ligger på betongplattor(väldigt lite utrymme under att spela på). Istället för att behöva ta upp all trall funderar jag om det finns någon kabel som man kan dra under altanen och som klarar att ligga direkt på marken mellan kross och reglarna? Skulle nog spara ett antal dagar och svärdomar. Har kollat på exlq mfl men osäker om de uppfyller kraven jag behöver
 
Redigerat:
Vad ska du ha elen till? Kan du inte dra ett gult markrör att lägga kabeln i, så blir det inga problem.
Det är sådana här frågor som elektrikern kan besvara, och har du tänkt anlita någon så är det dags att ringa nu, för om du redan lagt en kabel han inte är nöjd med så får ni göra om och göra rätt.
Har du tänkt göra det själv tar du själv ansvar för att det blir säkert.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Så länge det inte blir någon mekanisk påverkan på kabeln så ska det väl gå med valfri installationskabel alt. drar kabeln genom ett VP-rör som du sedan skjuter in och under altanen.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Så länge det inte blir någon mekanisk påverkan på kabeln så ska det väl gå med valfri installationskabel alt. drar kabeln genom ett VP-rör som du sedan skjuter in och under altanen.
Jag har kollat på det men lite svårt att förstå vad man menar med mekanisk påverkan, avser det typ att fordon kör över det? Rent logiskt borde det inte finnas någon påverkan på en 100 kvm altan
 
johan_gavle johan_gavle skrev:
Jag har kollat på det men lite svårt att förstå vad man menar med mekanisk påverkan, avser det typ att fordon kör över det? Rent logiskt borde det inte finnas någon påverkan på en 100 kvm altan
Mekanisk påverkan, alltså om någon går, kör eller klämmer på kabeln som sedan nöts mot underlag.
Ligger den helt stilla och opåverkad på marken lär det inte vara några problem.
Se till att kabeln sedan klamras korrekt vid in och utgång vid altanen.
 
johan_gavle johan_gavle skrev:
Jag har kollat på det men lite svårt att förstå vad man menar med mekanisk påverkan, avser det typ att fordon kör över det? Rent logiskt borde det inte finnas någon påverkan på en 100 kvm altan
Men en grävling kanske komma under och det kan bli/vara ett litet surr i kabeln och då är det en mask kanske där och den biter över. Har hänt förr. Så dit med ett rör av något slag och inte svårt, även om det bara är 10 cm fritt under.
 
J jonaserik skrev:
Men en grävling kanske komma under och det kan bli/vara ett litet surr i kabeln och då är det en mask kanske där och den biter över. Har hänt förr. Så dit med ett rör av något slag och inte svårt, även om det bara är 10 cm fritt under.
Problemet är mer att jag har 3-4cm fritt, så är ganska svårt att få in något där som är större än en kabel
 
Borde gå att skjuta in ett VP-rör?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
johan_gavle johan_gavle skrev:
Problemet är mer att jag har 3-4cm fritt, så är ganska svårt att få in något där som är större än en kabel
Då kommer ingen grävling under. Hur grov kabel behöver du då för att ge el till något.
 
tommib
VP-rör som puttas in är för övrigt ett utmärkt sätt att få in en kabel. Glöm inte dragsnöre. Jag har gjort detta ett par gånger och man tar då ett kraftigare dragsnöre (typ 2-3 mm nylonsnöre från biltema är bra) och lägger genom röret. Sen drar man tråden tillbaka på utsidan av röret så man har båda ändarna av det i ena änden av röret. Man kan med detta också styra röret lite genom att hålla i innertråden och dra i yttertråden. Det böjer rörspetsen och man kan då komma förbi hinder.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.