Vid en närmare koll på insidan av huset, så fuktar det mer eller mindre på insida väggar. Huset håller på att putsas på insidan så det syns ganska tydligt när muraren hade grundat.
Hur ska dräneringen byggas upp? Med eller utan duk?
Man har läst och hört att en gråsten grund inte ska bli för torr, så det är en balansgång. Vill inte gräva för djupt heller så man äventyrar något.
 
Det fanns en gammal dränering av tegelrör, dock halvfulla med jord och mest jord runtomkring.
Rören låg ca 250 djupt. Kan det va lämpligt att hålla sig där?
L-stöd eller kantsten kommer säkert hjälpa till som det skrevs om innan.
Ska dräneringen runt hela huset vara sammankopplad med avslutande stenkistor? Eller jag behöver flera stenkistor? Skulle bli ca 40 m. Kommer behöva ha fall åt olika håll.
 
  • Grävd schakt intill husgrund med synlig gammal tegelrörsdränering och omgivande jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt tegelrör i en utgrävd dräneringsdike vid husgrund med mätsticka, omgivet av jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets hörn med plåtvägg, fönster och stuprör som leder ner till dränering nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chefred skrev:
Det kan kanske vara en lösning.
Gaveln ligger mot väster och det regnar och blåser en hel del från det hållet. Så har en liten tanke att det kan bli för mycket vatten av det anledningen på just höst och vinter.
Det jag grävde upp var mest jord, så tänkte kanske det skulle bli bättre om jag bytta det mot makadam istället. Får då nivån där vattnet bromsar upp, ner en bit på grunden.
Har grävt längs med hela gaveln och man ser redan på insidan att det börjar torka.
Kollade lite på L-stöd men tyckte inte jag kunde hitta något som var ca 400mm höga. Finns det? Vad är annars alternativet? Det hade varit bra med något stöd mot vägen som du skrev tidigare. Problem med vanlig kantsten är att det inte får fullt stöd från ”hussidan” då grunden ligger lägre än vägen. Den andra bilden är mot gräsmattan, vilka alternativ skulle va bra där efter att jag lagt ner rör och makadam? Vissa tycker en rad plattor längs med väggen. Annars är det en kantsten med singel närmast väggen? Det finns några olika varianter.
 
  • Grävd schakt längs husgavel med synlig husgrund och gräsmatta, inlagd makadam sökes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gavel längs hus med synligt rörsystem och nedsänkt grund jämfört med gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chefred skrev:
Har grävt längs med hela gaveln och man ser redan på insidan att det börjar torka.
Kollade lite på L-stöd men tyckte inte jag kunde hitta något som var ca 400mm höga. Finns det? Vad är annars alternativet? Det hade varit bra med något stöd mot vägen som du skrev tidigare. Problem med vanlig kantsten är att det inte får fullt stöd från ”hussidan” då grunden ligger lägre än vägen. Den andra bilden är mot gräsmattan, vilka alternativ skulle va bra där efter att jag lagt ner rör och makadam? Vissa tycker en rad plattor längs med väggen. Annars är det en kantsten med singel närmast väggen? Det finns några olika varianter.
Räcker det inte att du kör med dräneringsrör och fyller upp med grus?
 
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, men några L-stöd efter kanten och med den lutningen så leds vatten bort utan dränering, blir som ett avskiljande dike mellan hus och väg där stöden håller kanten.
S
V växelventil skrev:
Räcker det inte att du kör med dräneringsrör och fyller upp med grus?
vill ha något som avskiljer gräs från dränering. Sen tror jag vägen behöver ett stöd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.