B
Vill gärna dra jord till sista uttagen. Tyvärr har man för ett antal årtionden sen gjutit golvet med endast rörstumpar för elen och det har då runnit ner betong i rören ett antal cm gissningsvis. Går det att lösa upp med någon vätska på något sätt? Pilla med skruvmejsel fungerar inget vidare.
 
I teorin skulle det väl gå med någon syra, men det är inget jag skulle ge mig på.
 
Gel Hammer och Foam Hammer får man upp om man googlar för att lösa upp cement. Aldrig provat så ingen aning om resultatet.
 
På min tid så blev det betong i rören, hopplöst att få bort mekaniskt, kunde gå om proppen inte var för stor och det gick att knuffa från ena hållet. Men nöden har ingen lag, så ibland blev det knallhattar från sprängarna.
 
Går det inte att borra?
 
B
useless useless skrev:
Går det inte att borra?
Problemet är om betonget fortsätter långt efter böjen, då har jag sannolikt borrat sönder elkablarna och kan inte dra nya..
Kanske får ge upp.
 
Det låter som utanpåliggande är det mest rimliga i den situationen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B
Första eluttaget i detta rum är jord, resterande uttag i samma rum har betong i rören och jord går inte att dra. Enligt Elsäkerhetsverket får man blanda jordat uttag med ojordat klass 2 uttag. I praktiken får man alltså blanda.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Europauttag/

Klass 1

Dubbel väggmonterat eluttag av vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klass 2

Dubbelt väggmonterat eluttag utan synlig jordanslutning, möjligen klass 2 ojordat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja, det är okej.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Kan ju vara värt att testa i alla fall. Iom att tråd finns i rören så bör det gå kan man tycka.
Men det lär ju lösa upp isoleringen till kablarna med?
 
B bygges skrev:
Men det lär ju lösa upp isoleringen till kablarna med?
Det tror jag iofs inte, men då drar man väl ny FK?
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Det tror jag iofs inte, men då drar man väl ny FK?
Jo men det står att den löser 6 mm på 45 min. Jag gissar att det rör sig om i varje fall 500 mm betong i rören. Så risken är väl att att jag löser upp några mm betong mot ytan och samtidigt skadar kablarna..
 
B bygges skrev:
Jo men det står att den löser 6 mm på 45 min. Jag gissar att det rör sig om i varje fall 500 mm betong i rören. Så risken är väl att att jag löser upp några mm betong mot ytan och samtidigt skadar kablarna..
Det är ju en risk du själv får bedöma, att behålla betongen i rören är kanske en kortsiktig lösning, men den håller ju inte på sikt. Dessutom kan du inte använda FKn fullt ut då den saknar luftkylning. Jag hade inte ansett att en FK i betong som denna skulle kunna godkännas.
 
B
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju en risk du själv får bedöma, att behålla betongen i rören är kanske en kortsiktig lösning, men den håller ju inte på sikt. Dessutom kan du inte använda FKn fullt ut då den saknar luftkylning. Jag hade inte ansett att en FK i betong som denna skulle kunna godkännas.
Har varit så i 50 år så det håller på sikt 🌝
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.