Hej!
Jag tänkte byta ut ett fönsteruttag med ett som har takkrok för att det ska bli enklare att hänga lampor. Uttaget är jordat.

Efter köp av ett DCL-uttag idag upptäckte jag snabbt att det inte gick att fästa uttaget i dosans skruvhål. Mitt uttag har 60cc och DCL är gjort för 70-78cc. Suck!

Finns det någon smidig lösning på detta? Vill helst undvika att skruva i takplattorna.

Tack på förhand
 
Du har en apparatdosa för lamputtaget, 60 cc. Den är inte avsedd att ha ett taklock med krok, till detta sätter man en takdosa när man bygger. Denna är avsedd för taklock med krok och takdosan och kroken är tillsammans avsett att kunna bära 15 kg, om jag minns rätt.
Du kommer hitta dcl-uttag för 60-dosan, tex den ovan, men vill du ha en krok måste du sätta den i taket bredvid.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan det här vara något med 60 C/C Du kanske får besöka och mäta
[länk]
Tack för tipset men den saknar tyvärr krok. Det verkar vara svårt att hitta ett uttag som passar 60cc med krok, även med den gamla standarden. Har svårt att förstå varför. Det går ju såklart att sätta en egen krok men det är ju det jag försöker undvika
 
Hur tung lampa ska det hängas där.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du har en apparatdosa för lamputtaget, 60 cc. Den är inte avsedd att ha ett taklock med krok, till detta sätter man en takdosa när man bygger. Denna är avsedd för taklock med krok och takdosan och kroken är tillsammans avsett att kunna bära 15 kg, om jag minns rätt.
Du kommer hitta dcl-uttag för 60-dosan, tex den ovan, men vill du ha en krok måste du sätta den i taket bredvid.
Tack för tydligt svar! Så om jag förstår det rätt så finns egentligen inget smidigt sätt förutom att sätta en egen krok då?
 
J jonaserik skrev:
Hur tung lampa ska det hängas där.
Ingen tung lampa alls, det är mest för att den inte ska behöva hänga i uttaget direkt
 
joheng87 joheng87 skrev:
Tack för tydligt svar! Så om jag förstår det rätt så finns egentligen inget smidigt sätt förutom att sätta en egen krok då?
Egen krok bredvid.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
joheng87 joheng87 skrev:
Ingen tung lampa alls, det är mest för att den inte ska behöva hänga i uttaget direkt
Är inte säker på om skruven i mitten sitter i metall på den, den som håller i locket . Kan gå att sätta en lång med samma gänga och en mutter mot locket, skruven krökes till så den blit som en krok.
Ett foto hur det ser ut taket utan lock är bra, därav frågan om tyngd på lampan, gärna foto på den med.
 
Det finns bara två hål för skruv
 
  • En väggmonterad elektrisk dosa med en grön insida och två skruvhål med kabel genomföringar i ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är skruven som håller locker på uttaget som jag menade. Ser ut som skruvarna för att fästa uttaget inte finns . Grön dosa, enkelgips i taket och dosans stuttsar ligger mot gipsens översida. Så den ramlar inte ner.
 
Som sagt den dosan ska man inte hänga armaturer i utan som Fotografen skrev sätter man en krok bredvid.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.