gustavholm gustavholm skrev:
hejsan är på ingång att ersätta bacho systemet mot ett FTX och funderar mellan systemair, östberg och Swegon vilket hade ni valt och varför ?
Tjenare!

Det beror lite på..
Hur stort hus har du?
Vilka funktioner vill du åt? exempelvis styra aggregatet från telefon? handkonsol? mm
Skall du köra elvärme? Vattenburen värme? eller ingen extra alls?
/fluffe
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
App hade ju varit trevligt huset är på 168m2 tänker att den kan ha elvärme men kommer nog inte använda det så mycket
 
gustavholm gustavholm skrev:
hejsan är på ingång att ersätta bacho systemet mot ett FTX och funderar mellan systemair, östberg och Swegon vilket hade ni valt och varför ?
Jag hade nog tittat på pris&garanti tid. Funktionerna i den här typ av aggregat brukar idag vara fullt tillräcklig för en villa. Men visst, ha koll på precis vad du skall göra innan köp…
Swegon brukar vara känt för att kanske vara lite tystare.
 
Har inte stenkoll på priserna i huvet men aggregat såsom Swegon R5, Östberg heru 100 EC.
Både swegon, östberg,systemair leverar bra aggregat till bostäder. spelar inte direkt någon roll vilken av tillverkarna man väljer. Det viktiga är att du har ett tillräckligt kraftigt aggregat för dina kvadrat. Hellre "överdimensionera" lite så att fläktarna inte går på max. Detta för att undvika höga ljudnivåer samt minska slitaget på fläktarna.

168m2, då behöver du ventilera minst 84l/s. Hade rekommenderat ett aggregat som klarar 110-130 liter.
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
168x0,35=58,8 l/s är det väl?
 
  • Gilla
gustavholm och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
168x0,35=58,8 l/s är det väl?
Japp. Stämmer, var lite för snabb 🙃
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
Har inte stenkoll på priserna i huvet men aggregat såsom Swegon R5, Östberg heru 100 EC.
Både swegon, östberg,systemair leverar bra aggregat till bostäder. spelar inte direkt någon roll vilken av tillverkarna man väljer. Det viktiga är att du har ett tillräckligt kraftigt aggregat för dina kvadrat. Hellre "överdimensionera" lite så att fläktarna inte går på max. Detta för att undvika höga ljudnivåer samt minska slitaget på fläktarna.

168m2, då behöver du ventilera minst 84l/s. Hade rekommenderat ett aggregat som klarar 110-130 liter.
Hur kan man mäta hur mycket mitt nuvarande aggregat levererar ?
Och var ska man mäta ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
Hur kan man mäta hur mycket mitt nuvarande aggregat levererar ?
Och var ska man
gustavholm gustavholm skrev:
Hur kan man mäta hur mycket mitt nuvarande aggregat levererar ?
Och var ska man mäta ?
Lättast är att mäta på från/tilluften precis vid aggregat med hjälp av en flödesmätare.

Har du ett bacho minimaster nu som är placerat ovanför spiskåpan? Eller vad har du i nuläget?
 
  • Gilla
gustavholm
  • Laddar…
Du behöver troligvis större än Heru 100.
Har ett sånt som knallar på till mitt 128 m2 hus.
Funkat 7 år utan problem. Är förberedd på lagerbyten, som jag fixar själv.

Att värma ett hus med typ element i aggregatet eller efter för att högre än typ 15 grader i tilluftsstoserna, anser jag är förkastligt.
Mycket av värmen försvinner ut ur de långa tuberna, trots 10 cm isolering.

Jag värmer kåken med en 2 ton stenugn mitt i huset. Öppen planlösning.

Men ändå... Viss återvinning av värmen ut ur huset blir det. Annars hade det t ex blivit -20 grader en kall vinterdag, blåsande ur tilluftsventilerna. Nu aldrig lägre än typ 14 - 15 plusgrader.

Som alla förstår, så blir aldrig lufttempen via tilluftsventilerna än max 16 - 17.
I mitt fałl tiłlför jag ju ingen energi.


Uteluft in till FTX, tar jag på norra sidan av huset. Perfekt varma årstiden. Blir inte onödigt varmt inomhus.

Planen är att fixa ett intag till södra sidan av huset i vinkeln till garaget kalla årstiden.
Är så mycket varmare luft intill sydväggen soliga vinterdagar.

Kör lägre luftomsättning vintertid.
Tycker det är onödigt att ventilera ut för mycket varmluft. Går åt betydligt mindre med ved.

Lycka till med ditt val.
 
Redigerat:
F fluffe97 skrev:
Lättast är att mäta på från/tilluften precis vid aggregat med hjälp av en flödesmätare.

Har du ett bacho minimaster nu som är placerat ovanför spiskåpan? Eller vad har du i nuläget?
Det är ett bacho system en ACF som är placerad på vinden och en ACJ i källaren ska dock plocka bort ACJ och sedan byta ACF mot ett modernt FTX 👍
 
Är nöjd med mitt Heru 100 S EC. 1 1/2 plans villa på 160m2. Har lite brus i viss frånluftsdon när vi kör forcerad ventilation på sommarnätterna (rotorn stoppas och det ventileras max). Men det har nog mer med kanaldragningen att göra än själva aggregatet.
Som skrevs tidigare, kända problem med kullager, men säga vara hyfsat lätt att åtgärda själv.
En sak som jag gillar starkt är att aggregatet har vanligt trådat nätverk samt Modbus TCP/IP, vilket gör att man inte är beroende av en molnlösning för att prata med aggregatet!

Ett annan intressant aggregatstyp som jag önskade att jag kände till när jag installerade är kammarvärmeväxlare, intressant lösning i mina öron. Kolla in https://www.byggahus.se/forum/threads/oenskar-lite-input-pa-mitt-ftx-projekt.279171/#post-2508978 samt https://regenair-scandinavia.se/produkter/rgs/
 
J JSten skrev:
Ett annan intressant aggregatstyp som jag önskade att jag kände till när jag installerade är kammarvärmeväxlare, intressant lösning i mina öron. Kolla in [länk] samt [länk]
I mitt barndomshem så installerade farsan på 80-talet ett liknande aggregat, trots lite högre frånluftsflöde än tilluftsflöde så isade ventilationsgallren igen på utsidan. (Södra Sverige, ostkusten)
 
Demmpa Demmpa skrev:
I mitt barndomshem så installerade farsan på 80-talet ett liknande aggregat, trots lite högre frånluftsflöde än tilluftsflöde så isade ventilationsgallren igen på utsidan. (Södra Sverige, ostkusten)
Intressant, ts i den länkade tråden lovordade lösning, lite oklart hur mycket erfarenhet av att leva med aggregatet personen hade dock. På pappret är det åtminstone en riktigt bra design. Kan ju dessutom ha hänt lite sedan 80-talet, dels i den fysiska lösningen men framförallt i regleringen?
 
J Johan456 skrev:
168x0,35=58,8 l/s är det väl?
Om det ska vara rätt så behöver du egentligen kolla på antalet badrum och hur stora dem är och om dem har fönster eller ej och antalet sovrum och hur stora dem är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.