Bor i hus byggt 1970 (= lite isolering), med stora fönsterpartier. Det är i dagsläget 3glas fönster, men vi upplever att det är väldigt kallt på vintern, även om vi brassar på de vattenburna elementen som är under fönstrema. Vi vill inte byta fönster då träet ff är i bra skick, men funderar på att byta ut kasetten mot treglas med ENERGIGLAS på insidan (och Argon).

Enligt några glasmästare kan vi öka u-värdet från 1.9 till 1.0. Medan nån glasmästare menar att vi inte ska förvänta oss en stor skillnad, samt att våra fönster är bra som de är och inte behöver bytas. :upside_down_face:

Det handlar om en hel del fönster (17, varav 9 kommer från dörrar med 3 mindre fönster) och lär landa på 60-80 000kr. Vill såklart att det ska betala sig ekonomiskt att göra detta, men även att det ska bli en reell komfort skillnad. Med de vitt skilda meningarna från glasmästarna vet jag inte riktigt vad jag ska tro…

Ngn som kan detta med fönster eller med erfarenhet av att ha satt in energiglas, som kan dela erfarenheter och/eller kloka tankar? 60-80k låter som hur mkt det skulle kosta att byta fönster - eller har jag fel?

På förhand tack!
 
Hur är passform, tätningslister och drevning? Jag har bytt några fönster till begagnade likvärdiga. Andra har jag renoverat och återmonterat. Och några har jag köpt nya. Det som har givit störst skillnad är där de var dåligt monterade tidigare så att det drog kallt både mellan fönster och karm och mellan karm och regelstomme. Byter du fönster så får du ju drevning, lister och passform på köpet. Men är det dåligt gjort i nuläget så kan du få en stor del av nyttan genom att ta ut och noggrant sätta tillbaka de gamla fönstren.
 
Vi upplevde mindre kallras med nya fönster samt att det blev tystare inomhus.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur är passform, tätningslister och drevning? Jag har bytt några fönster till begagnade likvärdiga. Andra har jag renoverat och återmonterat. Och några har jag köpt nya. Det som har givit störst skillnad är där de var dåligt monterade tidigare så att det drog kallt både mellan fönster och karm och mellan karm och regelstomme. Byter du fönster så får du ju drevning, lister och passform på köpet. Men är det dåligt gjort i nuläget så kan du få en stor del av nyttan genom att ta ut och noggrant sätta tillbaka de gamla fönstren.
Hej!
Är ingen fönster expert och vet inte hur jag avgör om ngt av det du efterfrågar är dåligt..

De 5 största fönstrena är inte öppningsbara, men tycker det är kallt ”runt de” så kanske är drevning och passformen dålig? På öppningsbara fönstrena har vi själva satt in nya lister.

Hur får man undersökt det du efterfrågar om man själv inte kan plocka in och ut kasettee/fönster? Tar man in offerter på bara drevning & tätning?
 
L Luugen skrev:
Vi upplevde mindre kallras med nya fönster samt att det blev tystare inomhus.
Var detta med helt nya fönster, eller byta av glas/kasett till energiglas?
 
Om nuvarande uppvärmning är värmepump med låg energianvändning så blir återbetalningstiden mycket lång oavsett nya kassetter eller nya fönster, 30-40 år.

Om uppvärmningen däremot är elpanna blir besparingen större och återbetalningstiden kortare.
 
B Boende45 skrev:
Om nuvarande uppvärmning är värmepump med låg energianvändning så blir återbetalningstiden mycket lång oavsett nya kassetter eller nya fönster, 30-40 år.

Om uppvärmningen däremot är elpanna blir besparingen större och återbetalningstiden kortare.
Fjärrvärme..så räknar med lång återbetalnings period
 
Jag bytte 22 fönster och 4 altandörrar från äldre 3-glas, u-värde 2,0 till helt nya, u-värde 1,0.

Uppvärmning med LLVP, sänkte elförbrukningen med ca 1 500 kWh, ner till 10 000 kWh per år.

En helt annan inomhuskomfort nu.
 
B Be Young skrev:
Hej!
Är ingen fönster expert och vet inte hur jag avgör om ngt av det du efterfrågar är dåligt..

De 5 största fönstrena är inte öppningsbara, men tycker det är kallt ”runt de” så kanske är drevning och passformen dålig? På öppningsbara fönstrena har vi själva satt in nya lister.

Hur får man undersökt det du efterfrågar om man själv inte kan plocka in och ut kasettee/fönster? Tar man in offerter på bara drevning & tätning?
Stå intill fönstret när det blåser och känn om det drar. Det går att stå stilla och hålla ett tänt ljus för att avgöra om och var det läcker. Om det känns som om det drar kallt runt fönstret så har du nog redan svaret där. Med passformen menade jag hur bågen passar i karmen. Om karmen är monterad så att den inte är helt rätvinklig blir det problem att stänga ordentligt. Så den biten gäller inte fasta fönster.
 
B Be Young skrev:
Var detta med helt nya fönster, eller byta av glas/kasett till energiglas?
Helt nya.
2 glas 70 tal till moderna 3glas med drevade fogade karmar.
 
B Boende45 skrev:
Jag bytte 22 fönster och 4 altandörrar från äldre 3-glas, u-värde 2,0 till helt nya, u-värde 1,0.

Uppvärmning med LLVP, sänkte elförbrukningen med ca 1 500 kWh, ner till 10 000 kWh per år.

En helt annan inomhuskomfort nu.
Var detta längesen? Hur mkt fick du betala för kalaset?
 
surris
Bortkastade pengar och resurser. Räkna på en återbetalningstid på 40 år, inom den tiden kommer argongasen försvunnit och du har lika bra fönster som du har nu.
 
A Avemo skrev:
Stå intill fönstret när det blåser och känn om det drar. Det går att stå stilla och hålla ett tänt ljus för att avgöra om och var det läcker. Om det känns som om det drar kallt runt fönstret så har du nog redan svaret där. Med passformen menade jag hur bågen passar i karmen. Om karmen är monterad så att den inte är helt rätvinklig blir det problem att stänga ordentligt. Så den biten gäller inte fasta fönster.
Ok, låt säga att det är ngt fel på isoleringen runt (drejningen). Är det en snickare man ska ha fatt i för att fixa det? Glasmästare?

Våra öppningsbara fönster är inte så stora, utan jag tänker kanske det är de stora icke öppningsbara som ska åtgärdas. De alla är i princip i rad efter varannan (så väldigt lite vägg emellan)
 
B Be Young skrev:
Var detta längesen? Hur mkt fick du betala för kalaset?
2 år sedan.

Köpte fönster Outline (samma tillverkare och fabrik som Elitfönster) med 40% rabattkampanj på BH (dom har denna kampanj ett par ggr om året.

Använde snickare jag känner sedan 20 år.

Gick på ca 170 - 180 k totalt efter ROT.
 
B Be Young skrev:
Ok, låt säga att det är ngt fel på isoleringen runt (drejningen). Är det en snickare man ska ha fatt i för att fixa det? Glasmästare?

Våra öppningsbara fönster är inte så stora, utan jag tänker kanske det är de stora icke öppningsbara som ska åtgärdas. De alla är i princip i rad efter varannan (så väldigt lite vägg emellan)
Om drevningen runt karm och vägg är bristfällig avlägsnar man listerna inomhus eller foder utomhus och kompletterar drevningen eller kör fogskum som komplement.

Det här kan man göra själv om man inte har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.