Hej! Vi behöver installera en frånluftshuv från köksfläkt i ett ombyggt hus. För att hamna rakt ovanför spisen hamnar huven bredvid fönsterkupan, ca 70 cm. Fönsterkupan (med 3 fönster i rad) är placerad ovanför entrén.

Alternativt skulle det bli ett horisontellt rör invändigt i garderoben för att flytta huven längre bort på taket.

Bäst för ventilationen är väl att huven hamnar rakt ovanför spisen.

Rent estetiskt, vore det bättre att huven hamnar längre bort på taket (ca 2-4 meter) istället för bredvid fönsterkupan? Eller inte?

Tacksam för input forumvänner🙏 jag är så osäker på vad som blir bäst estetiskt
 
W Winston2009 skrev:
Hej! Vi behöver installera en frånluftshuv från köksfläkt i ett ombyggt hus. För att hamna rakt ovanför spisen hamnar huven bredvid fönsterkupan, ca 70 cm. Fönsterkupan (med 3 fönster i rad) är placerad ovanför entrén.

Alternativt skulle det bli ett horisontellt rör invändigt i garderoben för att flytta huven längre bort på taket.

Bäst för ventilationen är väl att huven hamnar rakt ovanför spisen.

Rent estetiskt, vore det bättre att huven hamnar längre bort på taket (ca 2-4 meter) istället för bredvid fönsterkupan? Eller inte?

Tacksam för input forumvänner🙏 jag är så osäker på vad som blir bäst estetiskt
En bild på taket hade nog underlättat tyckandet 🙂
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
En bild på taket hade nog underlättat tyckandet 🙂
 
  • Vitt hus med svart takbeklädnad, vita fönsterluckor, framskjutet fönsterparti och två ytterlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för svar, här kommer bild. Ventilationen hamnar på vänstra sidan 😊
 
W Winston2009 skrev:
Stort tack för svar, här kommer bild. Ventilationen hamnar på vänstra sidan 😊
Hamnar den i det övre takpartiet? Dvs ovanför den brantaste delen av taket.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Hamnar den i det övre takpartiet? Dvs ovanför den brantaste delen av taket.
Nej, Taket är brutet och garderob invändigt, så i det här fallet börjar huven i såfall längs med nedre delen av fönstren och ca 40 cm ut . Mao inte så högt upp på taket.
 
W Winston2009 skrev:
Nej, Taket är brutet och garderob invändigt, så i det här fallet börjar huven i såfall längs med nedre delen av fönstren och ca 40 cm ut . Mao inte så högt upp på taket.
Spontant tänker jag att det varit lämpligare att lägga huven i vänstra delen i slutet av huset i stället på vä sida i samma nivå som tänkt, för det estetiska ska bli bättre? Då blir det invändigt en böj och 2,5 m rör horisontellt för att få röret längre bort från kupan
 
W Winston2009 skrev:
Spontant tänker jag att det varit lämpligare att lägga huven i vänstra delen i slutet av huset i stället på vä sida i samma nivå som tänkt, för det estetiska ska bli bättre? Då blir det invändigt en böj och 2,5 m rör horisontellt för att få röret längre bort från kupan
Ja, är det så lågt ned på taket som den hamnar så håller jag med dig att det vore bättre att få den mer åt sidan. Det kommer inte vara några problem för ventilationen från spisfläkten med den horisontella dragningen.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Tusen tack för svar. Vad tror du om att sätta huven i slutet av vänstra delen på taket?
 
W Winston2009 skrev:
Tusen tack för svar. Vad tror du om att sätta huven i slutet av vänstra delen på taket?
Min grannes hus har det ganska precis så (har även fönsterkupa som du) och har aldrig reflekterat över att det ser konstigt ut iaf. Kan ta bild nån dag om du vill kika på.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Min grannes hus har det ganska precis så (har även fönsterkupa som du) och har aldrig reflekterat över att det ser konstigt ut iaf. Kan ta bild nån dag om du vill kika på.
Tack gärna bild. 🙏 imorgon kommer plåtslagaren så ska diskutera med honom om huven.
 
W Winston2009 skrev:
Tack gärna bild. 🙏 imorgon kommer plåtslagaren så ska diskutera med honom om huven.
Ok, fixar när jag kommer hem i eftermiddag.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Tack gärna bild. 🙏 imorgon kommer plåtslagaren så ska diskutera med honom om huven.
Se till att det byggs en stadig trälåda som stomme... annars kommer allt ligga på backen när det blir rejält med snö....
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Ok, fixar när jag kommer hem i eftermiddag.
Tusen tack
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Se till att det byggs en stadig trälåda som stomme... annars kommer allt ligga på backen när det blir rejält med snö....
Tack, Absolut, snickarna har koll på att bygga ordentligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.