Har påbörjat en köksrenovering och ska I samband med den dra om golvvärmen, samt förbereda för golvvärme I ett tilltänkt uterum, samt dra in golvvärme I lilltoan. Planen är att sätta en till fördelare I väggen I köket. Har köpt 25 mm pex som matarledning. Men till frågan, kan man koppla sig på till ett av Dom ordinarie utsticken på fördelaren eller är jag tvungen att koppla mig på på sidan av fördelaren?
 
Du ska koppla dig på sidan av fördelaren. Annars har du två fördelare i serie med varandra, dubbla shuntar och cirkpumpar med allt vad det betyder.
 
Till uterum bör man absolut ha värmeväxlare och glykolfyllt värmesystem så uterummet kan kallställas eller oavsiktligt frysa utan att det blir skada. Kan också dra väldigt mycket energi och man bör dra egna rör från pannan istället för att skarva in sig mitt i någon värmeslinga som troligen inte är dimensionerad för detta.
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Du ska koppla dig på sidan av fördelaren. Annars har du två fördelare i serie med varandra, dubbla shuntar och cirkpumpar med allt vad det betyder.
Vadan detta med dubbla shuntar och två cirkpumpar? Jag har en till fördelare på övervåningen för badrum och hall, där har jag en 20 mm pex som matning från ordinarie fördelare till den på övervåningen, Inga problem med värmen. Sitter ett 28 mm koppar som matarledning till fördelaren som sitter på nedervåningen I dag
 
T Tony_p89 skrev:
Vadan detta med dubbla shuntar och två cirkpumpar? Jag har en till fördelare på övervåningen för badrum och hall, där har jag en 20 mm pex som matning från ordinarie fördelare till den på övervåningen, Inga problem med värmen. Sitter ett 28 mm koppar som matarledning till fördelaren som sitter på nedervåningen I dag
Jag tolkade det som du ville sätta en till fördelare och då frågade om du skulle sätta den som en slinga från den första.
 
Purre Purre skrev:
Jag tolkade det som du ville sätta en till fördelare och då frågade om du skulle sätta den som en slinga från den första.
Ja precis, går det sätta den som en slinga på ett av Dom ordinarie utsticken på fördelaren som sitter I dag till den nya fördelaren?
 
T Tony_p89 skrev:
Ja precis, går det sätta den som en slinga på ett av Dom ordinarie utsticken på fördelaren som sitter I dag till den nya fördelaren?
Ja och då ska du inte sätta en till fördelare på en utgående slinga. Den nya fördelaren ska sitta parallellt med den gamla fördelaren.
 
Purre Purre skrev:
Ja och då ska du inte sätta en till fördelare på en utgående slinga. Den nya fördelaren ska sitta parallellt med den gamla fördelaren.
Ursäkta att jag inte förstår riktigt. Men tanken är att sätta en till fördelare I köket, som ska försörja kök uterum och lilltoan. Och den ordinarie fördelaren som sitter I dag försörjer vardagsrum, hall på under och övervåning, samt bad. Jag såg framför mig att det bara var att dra en matarledning från den ordinarie fördelaren till den I köket. Precis som jag gjort till övervåningen
 
T Tony_p89 skrev:
Ursäkta att jag inte förstår riktigt. Men tanken är att sätta en till fördelare I köket, som ska försörja kök uterum och lilltoan. Och den ordinarie fördelaren som sitter I dag försörjer vardagsrum, hall på under och övervåning, samt bad. Jag såg framför mig att det bara var att dra en matarledning från den ordinarie fördelaren till den I köket. Precis som jag gjort till övervåningen
Ja och du får det att låta som du är inne på att sätta nästa fördelare som en utav de röda slangarna på denna bilden och det är fel. Den nya fördelaren ska sitta parallellt med den gamla, alltså vara kopplad innan den röda och blåa kranen nere till vänster.

Värmesystem med fördelare, röda och blåa kranar, mätare och termostater mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Purre Purre skrev:
Ja och du får det att låta som du är inne på att sätta nästa fördelare som en utav de röda slangarna på denna bilden och det är fel. Den nya fördelaren ska sitta parallellt med den gamla, alltså vara kopplad innan den röda och blåa kranen nere till vänster.

[bild]
Och vad är det som gör att Det inte fungerar? För precis så har jag gjort till övervåningen, gått med en matarledning som en av Dom röda slangarn till en ny fördelare på övervåningen, och Det funkar ju
 
Ser ut som de röda slangarna är förhållandevis smala och flödet och därmed värmen man kan få ut blir klart begränsat. Verkar betydligt bättre att koppla in sig på fördelarens sidor till höger men man måste också ta reda på om shuntens och cirkulationspumpens kapacitet räcker till alla golvslingor du vill ha. Golvvärme kräver ett väldigt högt flöde för att fungera bra och ge en jämn värme över hela golvens yta. Då kan det vara bättre med flera kompletta golvvärmefördelare med shuntar och cirkulationspumpar än att försöka koppla allt på en jättestor fördelare.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tony_p89 skrev:
Och vad är det som gör att Det inte fungerar? För precis så har jag gjort till övervåningen, gått med en matarledning som en av Dom röda slangarn till en ny fördelare på övervåningen, och Det funkar ju
Fördelarna brukar vara dimensionerade för max 90m per slinga. Ska du då koppla på en fördelare på fördelaren och sen lyckas hålla dig under 90 meter. Det blir dubbla cirkulationspumpar och dubbla shuntar efter varandra. Det är som gjort för att få problem med styrningen av det.

Sen finns det fördelare som liknar i utseende men som är bland annat för tappvatten och med en sådan lär det gå bättre. Den är bara av och på för att kunna stänga av enskilda kretsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.