Hej forumet.
Jag skall förlänga en vägg ca 600mm och är lite fundersam hur jag skalll fästa väggen emot golvet. Gjuten bottenplatta med golvvärme samt klinker. Frågorna
1 Är det ok att limma bottenregeln mot klinker eller kan det bli problem?
2 Om jag bestämmer mig för at skära ut spår i klinker och limma mot bottenplatta, hur skär jag på bästa sätt?

Tacksam för forumets tips och råd.
 
  • Träregel och verktyg på ett klinkergolv där en vägg ska förlängas, med frågor om fästmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trävägg som slutar vid klinkergolv, med synlig bottenregel och avlagringar där väggen ska förlängas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Jag skulle limmat på klinkersen.
Bara idoti att börja riva klinkers för att limma i betongen kommer inte ge någon som blir bättre.
Förutsatt att du inte ska hänga en tung dörr på gaveln av väggen.
 
S
Vad hindrar dig från att dra i en bult ner i golvet?
 
wildeside
Golvvärmen kanske.
 
S Sernando skrev:
Vad hindrar dig från att dra i en bult ner i golvet?
Ja golvvärmen som i och för sig skall ligga 100mm under ytan men de kan ha flutit upp. Kanske lite väl mycket säkra sidan.
Tror du inte det räcker att limma? Det finns ingen belastning på väggen förutom att nån eventuellt skulle ramla in i den.
 
S
Det är ju bara att mäta och kolla vart golvvärmen ligger. En bult och bygglim, skulle jag ha gjort.
 
S Sernando skrev:
Det är ju bara att mäta och kolla vart golvvärmen ligger. En bult och bygglim, skulle jag ha gjort.
Är det värmekameran du menar då eller hur gör du det?
 
Lim på klinkersen och regla så det spänner lite mot taket. Finns trådar där det rekommenderas silikon om man vill ha möjlighet att demontera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dubbelhäftande tejp mot golvet är nog rätt vanligt när man sätter upp en mellanvägg ovanpå ett parkettgolv. Lättare att få bort tejpresterna än limresterna den dagen väggen ska bort?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.