T
Hej forumet,
Efter att ha stått emot frestelsen med egen balja under några år så är tiden nog kommen ändå.

Tanken är att ställa en Bestway ram-pool (https://www.hornbach.se/p/pool-best...ndfilterpump-stege-overdrag-ljusgra/10321019/) på plattorna som redan ligger.

Till problemet då, när jag var ute med vattenpasset och en lång planka inser jag att fallet är ungefär 6 cm från ena sidan till andra (deltat där pilen är i bilden).

Är det en showstopper? Vore ju olyckligt med 16kbm in mot husväggen om sidan ger vika...
Men att lägga stenmjöl och vibba ut det känns inte heller helt solitt (plus att då får jag bygga en ram för att hålla stenmjölet på plats, vilket inte heller känns trivialt)

Någon som har några kloka idéer?

Värt att säga att HSB lagt in veto för att ta bort plattorna och göra det "riktigt".
 
  • Uteplats med lutande plattor markerade med en röd linje och pil för att visa en nivåskillnad på 6 cm, potentiell placering för en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du får ta bort plattorna hur du vill, bara då återställer allt, innan du flyttar.vad HSB anser om plattorna, kan du fullkomligt skita i.
 
T
HSB är alltså Hon Som Bestämmer, bara för att förtydliga att jag inte klagar på företaget med samma namn...

Men ja, kanske bäst att bara hugga i och ta bort plattorna. Blir bök vid vintern när det (i teorin) ska återställas
 
T TheGeneralDogan skrev:
HSB är alltså Hon Som Bestämmer, bara för att förtydliga att jag inte klagar på företaget med samma namn...

Men ja, kanske bäst att bara hugga i och ta bort plattorna. Blir bök vid vintern när det (i teorin) ska återställas
Du kan ju motivera att marken ska luta bort från huset. För annars rinner ju även regnvattnet mot huset. "Vilken tur att jag kollade lutningen på plattorna så att vi kan åtgärda det. Annars kan vi ju få vattenskador på huset" 😁
Sedan tror jag du kan sova lugnt även om du monterar poolen som det ser ut nu.
Har själv haft en ovanmark på en ojämn gräsmatta som lutade. Fyllde upp till maxnivån där poolen var som lägst. De största krafterna blir ju när barnen leker rövare 😁
 
  • Gilla
TheGeneralDogan
  • Laddar…
Jag hade en likadan pool på asfalt förut. Det diffade en decimeter mellan högsta och lägsta punkten. Första sommaren kändes det lite nervöst och vi fyllde inte upp poolen helt. Andra sommaren fyllde vi upp så långt det gick och härjade för fullt i poolen. Inga som helst problem. Jag pallade upp med en bunt plywoodbitar under några av benen för att få toppen lite mer i våg, men långt i från helt jämnt blev det.

Ingen som helst garanti för att det funkar för någon annan, men bara lite anekdotisk bevisföring för att det kan funka bra även om man inte följer kraven.
 
  • Gilla
TheGeneralDogan
  • Laddar…
T
Det inger hopp åtminstone att de första svaren inte var av kaos och förödelse.

Tack för att ni tar er tid!
Monterar nog ihop den och mäter igen och känner hur modig jag är när vattnet börjar rinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.