Hej

Är det någon som har någon koll på kostnad för dragning av cat6-nät vid ett nybygge? Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det för ett dubbeluttag?

Vi hade hur som helst tänkt låta förlägga ett tomrörssystem i stjärna från en kk. Så nu är bara frågan om jag sparar något på att köpa kabel, dosor, litet stativ och plint själv och fixa installationen själv eller ska jag låta elektrikern dra ut kablaget och fixa all kontaktering också.

/ Jocke
 
Vår offtert såg ut så här: Inst av 1 st dubbelt cat 6 uttag Pris 2150:- inkl moms

Ansåg detta vara ett extremt överpris och lät honom därför bara dra tomrör/slang, vi kommer sedan själva att dra nätverkskabel för en bråkdel av kostanden. Detta kvittades mot att vi valde bort alla telefonuttag och kostade inget extra.
 
Materialkostnaden, beroende på vilken typ av uttag man väljer, ligger på ca 200-400kr per dubbeluttag. Kabelkostnad och rör ca 10kr/m. Till detta kommer en korskopplingspanel för ca 500 kr. Ett enklare kontakteringsverktyg en hundring eller två. Så 2150:-/per uttag låter lite saftigt då det inte bör ta mer än ca 1 tim att sätta upp ett uttag.
 
Elfirmor är ofta betydligt dyrare än specialicerade nätverksfirmor på nätverksinstallationer. Elfirman vi anlitade vid ombyggnader på arbetet lämnade offert på nätverksinstallationen också, men sade samtidigt att de inte var billigast på den delen. De rekomenderade oss att kontakta en annan firma som var bra och billig.
 
Vi brukar ta runt 400:-/uttag det beror ju lite på vad man vill ha, få uttag blir ju naturligtvis dyrare per st. en panel kostar ju ungefär lika mycket om man ska ansluta två eller tio kablar. nöjer kunden sig med en enkel mätning som bara visar att det är rätt kopplat blir det lite billigare än om han vill ha ett verifierat nät med protokoll osv.
 
Vi fick betala 4000kr för 200 meter och detta är som jag förstår det för rör samt kabel (cat6). Vet inte om det är billigt eller ej.
 
Hej,

Vi fick precis offert från firman som står för elinstallationen i vårt husprojekt. Man inser snabbt att det här snabbt drar iväg i pengar, bl a har vi önskemål om ett stjärnnätverk där tanken är att vi drar data/tele till i stort sett varje rum.

Jag skulle vilja stämma av några kostnader och uppskattar om ni kan ge återkoppling om de verkar rimliga.

Fakta om huset: Totalt c.a 190 kvm,

Nätverk med uttag cat 6, inget modem eller router. 23 200 + moms. totalt antal uttag är c.a 9-10 st.

Andra kostnader, bara exempel.

Dimmer, istället för vanlig strömbrytare - 620 SEK + moms

Förberedelse för infällnad av en spot - 700 SEK + moms (ingen spot i sig ingår...)

Vad säger ni om priserna? Är jag på väg att bli toklurad?

Svårt när man inte kan något om området själv.

Hälsningar
 
jag drog själv på vår övervåning.
Kostnad ca 700 för 70 meter kabel och rör. Tillkommer gör kontakter.
Detta var för fyra uttag iofs. Det är ruskigt lätt att dra ett stjärnnät, och man kan spara bra med pengar på att göra det själv. Finns panelen i ett skåp och väggarna öppna så är det ingen konst.
 
Forsgren skrev:
Hej,

Vi fick precis offert från firman som står för elinstallationen i vårt husprojekt. Man inser snabbt att det här snabbt drar iväg i pengar, bl a har vi önskemål om ett stjärnnätverk där tanken är att vi drar data/tele till i stort sett varje rum.

Jag skulle vilja stämma av några kostnader och uppskattar om ni kan ge återkoppling om de verkar rimliga.

Fakta om huset: Totalt c.a 190 kvm,

Nätverk med uttag cat 6, inget modem eller router. 23 200 + moms. totalt antal uttag är c.a 9-10 st.

Andra kostnader, bara exempel.

Dimmer, istället för vanlig strömbrytare - 620 SEK + moms

Förberedelse för infällnad av en spot - 700 SEK + moms (ingen spot i sig ingår...)

Vad säger ni om priserna? Är jag på väg att bli toklurad?

Svårt när man inte kan något om området själv.

Hälsningar

Tycker spontant att nätverkskostnaden känns hög. I o f s ingick ju tele i vårt hus och då betalade vi bara till typ 150 spänn per uttag för nätverkskabeln eftersom de sitter i samma uttag. Kostar teledragningen verkligen 20 000 kr?

Vi betalade 1 000 spänn per spot in alles (ingår spot, transformator, huv etc.).

Dimmer pröjsade vi 500 spänn extra för.

Notera att vi byggde för två år sedan och priserna har ju inte precis blivit lägre sedan dess...
 
Vid jämförelse av priser måste också andra aspekter tas in, var i landet du befinner dig är väl den viktigaste. Det är väl självklart att priserna i Sthlm är dyrare än i övriga landet. Det går inte att jämföra vad en firma tar i Bromölla och vad en tar i Stockholm och förorterna.

Så, innan du börjar diskussion om pris, kolla upp vad andra företag i DITT OMRÅDE tar betalt, det är helt ointressant vad priserna ligger på i andra delar av landet. Och därmed är information ofta på dom här forumen missvisande.
 
ollebanan - Tråkigt om du uppfattar det som att jag gnäller om pris. Jag ställde en fråga. Det är för övrigt en skåne baserad firma som står för elen.
 
Forsgren skrev:
ollebanan - Tråkigt om du uppfattar det som att jag gnäller om pris. Jag ställde en fråga. Det är för övrigt en skåne baserad firma som står för elen.
Nej, jag uppfattade det inte på det viset, så jag har ändrat formuleringen.
 
Ort påverkar, så är det tyvärr men vad som påverkar mer är garantier och dokumentation. Yrkesmässigt så kan 1500 per jack vara ok men då förväntar jag mig kompletta ritningar, mätprotokoll och 15 års garanti på det hela. Detta är ju för det mesta overkill i ett hem så där förväntar jag mig lägre priser men exakt hur låga, det är svårare. Ett dubbelt cat6 uttag kan man hitta för runt 100 lappen kabeln kostar några kronor metern och en panel runt 300 om man tar lite enklare prylar
 
ollebanan skrev:
Det är väl självklart att priserna i Sthlm är dyrare än i övriga landet. Det går inte att jämföra vad en firma tar i Bromölla och vad en tar i Stockholm och förorterna.
QUE??????
Detta hör man ofta. Varför "måste" priserna i sthlm vara högre?
 
Måste måste de inte men det finns mer jobb än vad firmorna hinner med och det leder ju till bättre vinstmarginaler och i bästa fall lite bättre betalt till "gubbarna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.