Jag håller på och planerar en friggebod som ska användas som hönshus. Den blir 3x5 m och ett sadeltak som jag tänkte återanvända gamla tegelpannor till. Vi har en mängd tegelpannor i varierande skick att tillgå men oklart hur mycket av detta som är användbart. Det är mest enkupiga men det finns också tvåkupigt. Jag skulle behöva veta hur mycket det går åt. Men hur beräknar jag detta? Jag har läst att tegelpannor kräver minst 22 graders lutning. Hur mycket ska det sticka ut från väggarna? Och hur räknar jag sedan?
Tack för hjälpen!
 
H
Enligt träguiden:

Taktegel, en- eller tvåkupigt, enligt SS- EN 1304. Enkupigt taktegel har bygglängd (läktavstånd) 375 och byggbredd 200. Bygghöjd från bärläkten är 80. Åtgång: 13,3 pannor/m2 takarea. Tvåkupigt taktegel har bygglängd (läktavstånd) 375 och byggbredden 250. Bygghöjd är 55. Åtgång: 10,7 pannor/m2 takarea.
 
  • Gilla
Hantam
  • Laddar…
Till ett sånt enklare bygge kan du ha olika pannor på fram och baksida, gissar att du behöver 250st+ 25nockpannor
 
  • Gilla
Hantam
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till ett sånt enklare bygge kan du ha olika pannor på fram och baksida, gissar att du behöver 250st+ 25nockpannor
Ja jag hade också den funderingen, ena sidan blir ut mot en åker så det borde inte spela nån roll.
 
H hus520 skrev:
Enligt träguiden:

Taktegel, en- eller tvåkupigt, enligt SS- EN 1304. Enkupigt taktegel har bygglängd (läktavstånd) 375 och byggbredd 200. Bygghöjd från bärläkten är 80. Åtgång: 13,3 pannor/m2 takarea. Tvåkupigt taktegel har bygglängd (läktavstånd) 375 och byggbredden 250. Bygghöjd är 55. Åtgång: 10,7 pannor/m2 takarea.
Åh perfekt, tack för hjälpen!
 
S
Lägg ut plattorna och välj takbredd och längd, utefter det som passar, så slipper du knäcka pannor i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.