T
Hej,
Jag behöver en båtkärra ganska omgående till en lite 13" träbåt.
Ska flytta den ca 3 mil på småvägar och sedan ha den som sjösättningsvagn , ve 500m från huset till rampen.

Hittat dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bilslap/battrailers/battrailer-obromsad-2000033945

samt denna

https://www.jula.se/catalog/fritid/...ng/battrailer/batkarra-dinghy-trailer-326003/

Någon som har synpunkter på dessa eller kan tipsa om annat bra alternativ?
Tusen tack för tips!!!
 
Båda är nog bra, men det är maxlasten som avgör och det har du inte skrivit vad båten väger. Ta inte en för klen, även om det är kort sträcka att köra.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T
Vet inte riktigt vad den väger. 13" och trä - kanske 250Kg max skulle jag gissa..
Får nog bli en av dom vagnarna
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Jag är landkrabba och kan inget om båtar, men jag skulle tveka att ta en vagn med de små hjulen, kan bli trassligt om det är lerigt, tjälgropar osv.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Var bor du?
Jag ska precis sälja en gammal båtkärra. (Står i Lerum, utanför Gbg)

/M
 
S
Ingen av de där med skottkärrehjul, är något som du kör tre mil med. De är till för ett par 100 meter då och då, som mest.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Jo det kanske är lite klent.
Jag har ett par hundra meter till rampen men just nu hade jag behövt köra den enca 3 mil av lite olika anledningar.
Jag får hyra en kärra och hoppas jag kan hitta en begagnad framår vårkanten - som finns i skåne/södra småland/ blekinge-trakten.
 
Fairlane
13 tum? Låter kort. Antar att du menar 13 fot?

Svårt att uppskatta vikten, men det känns som man ligger på gränsen. Det är nog bättre att låna eller hyra en rejälare för 3 mil, och kanske använda en sådan här för de kortare körningarna i framtiden.
 
T
😆
Ja 13 fot ska det vara.
Jag får hyra en och sen får jag se hur det bli, kanske duger med en lite biltema-kärra då jag har så nära till rampen.
Jag funderade på att det kanske kunde vara kul att ta med den till olika sjöar eller annat men då är egentligen en träbåt fel val. Denna är lite mer kultur på nåt vis..
Dessutom tror jag aldrig jag kommer att ta den nånstans- då får jag väll köpa en alu-båt...
Det är en sånhär.båt det handlar om
 
  • Älska
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Fin båt
 
S
Sen är det ju inte så optimalt att ta upp en träbåt så den torkar och läcker varje gång, men det har du väl koll på 🤗
 
T
S Sernando skrev:
Sen är det ju inte så optimalt att ta upp en träbåt så den torkar och läcker varje gång, men det har du väl koll på 🤗
Ja, det har jag koll på.
Besvärligt att hålla dom fuktiga minns jag sen jag hade Thörqvistare för massa år sedan - men det går med lite presseningar och sprinklers :)
Jag har beslutat att jag hyr ett släp för långresan på 3 mil och sedan köper jag en biltema som sjösättningsvagn.
Hyr en båtplats så får den ligga i och köper en aluminiumbåt om jag nu får för mig att åka runt och fiska.
Tack för all input!
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Här i trakten har man alltid dragit upp träbåtar på stranden. Har man en skuggig plats för båten och använder den emellanåt så den inte torkar hela sommaren brukar det gå bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.