Pga vissa allergiska symtom jag utvecklat på senare år har jag börjat fundera på om vi har mögel i vårat hus. 40-talshus med källare. Upplever koppling av symtom till sovrummet (på markplan) där jag också kan känna en lite skum doft nere vid golvlisterna. Min fundering är hur sjutton börjar man utreda utan att dra igång en kostsam apparat? Någon som har några tips? Har funderingar på att köpa hem sånt självtest från mögel-test.se men har även hört att de kanske inte är så tillförlitliga. Tacksam för alla tips och tankar!
 
När är huset byggt?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När är huset byggt?
1945
 
Både fukt/mögel och kemiska emissioner pga att olika material reagerar med varandra kan vara orsaken. En limmad plastmatta mot fuktig betong t ex. När du säger sovrum tänker jag på textilier som täcken och kuddar. Vissa Ikeaproduker vet jag innehåller massor av kemikalier och bör därför tvättas innan användning. Och så är det viktigt att ha bra ventilation.

Här är en artikel med en konsult som jobbar med att utreda den här typen av problem. Det går att mäta vad som finns i luften. https://www.byggahus.se/renovera/undvik-sjukt-hus
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Både fukt/mögel och kemiska emissioner pga att olika material reagerar med varandra kan vara orsaken. En limmad plastmatta mot fuktig betong t ex. När du säger sovrum tänker jag på textilier som täcken och kuddar. Vissa Ikeaproduker vet jag innehåller massor av kemikalier och bör därför tvättas innan användning. Och så är det viktigt att ha bra ventilation.

Här är en artikel med en konsult som jobbar med att utreda den här typen av problem. Det går att mäta vad som finns i luften. [länk]
Tack för svar och bra artikel. Kan ju vara bra att bredda tänket utanför mögel-tänket för att komma till bukt med problemet!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja, 40-talshus brukar vara bra byggda, det är i så fall om det är någon ombyggnad som skett senare som spökar.
 
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
det är i så fall om det är någon ombyggnad som skett senare som spökar.
Eller en dold fuktskada. T.ex. en läckande radiatorventil där det droppar ner vatten i golvgenomföringen och och fuktar upp spånisoleringen så att den möglar. Bara för att dra ett typexempel på en ganska osynlig skada som kan uppstå trots att huset är välbyggt.

Lättare sagt än gjort med lukter man inte tydligt känner igen, men kan man precisera "skum doft" kan det vara en bra ledtråd.
 
  • Gilla
Maria1981 och 1 till
  • Laddar…
Ja just det, det tänkte jag inte på. Vi hade ju läckande äggskalsrör här för ett par år sedan. Det visade sig som en blöt fläck inne i ett köksskåp.
 
  • Gilla
Maria1981 och 1 till
  • Laddar…
Utifrån forskning och beprövad erfarenhet är det bra, när man upplever symtom och hälsoeffekter i en inomhusmiljö, att söka läkare samt även genomföra ett DNA Mögeltest. Med DNA teknologin får man precist reda på om det finns förhöjda halter av vissa arter av mögel i inomhusmiljön.

Arterna som testet avkänner är typiska för fuktskada i hus samt också ett antal arter som finns utomhus, men också kan finnas vid en fuktskada. De bättre DNA mögeltesten avkänner också pollen, varvid man lättare kan bestämma när det varit högre halter av vissa utomhusmögel i luften.

Det går också att starta med fuktteknisk undersökning av huset med dess riskkonstruktioner.

Notera att det även förekommer s.k. sjuka hus symtom när det finns träskyddsmedel som klorfenoler i hus. Vidare kan bakterier såsom Aktinomyceter möjligen bidra till symtom.

Utifrån dessa förhållningssätt och metoder kan man ringa in en fukt- och mögelskada i huset.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Utifrån forskning och beprövad erfarenhet är det bra, när man upplever symtom och hälsoeffekter i en inomhusmiljö, att söka läkare samt även genomföra ett DNA Mögeltest. Med DNA teknologin får man precist reda på om det finns förhöjda halter av vissa arter av mögel i inomhusmiljön.

Arterna som testet avkänner är typiska för fuktskada i hus samt också ett antal arter som finns utomhus, men också kan finnas vid en fuktskada. De bättre DNA mögeltesten avkänner också pollen, varvid man lättare kan bestämma när det varit högre halter av vissa utomhusmögel i luften.

Det går också att starta med fuktteknisk undersökning av huset med dess riskkonstruktioner.

Notera att det även förekommer s.k. sjuka hus symtom när det finns träskyddsmedel som klorfenoler i hus. Vidare kan bakterier såsom Aktinomyceter möjligen bidra till symtom.

Utifrån dessa förhållningssätt och metoder kan man ringa in en fukt- och mögelskada i huset.
Tack! För svar! Detta DNA-mögeltest, hur görs det?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, 40-talshus brukar vara bra byggda, det är i så fall om det är någon ombyggnad som skett senare som spökar.
Faktum är att just sovrummet är en utbyggnad, men vi vet inte när den gjordes.
 
C cpalm skrev:
Eller en dold fuktskada. T.ex. en läckande radiatorventil där det droppar ner vatten i golvgenomföringen och och fuktar upp spånisoleringen så att den möglar. Bara för att dra ett typexempel på en ganska osynlig skada som kan uppstå trots att huset är välbyggt.

Lättare sagt än gjort med lukter man inte tydligt känner igen, men kan man precisera "skum doft" kan det vara en bra ledtråd.
Ja det är verkligen svårt med lukten, jag vet inte hur jag ska beskriva den…. Men när jag städade på dotterns rum häromdagen och det låg ett mögligt äppelskrutt i sopkorgen insåg jag i alla fall att det är inte så det luktar….
 
C
M Maria1981 skrev:
Men när jag städade på dotterns rum häromdagen och det låg ett mögligt äppelskrutt i sopkorgen insåg jag i alla fall att det är inte så det luktar….
Nä, tvärtom mot vad man läser nästan överallt har dock olika sorters mögel helt olika lukt, eller i många fall ingen (påtaglig) lukt alls. Men man brukar i sammanhanget prata om "mikrobiell lukt" som en samlingsnamn för sådana lukter som kan associeras med mögel, röta och bakterier. Om lukten för tankarna till fuktiga/blöta miljöer är det nog stor sannolikhet att den kan räknas dit. Typ att det luktar källare, jord, grotta, kompost, blöta löv osv.
 
C cpalm skrev:
Nä, tvärtom mot vad man läser nästan överallt har dock olika sorters mögel helt olika lukt, eller i många fall ingen (påtaglig) lukt alls. Men man brukar i sammanhanget prata om "mikrobiell lukt" som en samlingsnamn för sådana lukter som kan associeras med mögel, röta och bakterier. Om lukten för tankarna till fuktiga/blöta miljöer är det nog stor sannolikhet att den kan räknas dit. Typ att det luktar källare, jord, grotta, kompost, blöta löv osv.
Ah ja såklart…. Tror kanske jag skulle kunna kalla lukten jordig….
Har du någon kunskap kring hur jag skulle kunna ta reda på hur det ligger till i vårt hus?
 
C
M Maria1981 skrev:
Har du någon kunskap kring hur jag skulle kunna ta reda på hur det ligger till i vårt hus?
Nä, inga direkta stalltips tyvärr. Så klart gå igenom allt noga okulärt, kolla vind, källare/krypgrund, fönsterkarmar och beslag, fasad, rör, badrum/WC osv. = alla ställen där det potentiellt kan uppstå fuktskador.
Fuktmäta. Följa upp misstänkta saker som den där gamla fläcken i taket, osv. Ev. ta hjälp av en besiktningsman.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.