Jag vet detta diskuterats till leda 1000-tals ggr tidigare på alla tänkbara forum men jag måste börja någonstans och hoppas at ni har lite överseende och att någon förbarmar sig över mig och mitt projekt ;)

Jag har nyligen köpt en sommarstuga på dryga 40kvm byggd någon gång på 50-talet. Den står på plintgrund som är relativt välventilerad och den har av vänner (en byggnadssnickare och en "anticimex-inspektör") bedömts vara i bra skick och värd att behålla. Det finns isolering i väggar (troligen ca 70mm) och taket. Nuvarande tak är ett plåttak som trots sin höga ålder håller tätt men jag tänker börja med att byta det för att kommande åtgärder inte ska riskera att vara i onödan.

Isolering i golv är så vitt jag hitills kunnat bedöma obefintlig.

Pga läge och planlösning bedömer jag att detta är mitt drömboende så tr iva och bygga nytt är inget alternativ. Jag vill verkligen försöka använda stugan men inser att jag måste isolera lite mer för att det ska vara hållbart. Primärt tänker jag att det bästa är att tilläggsisolera ytterväggarna först och byta fönster. Jag fick tipset att låta den panelen som sitter idag vara kvar om den är frisk och regla upp med 70mm direkt på den gamla och isolera samt lägga ny panel. Tänker mig vertikal lockläkt med slamfärg.

Innerväggarna ser relativt ok ut men jag vill gärna ha ett nytt ytskikt och för att sänka energiförbrukningen ytterligare en aning utan att offra för mycket boyta funderar jag på ifall man skulle kunna häfta upp biltemas thermofolie ovanpå befintlig tapet, sätta läkt utanpå för att skapa en luftspalt och på läkten sedan fästa gips eller liknande som ny innervägg. Thermofolien har medioker isolerings-spec konduktivt men reflekterar nästa 100% av infraröd strålning så min förhoppning är att det kan ge en liten bonus energimässigt under vintern utan att bygga ut för mycket från väggen.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/thermofolie-06-x-75-m-45-m2-2000052346

När man läser om liknande produkter verkar det främst användas i de varmare delarna av USA på vinden för att reflektera värmen för att luftkonditioneringen inte ska behöva jobba så hårt men det finns en del som menar på att även ska fungera för att hålla värme-energin kvar inomhus på vintern. Eftersom (misstänker jag i alla fall) lambdavärdet på 0,063 W/m °C inte är något att hurra över så är det den reflekterande egenskapen som är grejjen med produkten och denna kräver en luftspalt mellan den varma ytan man önskar behålla värmen på och själva bubbeplasten.

En svartkropp som håller ca 20-25 °C verkar stråla i området 9000-10000 nm vilket verkar vara ett område där aluminium reflekterar över 95% av energin men jag har inte rktigt kunskapen att avgöra vilket som sannolikt är den dominerande överföringen/förlusten av värmen inne i stugan - konduktion eller strålning.

Diagram som visar reflektansprocent för bart aluminium över olika våglängder i mikrometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hittat liknande produkter som dock är avsevärt dyrare men är det helt bortkastat eller kan det finnas någon mening med att klä väggar och tak med thermofolie för att hjälpa befintlig och kommande "traditonell isolering" ?

Hur är det med ångspärrsegenskaperna? Aluminium och plast är ju mer eller mindre helt diffusionstätt så på gott och ont misstänker jag att det även bildar en ångspärr direkt bakom nya gipsväggarna. Är det en för- eller nackdel?

Följande youtubeklipp verkar måla upp en lovande bild men dom har missat luftspalten framför och har bubbelplasten naken vilket varken är särskillt estetiskt eller optimalt:

Kom gärna med kommentarer, tips, synpunkter och idéer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi rev ner hela fasaden och isolerade om utefrån.
Men mest värmeläckage går genom taket. Vi tog därför ner innertaket också och isolerade med 260 mm har jag för mig.vi passade också på att byra takbjälkar. Huset var en sommarstuga från början av 50-talet.
Det tog tre veckor på heltid för en snickare och mig att göra jobbet.
 
  • Person isolerar en avtäckt husfasad med byggnadsställning och synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som isolerar tak med mineralull i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Isoleringen på vinden är tjockare och bättre än jag trodde initialt. Jag har inte undersökt grundligt och mätt än men uppskattar att det är minst 300mm isolering som täcker hela vinden.

Vad var det som gjorde att ni valde att plocka bort befintlig panel och göra om? I mitt fall är ytskiktet på stugan överlag i relativt bra skick så vi tänkte låta det sitta och regla upp med 45x70mm och lägga ytterligare isolering utanpå den befintliga panelen. Är det ingen bra idé och vad finns det för nackdelar med att göra så?
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Vad var det som gjorde att ni valde att plocka bort befintlig panel och göra om? I mitt fall är ytskiktet på stugan överlag i relativt bra skick så vi tänkte låta det sitta och regla upp med 45x70mm och lägga ytterligare isolering utanpå den befintliga panelen. Är det ingen bra idé och vad finns det för nackdelar med att göra så?
Om den befintliga panelen är luftad på baksidan blir väggen onödigt sval. Jag tycker du ska riva panelen och isolera så mycket du kan,minst 95mm och gärna det dubbla.

Om du ska byta tak kan du gott dra ut det nya ordentligt så att väggarna blir väl skyddade av takutsprånget.
 
Hej!
Om golvet är oisolerat skulle det vara nummer 1 på listan och du skall bo där på vintern. Nu vet jag inte om det är görbart att bygga på golvet inifrån eller om du kan isolera underifrån?

Sedan en riktigt bra luftvärmepump och en ventilationslösning som gör att du kan hålla lite undertryck i huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Angående reflekterande skikt i väggen. Om värme sprids genom strålning inne i huset så kommer väggen att bli något kallare om den är reflekterande. Därmed minskar teoretiskt värmeläckaget. Denna skillnad blir mindre ju bättre isolerad väggen är. Jag betvivlar att det har någon praktisk betydelse annat än möjligen på ett tält. Men det viktiga att tänka på här är att värmen inte strålar genom väggen. För att det skall bli någon effekt måste ytan vara blank. Det går alltså inte att ha folien inne i väggen. Den blir helt verkningslös om det så bara är ett lager tapet på insidan.

Angående att spara den gamla panelen. Nyare hus är ofta byggda med en ventilerad luftspalt bakom panelen. Lägger du då isolering utanpå så kommer den att få sämre effekt eftersom fortfarande kall utomhusluft kan komma in bakom den gamla panelen. Är huset byggt på 50-talet och har kvar originalpanelen är det förmodligen ingen luftspalt. Därmed inga problem att spara den gamla panelen bakom isoleringen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hej!
Om golvet är oisolerat skulle det vara nummer 1 på listan och du skall bo där på vintern. Nu vet jag inte om det är görbart att bygga på golvet inifrån eller om du kan isolera underifrån?

Sedan en riktigt bra luftvärmepump och en ventilationslösning som gör att du kan hålla lite undertryck i huset.
Golvet är så vitt jag har kunnat utröna oisolerat. Är väl medveten om att det måste åtgärdas innan hösten, men jag tänker att det första jag ska börja med är taket som förvisso är helt, men ska bytas och sedan ytterväggarna för att ha hösten och vintern på mig att fortsätta inomhus.

Jag har tänkt installera en utsugnade fläkt i det som ska bli badrum så att jag skapar ett undertryck i stugan. Den kommer vara delvis hygrostat-styrd för att jobba i "hög/låg-läge" och säkerställa att varm luft inifrån stugan i möjligaste mån ventileras ut via ventilationskanalen men jag är osäker på ifall det ändå finns viss risk att fuktig inomhus-luft kan leta sig ut i väggar och tak?

När det gäller golvet hade jag planer på att lägga något i stil med platonmatta eller liknande på de befintliga plankorna för att skapa liten luftspalt och därefter 50mm spårskuren cellplast med vattenburen golvvärme, följt av 12mm golvgips och sedan något "klick-golv". Jag har svårt att komma åt att isolera underifrån och eftersom det redan idag är lite dåligt med takhöjd inne i stugan har jag inte råd att offra särskilt mycket utan måste försöka hushålla med det lilla jag har så gott det går. Det absolut viktigaste för mig oavsett om det gäller golv, väggar eller tak är att säkerställa ventilaton så att stugan fortsätter vara "frisk".
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om den befintliga panelen är luftad på baksidan blir väggen onödigt sval. Jag tycker du ska riva panelen och isolera så mycket du kan,minst 95mm och gärna det dubbla.

Om du ska byta tak kan du gott dra ut det nya ordentligt så att väggarna blir väl skyddade av takutsprånget.
Tack för bra tips. Ja jag har redan tittat på att både bredda och förlänga utsprånget då det idag är ganska kort.

Jag ska försöka öppna en av de befintliga väggarna lite mer för att se hur det är uppbyggt. Ska byta ut alla fönster så jag antar att jag ändå måste göra viss åverkan på panelen på sina ställen.
 
A Avemo skrev:
Angående reflekterande skikt i väggen. Om värme sprids genom strålning inne i huset så kommer väggen att bli något kallare om den är reflekterande. Därmed minskar teoretiskt värmeläckaget. Denna skillnad blir mindre ju bättre isolerad väggen är. Jag betvivlar att det har någon praktisk betydelse annat än möjligen på ett tält. Men det viktiga att tänka på här är att värmen inte strålar genom väggen. För att det skall bli någon effekt måste ytan vara blank. Det går alltså inte att ha folien inne i väggen. Den blir helt verkningslös om det så bara är ett lager tapet på insidan.

Angående att spara den gamla panelen. Nyare hus är ofta byggda med en ventilerad luftspalt bakom panelen. Lägger du då isolering utanpå så kommer den att få sämre effekt eftersom fortfarande kall utomhusluft kan komma in bakom den gamla panelen. Är huset byggt på 50-talet och har kvar originalpanelen är det förmodligen ingen luftspalt. Därmed inga problem att spara den gamla panelen bakom isoleringen.
Jag har en skada på ett ställe där jag börjat "klä av" för att se hur det ser ut och det verkar vara som du beskriver att det saknas luftspalt och den liggande panelen ligger direkt emot isoleringen.
 
Tack alla för bra svar. Det är nog så att thermofolien kommer ha liten eller ingen effekt bakom väggpanelen, men hur bör jag i så fall tänka när det gäller inneväggarna? Spika upp reglar och läkt för att sedan fästa väggpanel och gips på? Ska jag ha luft eller isolering emellan nuvarande innervägg och den nya panelen jag vill sätta upp?
 
Vad är det idag på väggarna och vad vill du ha? Man brukar inte ha luftspalt på insidan. Och vill du ha panel behövs ingen gipsskiva.

Om golvet verkligen är helt oisolerat och takhöjden är begränsad tycker jag att du skall fundera på att bryta upp det och lägga dit isolering under. I synnerhet om du vill ha golvvärme. 50 mm isolering i ett golv är lite.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är det idag på väggarna och vad vill du ha? Man brukar inte ha luftspalt på insidan. Och vill du ha panel behövs ingen gipsskiva.

Om golvet verkligen är helt oisolerat och takhöjden är begränsad tycker jag att du skall fundera på att bryta upp det och lägga dit isolering under. I synnerhet om du vill ha golvvärme. 50 mm isolering i ett golv är lite.
När det gäller golvet förstår jag att det riskerar att läcka energi neråt, men om vi bortser från den problematiken - finns det allvarliga risker att det blir fuktproblem med den beskrivna lösningen?

På de nuvarande väggarna är det tapet ovanpå gamla tidningssidor från 60-talet :) Jag vill ha bröstpanel med Byggmax:s väggpanel "Skygge" och upptill tänkte jag skruva upp 6mm renoveringsgips som sedan ska tapetseras. Eftersom Skygge-panelen finns som 6mm-skiva får jag då samma tjocklek (bortsett tapetens tjocklek) så jag tänker att det borde gå bra att dölja övergången med en vanliga vägglist av något enklare slag.
 
R RocketScienceSmurf skrev:
När det gäller golvet förstår jag att det riskerar att läcka energi neråt, men om vi bortser från den problematiken - finns det allvarliga risker att det blir fuktproblem med den beskrivna lösningen?
Fuktproblem är något som ökar med tjockleken på isolering. Med så lite som 50 mm isolering kommer du knappast att få några fuktproblem. Vill du bara lägga cellplast på befintligt gol så skulle jag säga att det är bättre att skippa platonmattan och lägga 70 mm cellplast. Men hur högt är det i tak? Och hur lågt är du beredd att acceptera? Jag skulle inte välja den lösningen.

R RocketScienceSmurf skrev:
På de nuvarande väggarna är det tapet ovanpå gamla tidningssidor från 60-talet :) Jag vill ha bröstpanel med Byggmax:s väggpanel "Skygge" och upptill tänkte jag skruva upp 6mm renoveringsgips som sedan ska tapetseras. Eftersom Skygge-panelen finns som 6mm-skiva får jag då samma tjocklek (bortsett tapetens tjocklek) så jag tänker att det borde gå bra att dölja övergången med en vanliga vägglist av något enklare slag.
Det finns något bakom tidningssidorna också. Treetex eller masonit kanske. Det bör inte vara något problem att sätta panel eller renoveringsgips på detta.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Isoleringen på vinden är tjockare och bättre än jag trodde initialt. Jag har inte undersökt grundligt och mätt än men uppskattar att det är minst 300mm isolering som täcker hela vinden.

Vad var det som gjorde att ni valde att plocka bort befintlig panel och göra om? I mitt fall är ytskiktet på stugan överlag i relativt bra skick så vi tänkte låta det sitta och regla upp med 45x70mm och lägga ytterligare isolering utanpå den befintliga panelen. Är det ingen bra idé och vad finns det för nackdelar med att göra så?
Vi hade ingen luftspalt bakom panelen så för att säkra ventilation rev vi ner fasaden. De gjorde också att vi kunde plasta mot innervägg för att få ett tätt skikt.
Det visade sig att den gamla plasten vi hittade var bara smul.
 
A Avemo skrev:
Fuktproblem är något som ökar med tjockleken på isolering. Med så lite som 50 mm isolering kommer du knappast att få några fuktproblem. Vill du bara lägga cellplast på befintligt gol så skulle jag säga att det är bättre att skippa platonmattan och lägga 70 mm cellplast. Men hur högt är det i tak? Och hur lågt är du beredd att acceptera? Jag skulle inte välja den lösningen.


Det finns något bakom tidningssidorna också. Treetex eller masonit kanske. Det bör inte vara något problem att sätta panel eller renoveringsgips på detta.
Nuvarande höjd är ca 2,15 och jag kanske kan acceptera 2,05 men då är vi på gränsen. Jag vill kunna få in en duschkabin i framtiden och urvalet är extremt begränsat när man går under 2m
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.