Hej!
Jag är inte särskilt kunnig inom området så hoppas jag kan få lite hjälp.

Har köpt ett enplanshus på 125 kvm från 1977 där elen är därefter. Idag är det ett proppskåp med bruna proppar, har tidigare bara sett vita så visste inte ens att en annan färg existerade.
Det är jordat till badrum och tvättstuga, och till kök. Enligt mäklare så ska det inte vara tygbeklädda kablar pga husets byggnadsår.

Vill byta ut allt som har med elen att göra så den blir modern. Alltså ny elcentral, jordade uttag osv.
Tanken är att det ska dras till befintliga uttag, men blir det krångligt ifall jag ångrar mig längre fram och skulle vilja ha något extra vägguttag i exempelvis vardagsrum?

Och ni som är kunniga inom området, låter detta arbete som "peace of cake" för en elektriker? Hur många arbetsdagar kan detta ta på ett ungefär att utföra?
Kostnadsmässigt, vad är rimligt?
Kommer såklart ta in offert från firmor men i dagsläget har jag inte fått tillgång till huset än så kan inte visa upp det.
 
Det är enklare, lättare, smidigare och snabbare att uppgradera elen om ingen bor i huset och att det går att ha all el avstängt under hela processen, samt att alla uttag mm är lättillgängliga.

Tidsåtgång, två till tre dagar för två man.
 
  • Gilla
ehlinm och 1 till
  • Laddar…
A
Det är svårt att säga.
Om det är fackmannamässigt gjort så det bara går att byta ut befintlig tråd i rör och dra in skyddsjord går det fort. Men det kan ju vara inbyggda dosor och dåligt dragna rör som gör det svårt eller omöjligt utan att öppna upp väggar.

Byte central och mätning isolation/kontinuitet är nog en dags jobb kanske.
 
  • Gilla
ehlinm
  • Laddar…
H
Vad menar du med "modern" el? Skulle säga att de faktiska säkerhetshöjningar du kan göra från 1977 är jordfelsbrytare om det inte redan finns samt petskyddade vägguttag.

Inte många apparater i ett hushåll utöver de i kök och tvättstuga som använder jorden i uttaget. Vissa ljudanläggningar och stationära datorer typ.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
1977 var det redan petskyddade vägguttag som gällde.
 
  • Gilla
ehlinm
  • Laddar…
A
Skyddsutjämning via huvudjorningsskena och/eller kompletterande skyddsutjämning i badrum är två saker som kan vara aktuella och troligen inte utförda som har med säkerhet att göra.
 
  • Gilla
ehlinm
  • Laddar…
MultiMan
Bruna propphuvar är eftertraktade och fina. Det finns ingen säkerhetsvinst genom att byta central om det inte är något uppenbart fel på nuvarande, typ rost eller liknande. De håller i princip i en evighet med sin metall och keramik.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Som andra säger, en "proppcentral" som är välskött håller så länge huset finns.
Även PVC-kablar har lång livslängd.
Nya vita propphuvar kan du köpa, kostar ca 20 kr/st.

Finns det ingen jordfelsbrytare så är det en grej du ska fixa.

Eluttag och brytare får du själv byta.
Att jorda eluttag/lampkontakter i torra utrymme har idag en ringa påverkan på elsäkerheten, då de flesta elprylar är dubbelisolerad och behöver ingen skyddsjord.
 
  • Gilla
ehlinm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som andra säger, en "proppcentral" som är välskött håller så länge huset finns.
Även PVC-kablar har lång livslängd.
Nya vita propphuvar kan du köpa, kostar ca 20 kr/st.

Finns det ingen jordfelsbrytare så är det en grej du ska fixa.

Eluttag och brytare får du själv byta.
Att jorda eluttag/lampkontakter i torra utrymme har idag en ringa påverkan på elsäkerheten, då de flesta elprylar är dubbelisolerad och behöver ingen skyddsjord.
H halj skrev:
Vad menar du med "modern" el? Skulle säga att de faktiska säkerhetshöjningar du kan göra från 1977 är jordfelsbrytare om det inte redan finns samt petskyddade vägguttag.

Inte många apparater i ett hushåll utöver de i kök och tvättstuga som använder jorden i uttaget. Vissa ljudanläggningar och stationära datorer typ.
Haha modern el = ett proppskåp som inte ser ut att tillhöra ett museum 🙈 Nej men jag är, som kanske märks, inte så kunnig inom området el. I dagsläget bor vi i lägenhet "med nyare elstandard" och jag är väl mest nojig för vill att det ska vara så säkert som möjligt så blev nästan nervös när jag såg detta proppskåp i huset.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är enklare, lättare, smidigare och snabbare att uppgradera elen om ingen bor i huset och att det går att ha all el avstängt under hela processen, samt att alla uttag mm är lättillgängliga.

Tidsåtgång, två till tre dagar för två man.
Det var det som var tanken, att innan vi flyttar in så fixas elen så kan de arbeta helt ostört och få allt uppgraderat så behöver jag förhoppningsvis inte tänka på det framöver.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om det är flera andra stora saker som behöver åtgärdas och renoveras i huset så är knappast elen det som måste stå högst på listan. I ett hus från 1977 håller som sagt ledningarna och säkringscentralen enormt länge. Det viktiga är att det finns jordfelsbrytare numera och att man byter eventuellt enstaka trasiga uttag och strömbrytare. Praktiska nyttan av jordade uttag i torra rum är begränsad eftersom det mesta är dubbelisolerat idag och ska inte jordas. Om man gör sig besväret att dra om all el för att modernisera tycker jag man då samtidigt ska fundera på att bygga om till ett smart el-system med app-styrning och helt ny belysning m.m.
 
Man har fler apparater idag än 1977. Så om du skall riva allt och göra om är det klokt att komplettera med fler uttag. Gör du det och också drar fram fler grupper finns det en risk att inte den gamla centralen är stor nog. Så visst kan det finnas en poäng med att byta elcentralen. Men som sagt. Är det säkerheten som styr är det troligen inte nödvändigt.
 
Tommty
Drog om allt i huset för ett år sen i mitt 70-tals hus, framförallt för att dra jord till alla grupper och köra FQ istället för FK (mindre röktäthet vid brand). Sedan småsaker som att dra i modern färgstandard o.s.v.

Vinsten av att dra nytt, såvida allt ser bra ut är minimal. om huset är från 77 har du PVC kabel som kommer hålla många år till.

kabeln som slets ut här såg ut som det installerades för 10 år sedan, var inga konstigheter med den.
 
Byt inte. Proppskåp är säkra och lever oändligt. Om du tycker det är fult kan du köpa ett köks-överskåp. såga av bakdelen till djupet passar och montera framför proppskåp.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vi har bytt elen i större delen av huset, inte för att de var gammalt eller liknande, utan pga ombyggnadtioner.

När vi precis hade köpt huset (byggt -69/-70) så bytte jag alla uttag till jordade uttag, det var fördraget med jordtråd till alla dosor. (Jordade datorer, skivspelare, löpband.)
Monterade även in en jordfelsbrytare, i extern kappsling.

Vid senare renoveringar så drogs det en hel del nya slangar till gamla och nya uttag. Många gamla 15-rör kasserades.

Förra året så byttes gruppcentralen, från en gammal överfull (3×11) diazedcentral + (1×12) normcentral till en (4×26) normcentral där alla grupper är uppdelade på tre jordfelsbrytare.
Har utökat antalet grupper med minst tio, inte för att de gamla grupperna var överbelastade utan för att få bättre uppdelning, tex har varje sovrum sin egna grupp för vägguttagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.