Hej,

Har 1.5plans villa, alla hus i området ser likadana ut. Grannens garage ligger ihop med mitt hus. Mitt garage ligger ihop med nästa grannes hus etc.

Grannen som har sitt garage intill mitt hus har ett rum som de bor i, i garaget. De röker i garaget och all röklukt går in i kattvinden hos mig och sen sprider den sig ganska lätt i vårt hus.

Jag har ej pratat med de än men känner att det inte kommer hjälpa något. Vad är nästa steg i så fall? 🫠✌🏼
 
Justera hur luftflödet går till er kattvind. Eller kanske sätta in ozon-rengöring?
Grannen har tyvärr rätt att röka hemma hos sig själv och så länge de inte gör något specifikt för att få röken till er (vilket det inte låter som( så är det sådan t man får stå ut med när man har grannar.

Hade det varit en bostadsrätt, hyresrätt eller liknande hade ni haft mer möjligheter.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Problemet är att deras undertak i garaget, en del av den är ihopbyggd med min takfot och på de sättet går det vidare in till kattvinden.

Finns det någon risk med att slänga in en paxfläkt som slänger ut röken? Eller gör det mer skada?
 
I mina öron känns det där som en riskabel konstruktion om det börjar brinna hos grannen. Då kommer rök/eld hitta upp till er?
Jag skulle väcka frågan hos kommunen om det är tillåtet att bo i garaget, och blanda in lokala brandkåren. Då kanske de kan utfärda ett föreläggande så att grannen måste brandsäkra upp det= göra det lufttätt och när man röker där så går det inte upp till er.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.