är det någon som har ett räkneexempel på hur man ska tänka på storlek av VVB? Nibe, Metro etc har samtliga villa-vvb i 200 och 300L utförande. 200L är ju snabbare på att värma upp (mindre volym men samma effekt) medan 300L har självklart mer vatten.
 
När du väl har värmt beredaren första gången så behöver du bara värma det du förbrukar och det har då ingen betydelse om den är på 200 eller 300.

Nibe tyder på värmepump och om det ska vara bubbelbad så behövs 300 liter om man inte ska bada kallbad.

Protte
 
Vi pratar ren EL-VVB, ingen värmepump eller liknande då huset har direktverkande el.

Badkar mindre modell 170L + två durschar så jag tycker att 200L bör räcka även för två tonåringar, eller?
 
Jo det bör det väl, går alltid att höja temperaturen.

Protte
 
W
Varför snåla? De tar ju samma plats, prisskillnaden är ju försummbar. Om det inte räcker tror du att du kommer ångra dig eller.
Själv har jag 170 liter inbyggd i pumpen + en extern på 300 liter. Det tar aldrig slut även om man har massa gäster som ska duscha.
300 liters röstar jag helt klart på.
 
Jag bor själv i mitt hus och valde att sätta in en 200 liters. Skillnaden i pris var försumbar mot en mindre och nu vet jag att även om fler flyttar in :) eller om jag installerar nyare större "grejer" så räcker iaf varmvattnet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.