Är i slutskedet av min installation av ett Heru 100 S EC.
Idag har jag ett Rexovent RDAA 1-3-1 med kondensavlopp.

Då dagens uteluft tas från den absolut varmaste sidan på huset flyttas den till skuggsidan. Eventuellt kommer jag byta vintertid för att spara några grader.

Jag har fäst nytt intag under takfoten och det finns en viss lutning uppåt och nedåt dit

Bör man dra uteluften, givetvis kondensisolerad. Så rakt som möjligt med aggregatet som högsta punkt? Heru 100 har ju inget kondensavlopp som det gamla hade.

Har jag besvarat min egna fråga?
 
Det gamla aggregatet har korsströmsväxlare, det nya har roterande växlare.

Med korsstömsväxlare så stannar fukten kvar i aggregatet, med roterande växlare så åker fukten tillbaka in i bostaden med tilluften.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det gamla aggregatet har korsströmsväxlare, det nya har roterande växlare.

Med korsstömsväxlare så stannar fukten kvar i aggregatet, med roterande växlare så åker fukten tillbaka in i bostaden med tilluften.
Ahh snyggt, okay!
Detta projektet har kostat mig mycket huvudvärk men besparat mig många tiotusentals kronor
 
Är inne på just detta att välja luftintag på syd eller nordsidan alltefter årstid.
 
H Hybro skrev:
Är inne på just detta att välja luftintag på syd eller nordsidan alltefter årstid.
Jag hade en tanke att kunna ställa om efter årstid men det hela slutade att jag blev lat och prioriterade svalkan på sommaren, alltså norrsidan.
 
Godkänt att bli lat ibland.

Tänkte säga upp mer ved på backen i dag. Men det får bli i morgon i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.