Jag har ett problem med fukt i ett av rummen i min källare.
rummet är 18m2 stort och har två ytterväggar med två fönster som har var sin radiator.
Dessa väggar har följande material:

plast -> cellplast -> träreglar -> träpanel

Det blir kondens på byggplasten under ett av fönstren, men inte någon annan stans ?!?!
Någon som vet vad detta beror på och vad som är en lämplig åtgärd?
 
du får nog förtydliga konstruktionen lite.. har du invändig träpanel på väggarna ser du väl inte plasten eller? tycker däremot generellt att du ska nog ta bort plasten i källarväggen då det hindrar väggen från att andas.
 
Att ett material "andas" är inte alltid av godo. I det här fallet är det till exemepel bra om fukten stannar på yttersidan av plasten istället för att "andas" inåt och orsaka mögel på det fuktkänsliga materialet innanför..

Däremot skulle jag hålla med om att det bästa i källare generellt är en diffusionsöppen vägg utan organiska material.
 
Jag har borrat hål i panelen lite överallt för att se om det just fanns gömd fukt bakom väggen.
 
Att det blir kondens just där beror sannolikt på att det är kallare runt fönstret. Men är kondensen på in- eller utsidan av plasten? Det är inte så konstigt om fukt från muren kondenserar på utsidan av plasten där den är som kallast.
 
Vilken typ av uppvärming har du? Fungerar elementet? Vilken temp i rummet?
 
Och vad finns det för ventilation i rummet?
 
Jag har vattenburen värme (fjärrvärme).
Båda elementen fungerar bra, konstigt nog är det ju inte kondens under det andra fönstret.

Det är på "insidan", sidan mot cellplasten det blir kondens.
yerrvägg -> plast "kondens" -> cellplast -> träreglar -> träpanel

temperaturen är 17-18 grader
Ingen annan ventilation än de gamla 2-glasfönstren.
 
Det är inte så konstigt att kondensen bildas på insidan av plasten. När den varma innomhusluften kyls ner vid fönstret faller fukten i luften ut i form av kondens mot den kalla ytan som plasten utgör.

Anledningen till att detta endast sker vid ett av fönstren är för att det är kallare vid detta fönster (pga. sämre isolerning, fönstrets placering el. dyl.)
 
Förstod nog det, det som förbryllade mig var att plasten under det andra fönstret inte hade kondens.

Några förslag på vad man ska göra åt det om man inte vill ha det riktigt kallt.
Isolera om från utsidan är inte aktuellt...

Kan man tex. åtgärda detta med mera värme i form av el/olje-element?
finns faktiskt en öppen spis i rummet med en insats, men känns inte så kul att behöva elda där kontinuerligt.
 
Ett annat säkert sätt är att riva bort allt på väggarna in till putsen (något som jag gjort/håller på med) men jag gissar att du inte är så pigg på det heller. Har du provat avfuktare? Hur är det med dina stuprör? Mynnar de vid hörnet på huset eller går de till dagvattenledningar?
 
Avfuktare är säkert mycket bra, men enklast att börja med är väl att se till att det finns ventilation i rummet.
 
ok.

Med ventilation antar jag att du menar till ute-luften.

Huset är gammalt och är självventilerat, ej mekanik.
Båda fönstren drar in luft (känns kallt runt de gamla fönstren)

Kan detta vara för lite ventilation?
Ska man kanske sätta in en ventil?
 
Med ventilation avses nog FRÅNluft, dvs en ventil som suger ut luft från rummet. Men om det är som du säger att det drar in kallluft så kan det ju vara just där problemet ligger.

Dvs. varm luft i rummet innehåller mycket fukt, den kyls av av kall luft och kan inte hålla fukten kvar varpå den kondenseras på första bästa yta.
 
För att ventilationen skall funger måste det finnas både till och frånluft. Kommer ingen luft in kan ingen åka ut.
Nu är ditt hus inte så nytt så tilluft kommer väl lite överallt och det är inte opptimalt. Du har fjärrvärme och därmed är skorstenen kall ocd härmed fungerar frånluftsventilationen dåligt.

I det aktuella rumet har du en braskamin, börja med att öppna spjäll och luckor i den, även om skorstenen är kall så borde den ge lite frånluftsventilation. Sätt in ett par tilluftsventiler i källaren, de kan monteras in i andra utrymmen i källaren bara luften har möjlighet att cirkulera. Om problemet med kondens minskar med dessa åtgärder kan du ju ordna med en bättre frånluftsventilation, te.x. en frånluftsfläkt i en ledig pipa i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.