Jag får inte dimmer att fungera. Har en blå, svart och brun kabel. Den blå ska väl vara på N? Har provat olika med brun och svart. Förmodligen är elen dragen på 70-talet.
Någon som vet hur kablarna ska sitta?
 
  • Öppen kopplingsdosa för dimmer med blå, svart och brun kabel synliga, märkta för N, L1 och L2, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
lordi och 3 till
  • Laddar…
R
Du kan inte anta någonting baserat på färger. Och innan du tagit reda på vilken funktion vilken kabel har så ska du inte koppla in något.

Dessutom är den där skalningen bland det värsta jag sett så den ska också göras om innan du kopplar in dimmern igen.

Men den största anledningen till varför det inte fungerar är nog att du inte anslutit något till utgången på dimmern 🙄
 
  • Gilla
Purre och 7 till
  • Laddar…
för det första ser man att du inte vet vad du gör, du har avisolerat c:a 10mm för mycket. Sen kommer frågorna. Hur satt det kopplat innan, i förra brytaren? Vad försöker du dimma, LED-lampor? Var det trappomkoppling tidigare? Färger på kablar är inget lagkrav och kabelns funktion blir inte bara sådär rätt med hjälp av kabelns färg.
 
MultiMan
Direkt farlig och felaktig avisolering av ledarna, så börja med att läsa på och lära dig den biten innan du fortsätter.
 
P Palboh skrev:
Jag får inte dimmer att fungera. Har en blå, svart och brun kabel. Den blå ska väl vara på N? Har provat olika med brun och svart. Förmodligen är elen dragen på 70-talet.
Någon som vet hur kablarna ska sitta?
Vad har du tänkt ska hända när inget är kopplat på dimmerns utgång?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Riktigt kass installation får jag säga.
Du borde ha tagit en bild på grejorna som satt där innan du gick lös på kablarna.

Kanske är det en trappkoppling du håller på med.
 
Många som vet, men inget svar. Tack iaf.
 
P Palboh skrev:
Många som vet, men inget svar. Tack iaf.
Fick du inte med ett kopplingsschema med dimmern?
Vad satt där innan dimmern?
 
E etompau skrev:
Riktigt kass installation får jag säga.
Du borde ha tagit en bild på grejorna som satt där innan du gick lös på kablarna.

Kanske är det en trappkoppling du håller på med
FredrikR FredrikR skrev:
Fick du inte med ett kopplingsschema med dimmern?
Vad satt där innan dimmern?
Bild av installationsinstruktion för en dimmer med integrerat vägguttag och elektriskt schema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut. Innan satt en gammal strömbrytare där.
 
P Palboh skrev:
[bild]Så här såg det ut. Innan satt en gammal strömbrytare där.
 
  • Strömbrytare utan väggmontering med löstaget ytterhölje bredvid, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta reda på vad som är fas och vad som är tändtråd. Fasen ska till L och tändtråden till pil-ut.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok. Kollar med elektriker. Tack för svar.
 
Du måste veta vilken tråd som går till lampan, och koppla den till utgången på dimmern.
Elkopplingsschema som visar anslutning av tråd från dimmer till lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Hur är den dimmern tänkt att fungera (med växlande kontakt)?
Vad är det för fabrikat och modell?
Det kan mycket väl tänkas att du har fel dimmer för ditt ändamål.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Den gröna tråden som Dilato ritat in som ska till lampan har du alltså inte kopplat in i din första bild, dvs du får ingen ström till lampan. OBS! Tråden i Dilato bild är grön, i verkligheten är det någon eller några av dina andra kablar.

Jag kan förstå att du upplever att du inte får någon hjälp, men det är för att du inte verkar förstå alls vad du ska göra. Skalningen av kabeln är ett problem, lätt att fixa, men visar på oförståelse. Bilden du visar på den tidigare strömbrytaren ger ingenting. Du måste ha en bild som visar vilken av ledarna som gick in var för att man ska kunna dra några slutsatser av vad som är vad.
Blå, som du antar vara nolla, skulle jag nästan gissa på inte är nolla, utan tändtråd.
Det är tillräckligt farliga saker för att man inte ska hålla på att prova sig fram, man måste åtminstone ha en bra hypotes ochförstå hur det är tänkt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.