Jag har till 99% bestämt mig för att låta installera en Nibe S1256-18 med tillhörande borrhål och annat. Jag har ett större hur på drygt 200 kvm, som jag vintertid tidigare oftast delvis ”kallställer” med ca 15 grader rumstemperatur i vissa utrymmen. Jag tror ju att jag även kommer att göra det framledes. Jag brukar ju då dra på värmen i de rum som stått kalla då behov av dem uppstår (gäster som sover över osv).

Jag antar att BVP:n installeras med utomhusgivare och då uppstår väl lite strulande med värmekurvor som ska regleras beroende på hur många rum som värms. Man bör väl ställa upp värmen (höja kurvan?) på nåt vis när hela ytan ska värmas, eller?

Jag har nu rekat lite och sett att Nibe har utrustning (smarta hem) för reglering med termostater och givare som kopplas upp trådlöst till värmepumpen som ju är av S-modell. Där finns termostater som kopplas direkt på radiatorn (och sannolikt reglerar flödet i radiatorn) och andra som fungerar som givare för pumpens styrning. Det verkar ju skitsmart, men fungerar detta? Är det någon som har erfarenheter av detta system?

Jag tänker mig att ha rumsgivare i min nedervåning med vardagsrum, kök och matrum i öppen planlösning, som styr pumpen i stort, sen kanske man kan ha termostater i tre sovrum på övervåningen, samt badrum som reglerar radiatorerna direkt. Är det möjligt? Kan man då genom några knapptryckningar i app eller på kontrollpanel ställa ned två av de tre sovrummen från 21 till 14 grader och sen styr systemet om det automatiskt?

Det låter ju klockrent.
 
R Rickard1973 skrev:
Jag antar att BVP:n installeras med utomhusgivare och då uppstår väl lite strulande med värmekurvor som ska regleras beroende på hur många rum som värms. Man bör väl ställa upp värmen (höja kurvan?) på nåt vis när hela ytan ska värmas, eller?
Det borde räcka med termostater på radiatorerna i de rummen.
 
Värmekurvan ska först injusteras under en vintersäsong med alla termostater på max på lägsta möjliga värmekurva som ger önskad normal rumstemperatur i det kallaste rummet i huset. Sedan ska man inte behöva justera värmekurvan något mer alls. Man kan använda några termostater i värmesystemet men använder man för många orsakar det problem för värmepumpen och den kan till och med stanna med högtryckslarm om flödet i systemet blir för litet. Innegivare kan vara bra om man t.ex. eldar i kaminen och den ger mycket värme i huset men det kan även innebära att rumstemperaturen i andra kallare delar av huset samtidigt blir för låg.

Alla de smarta prylarna är jag lite halvt skeptisk till. Har själv testat digitala termostater och tyckte inte det var någon kvalitet alls. Gick helt sönder inom ett par år. Kunde plötsligt börja surra högt en kort stund på kvällen när man precis skulle somna. Köp bara några enstaka exemplar och utvärdera noga vad du tycker.
 
Tack för snabba och uttömmande svar. Jo, visst kan det ibland kika ur när det blir för mycket techgrejer inblandade. Mitt förbannade meshnätverk är ju ett ständigt huvudbry.

Jag ska ta mig en funderare och prata med Nibe, men nog behöver man väl i alla fall ha en inomhus givare i min öppna planlösning nere i alla fall, eller? Att bara styra på utetemperaturen känns inte helt optimalt, eller? Idag styrs shuntstyrningen (ESVE?!) för vedpannesystemet med enbart en inomhusgivare. Det har funkat toppen på reglerfronten anser jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.