1 466 368 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Först måste de lösa ekonomi för pilotprojekt och tidigast Q4 2024 kan det komma något nytt underlag för upphandling av en pilot.13th Marine skrev:
Låter som de själva inte tror på lösningen men fått ett uppdrag (om man läser mellan raderna) och hoppas att i en "framtid" kunna bygga en teststräcka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 731 inlägg
Spännande hur man läser saker annorlunda, jag tolkar det som att de vill men att de inte får ihop ekonomin.A AndersS skrev:
Kan tänka mig att anbudsgivarna tagit i när det gäller så ny och osäker teknik.
Det verkar även kikas på detta i Danmark och Tyskland:
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2022/06/elektriska-motorvagar-kan-vara-pa-vag-till-danmark/
I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.
En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.
En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 731 inlägg
Finns i Tyskland/Österrike om jag inte missminner mig. Tror de kombineras med nattåg.Mikael_L skrev:I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.
En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.
Som nån påpekade tidigare i tråden så är ju problemet att på de där 45 minuterna hinna fylla på den energi man förbrukat under de där 4,5 timmarnas körande.Andreas_Hansson skrev:
Sen tillkommer ju den här problematiken med att det behöver finnas en laddar där man tar det där 45-minutersstoppet, annars kommer man inte kunna fylla på nån energi alls. Jag tänker då att t.ex. alla dessa långtradare som kommer med en färja kommer behöva stanna och ladda på ungefär samma ställe (4,5 timme efter att ha kört av färjan), så det kommer bli väldigt besvärligt att få fram den effekt som behövs för att supporta kanske ett dussin högeffekt-laddare på samma plats.
Ibland går energin långa vägar. Elnätet räcker inte till för att ladda elgrävmaskinen i Göteborgs hamn. Så man gör vätgas på en annan plats som transporteras på lastbil. Sedan laddas grävmaskinen med en bränslecell. Det må vara en övergångslösning i väntan på att elnätet förstärks. Men effektivt verkar det inte.
https://www.dn.se/ekonomi/pressade-av-klimatmalet-laddas-gravskopan-via-vatgas-i-en-container/
https://www.dn.se/ekonomi/pressade-av-klimatmalet-laddas-gravskopan-via-vatgas-i-en-container/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 425 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 425 inlägg
Mitt hjärta kommer alltid bulta för järnvägen, särskilt när det gäller godstransporter som den är perfekt lämpad för. Vill vi så går det! Måste vara bra mycket bättre alternativ än att börja med elektrifierade vägar.
Ja, det är väl redan vad järnvägen är, elektrifierade vägar 😎MultiMan skrev:
Skippa långdistanslastbilarna och kör elbilar runt distributionscenter i "närområdet", istället för att bygga nya elmotorvägar så får centralerna matas via järnväg (som dock behovet byggas ut och underhållas jämfört med idag)
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 731 inlägg
Problemet är väl att marknaden inte vill köra på järnvägen, tyvärr.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 425 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 425 inlägg
Det måste vi lösa inom politiken såklart, det är därför den finns!
Hade inte blivit mycket gjort i Sverige av det vi ser idag om enbart marknaden fått styra. Nej, jag är ingen moderat (längre), som ni säkert hör.
Edit: Infrastruktur, försvar, polis är typexempel där inte marknaden ska styra.
Hade inte blivit mycket gjort i Sverige av det vi ser idag om enbart marknaden fått styra. Nej, jag är ingen moderat (längre), som ni säkert hör.
Edit: Infrastruktur, försvar, polis är typexempel där inte marknaden ska styra.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Fast även där det finns färnvägsförbindelser kan den inte konkurrera med vägtransport.Johannes Carlsson skrev:
Ja det är nog lika bra det. Skall vi kontrollerauseless skrev:
Ja det är nog lika bra.useless skrev:
En nedkörd kontaktledning en fredag eftermiddag hade nog inte varit populärt.
Fast de baltiska långtradare chaufförerna hade nog haft kontrollerade strömavtagare i perfekt skick..
Eller så gissar man att det blir vanligare med abonnemang, då kan man köra lokal bil till tåget, åka tåg och ta en annan på destinationen, att släpa runt bilar känns lite som att gå över ån efter vatten?Mikael_L skrev:I Engelska kanal tunneln så kan man väl ta bil genom att köra upp på en järnvägsvagn på ena sidan och sen 40 minuter senare köra av i det andra landet.
Jag tycker att det borde en framkomlig väg att införa mer sådant. Så att folk kan ha bilar med batteri som klarar 95-99% av körbehovet, men kör upp på en järnvägsvagn för långresor.
En fördel här också är att det kan bli dynamiskt.
Turerna upp mot fjällvärden är en eller några enstaka per dag, men vid sport och påsklovet så förlängs tågen till dubbelt så långa och fler turer, för alla skidresenärer.