Hej! tänkte höra om det finns någon som har haft problem med miljönämden under bygglovs ansökningen? jag fick nämligen en kopia idag av ett samanträdes protokoll där miljönämden föreslår att statsark ska avslå min bygglovs ansökan! anledningen som dom hänvisar till är att buller nivån skulle bli för hög!!!! självklart så har dom inte gjort något buller prov på min fastighet utan gissar värdena från en ca 7 månader gammalt prov som är gjort i närområdet! annars är det inget som skulle hindra godkänt bygglov huset är inom detaljplanens ramar och alla grannar är för bygget!

så mina funderingar är!
kan bygglovet bli godkänt ändå trots miljönämdens dravel! eller är det här ett tecken på att det inte blir godkänt.

kan det bli godkänt med restriktioner?
 
Menar du att det skulle bli för mycket buller ifrån själva byggandet på er fastighet? :-?
Det verkar som om någon i miljnämnden bor i närheten och är rädda att bli störda... ;)
 
Jag skulle be dem göra ett nytt bullerprov och denna gång på din fastighet. Ha som argument att du vill att deras beslut grundar sig på rätt fakta istället för uppskattningar.

Detta kan dock bli en total "back-lash" för dig. Är bullernivåerna höga så kan du kanske få ett FÖR ALLTID stopp för bygge.

Vågar du chansa?
 
marjons skrev:
Menar du att det skulle bli för mycket buller ifrån själva byggandet på er fastighet?  :-?
Det verkar som om någon i miljnämnden bor i närheten och är rädda att bli störda...  ;)


nej det är bullret från vägen som ligger brevid som dom menar!
 
T
Förmodligen är det Vägvärket (V.V) som spökar, V.V kan säga nej i och med att V.V annars blir tvugna att bekosta bullerskydd om en s.k ljudmodell visar på för höga värden. Detta är uppe i Regeringsrätten då vägverket vägrat byggnation av nya bostäder i centrala Stockholm där E4:an passerar i närheten. Naturligtvis ska du klaga på en laboratiore-modell, dom brukar slå fel, tvinga ut miljönämnden för en riktig bullermätning då dom avslagit din ansökan, begär att få kopia på ljudmodellen som dom baserar sitt utlåtande på. Om du sen ansöker om ett ev bullerplank/ljudvall eller annan konstruktion som håller bullret (om det nu skulle överskrida riktvärdet) nere vid din fastighet ska dom inte kunna neka dig.

 
TN-Funkis skrev:
Förmodligen är det Vägvärket (V.V) som spökar, V.V kan säga nej i och med att V.V annars blir tvugna att bekosta bullerskydd om en s.k ljudmodell visar på för höga värden. Detta är uppe i Regeringsrätten då vägverket vägrat byggnation av nya bostäder i centrala Stockholm där E4:an passerar i närheten. Naturligtvis ska du klaga på en laboratiore-modell, dom brukar slå fel, tvinga ut miljönämnden för en riktig bullermätning då dom avslagit din ansökan, begär att få kopia på ljudmodellen som dom baserar sitt utlåtande på. Om du sen ansöker om ett ev bullerplank/ljudvall eller annan konstruktion som håller bullret (om det nu skulle överskrida riktvärdet) nere vid din fastighet ska dom inte kunna neka dig.


det finns idag ett bullerplank vid min tomt gräns mot vägen! tomten är en hörntomt och bullerplanket fortsätter inte på andra sidan men jag har en granne tvärs över den lilla infarts väg som går där så luckan som blir till den stora vägen är väldigt liten!
 
Be byggnadsnämnden att grunda sitt beslut på ordentliga fakta. Se till att de får in en relevant mätning. Var noga med att de förstått vilka fönster ni ska ha och en spec för hur ytterväggar är uppbyggda.

Jag förmodar att ni ska ha treglasfönster.

Då får du ju ett beslut som är korrekt iaf.
 
T
Eftersom du har bullerplank är det ännu större orsak att kolla upp Miljönämndens "underlag", stora chanser att planket inte finns med på deras "datormodell" och därmed ger helt felaktigt underlag.
 
FF skrev:
[quote author=marjons link=1144868536/0#1 date=1144874356]Menar du att det skulle bli för mycket buller ifrån själva byggandet på er fastighet?  :-?
Det verkar som om någon i miljnämnden bor i närheten och är rädda att bli störda...  ;)


nej det är bullret från vägen som ligger brevid som dom menar![/quote]


Ok, ursäkta mitt då något naiva inlägg. Jag trodde i min enfald att det var upp till den som ska bo på platsen att avgöra ifall bullret är störande eller ej... ::)

Om det är så, som någon antydde, att det kanske är V.v (eller någon annan) som är rädda för att åka på extra kostnader så kanske det finns en möjlighet att "friskriva sig" från rätten att anmärka på bullret i efterhand?
 
Nope - för det är inte du som vet bäst för dig vad du accepterar utan snälla farbror staten ;-)
 
Det värsta är att det inte spelar någon roll om buller är relevant för dig eller inte.

Det finns en hel del fina sjötomter som inte går att bebygga för att det är för mycket buller på dem. Dessa vore då perfekt för ett dövt par som intehar några barn - som ju inte bryr sig det minsta lilla om huruvida det bullrar dygnet runt, då de skulle kunna köpa marken billigt och den skulle kunna komma till mycket stor glädje för dem.

Men nej, de får inte bygga med hänvisning till att bullernivån är för hög, trots att de är döva(!). Helt orimligt.

Om man oroade sig för att de sedan skulle sälja till en barnfamilj som skadas av bullret så borde man väl helt enkelt skriva in att huset är otjänligt för hörande och inte får bebos av sådana.

Det bästa vore förstås om man själv fick avgöra.

Det finns också fall med folk som förbjudits bygga nytt pga bullret, trots att huset de bor i före bygget är mycket bullrigare, så att det skulle bli frågan om en klar miljöförbättring för dem att bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.