Jag har en Electrolux torktumlare med värmepump, där kondensorn är ganska ingrodd med ludd.
Har någon testat ångrengöring för att få det att släppa och sedan spolat av med rinnande vatten?
Eller rekommenderas något annat?
 
  • Kondensorn på en Electrolux torktumlare täckt av ludd och behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde kunna rengöras på samma sätt som en luftvärmepump. Jag brukar dammsuga, spraya på rengöringsmedel, torka försiktigt med trasa och blåsa med tryckluft. Går det att skölja med rinnande vatten är det ännu bättre. Var rädd om lamellerna bara.
 
Jo jag tänkte lite på min luftvärmepump också... har läst att ånga är effektivt där.
Frågan är vart vattnet som spolas genom kondensorn tar vägen, borde väl rinna vidare ut genom avloppsslangen?
 
A
H Hamme skrev:
Jo jag tänkte lite på min luftvärmepump också... har läst att ånga är effektivt där.
Frågan är vart vattnet som spolas genom kondensorn tar vägen, borde väl rinna vidare ut genom avloppsslangen?
Kör på ånga vattnet går till pumpen, tyvärr är det bara förångaren du ser bakom den är kondensorn (tänk kylskåp)
 
Flänskammar/krattor med rätt delning är knepiga att hitta som privatpersoner. i brist på bättre fungerar ofta tandborste för att lyfta luddet - prova först att lyfta emot dig så mycket det går torrt, därefter vått/fuktat med tandborsten - ev värm och böj tandbortsskaften för bättre vinklar då de är ofta termoplast.

När allt ludd är borta på ytan så skulle jag nöja mig med vatten med lite diskmedel som tvättlösning och gå runt med tandborsten - med ångtvätt så kan man troligen göra rent bättre då värme med vatten får tex. fett att bli mer lättflytande och lättare kan spolas iväg, speciellt om det fins lite tensider kvar efter en föregående blötläggning med diskmedeltillsatt vatten.

Det du har i bilden är troligen evaporatorn som kondenserar ut fukten ur luften som sugs ut ur torktumlartrumman och denna torde ha ganska bra kondensavrinning. Att spola den med vatten med lite diskmedel i med en blomspruta torde inte vara någon större problem - men lyft ut luddet mot dig med en tandborste först innan du börja trycka på en massa vatten.

Tror inte att du behöver köpa någon mer 'fancy' AC-rengöringsvätska¹ här - ångtvätt kan också underlätta men förvänta dig inga under även om värme gör att saker lossnar lite lättare på ytan, speciellt om det är fetter och liknande, vilket kanske inte är så aktuellt här men är något som kan förekomma mer i AC-innerdelar från i grunden matos och i fallet tjära om det röks inomhus.

---

¹många kommersiella AC-rengöringar kan i princip beskrivas som vatten med lite diskmedel, 1 tesked natrumsoda per halvliter och kanske en knivsudd natriumcitrat eller citronsyra för att göra korrosionen långsammare på aluminiumytorna för att lösningen är halvstarkt basiskt och en smula parfym och sedan säljs för mellan 200-400:- litern med en fancy varumärke... - en blandning som du kan tillverka själv i köket med hushållskemikalier för under 1:-/litern typ.

titta i reps produkts MSDS/säkerhetsdatablad så ser ni det själva!! - och produkter som inte har MSDS tillgängligt är produkter som inte skall användas!!.

Den höga pH behövs för att förtvåla havseg och halvt lufthärdad fett så att det några sekunder senare i prinsip rinner av som såpa tillsammans med tvättlösningen och det är i princip bara ångtvätt som kommer i närheten av en akalisk tvättlösning när det gäller att ta bort fetthinnor.

den typen av akaliska AC-rengöring är det viktigt att skölja efter med rent vatten kort efter (inom några minuter typ) och fortast efter tvätten helst köras i kylläge så att vatten börja kondensera och den vägen tvättar ur sig resterna som är kvar med kondensvattnet.

En del kommersiella mer neutrala pH-mässigt sett arbetande AC-rengöringar arbetar istället med mer eller mindre stor andel glykoler och alkohol som isopropanol i sina blandningar, men dessa blandningar löser inte upp fett lika fullständigt som med en akalisk lösning, särkilt om fettet är segt och halvt lufthärdat, och kan också vara brandfarliga...
 
Redigerat:
Tack för era tips! Jag ska göra ett försök under långhelgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.